Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie verbruik: auto terug van garage

vragen over de T5
Gesloten
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 627
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door MarkV »

Klinkt in ieder geval positief dat ze het willen oplossen!
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Jazeker. Maar dat zeiden ze van het begin al. Alleen ik vermoed dat ze eerst een aantal metingen wilden doen.
Maar of ze zelf kundig zijn om zelf op te lossen is de vraag. Ik heb wel gevraagd om op de hoogte gehouden te worden over het proces.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Multivan Generation »

Vraag van te voren welke stappen ze willen gaan ondernemen..
En wanneer je jouw bus weer terug kunt verwachten.
En dat het liefste zwart op wit op papier. :knipoog

Uit de reacties hier op het forum, weet je wat aangeraden wordt om te vervangen.
Motor, EGR-koeler(versie D of nieuwer(als die er is)) en roetfilter..
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 28 dec 2020, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Over de roetfilter en aangepaste EGR heb ik wel aangegeven en heb gezegd dat ik van alles op de hoogte wil blijven wat er gedaan wordt.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Pascal-141 »

Als de motor nu zoveel olie verbruikt , dan zal er heel wat meer moeten gebeuren dan de kop er effe afhalen , of een nieuwe EGR monteren.
Dat olieverbruik zal blijven , zolang het blok niet gereviseerd word
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Pascal. Je denkt toch niet dat ik de auto meeneem nadat ze een toverspul in hebben gedaan?
Angelo-anneveld
Berichten: 848
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik hoop voor jou Jomeo dat het allemaal goed komt. En dat je snel, weer gewoon normaal op pad met de bus kan!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Multivan Generation »

jomeo schreef: 28 dec 2020, 17:17 Jazeker. Maar dat zeiden ze van het begin al. Alleen ik vermoed dat ze eerst een aantal metingen wilden doen.
Vraag dit schriftelijk en dus op papier.
Mondelinge beloften prima, maar wat gebeurd er na 6 maanden garantie termijn verstreken is.
Zou zo maar kunnen, doemdenken ik weet het, dat ze je bus op een 'goedkope manier' fiksen, die reparatie houd het een paar maanden uit, en na aflopen van garantie termijn, zeg over bijvoorbeeld 8 maanden, draait de motor in puin.

Wat ik zo begrijp worden jou zaken mondeling toegezegd, kleine moeite om die even schriftelijk te bevestigen..Just in case je het later nog eens nodig hebt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jos_br »

Angelo-anneveld schreef: 28 dec 2020, 22:34 Ik hoop voor jou Jomeo dat het allemaal goed komt. En dat je snel, weer gewoon normaal op pad met de bus kan!
Dit dus!

Vraag om duidelijke foto's van de cilinders nadat ze de kop eraf gehaald hebben, en vraag schriftelijk wat ze precies gaan doen aangezien deze reparatie maar op een goede manier gedaan kan worden. Wanneer de motor er niet uitgehaald wordt is de reparatie bij voorbaat niets waard.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Oke Jos. Zal ik opletten
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Maar ze zullen toch wat moeten doen dat de auto geen olie meer gebruikt.
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Op eerste plaats,, heeft lang geduurd maar ze komen hun belofte na. Ze gaan repareren. Dus wat ze nu zeggen dat ze de kop gaan open maken. Dus zal er toch schade zichtbaar zijn of niet? Ik heb ook gezegd dat ik kom kijken en was geen probleem.
jomeo
Berichten: 299
Lid geworden op: 24 aug 2020, 20:17

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jomeo »

Stel dat ze in mijn geval een ruilmotor gaan plaatsen. Denk niet dat dan een andere EGR klep met koeler gaan vervangen. De roetfilter Daan ze misschien ook niks aan doen, misschien.
Roetfilter zou dan gereinigd kunnen worden.
Maar wat kost dan een gemodificeerde EGR klep met koeler met D type. Is er een artikel nummer voor bekend?
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door Olaf »

Ruilmotor waar de oude egr koeler nog van vervangen moet worden, niet aan beginnen! Dan is het leed al geschied !
Volgens mij zit er op een nieuwe rompmotor al de juiste egr koeler, bij mij tenminste wel. Roetfilter reinigen kunnen ze proberen, bij mij was het al te laat. Succes!
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Olie verbruik: auto terug van garage

Bericht door jos_br »

jomeo schreef: 30 dec 2020, 14:34 Stel dat ze in mijn geval een ruilmotor gaan plaatsen. Denk niet dat dan een andere EGR klep met koeler gaan vervangen. De roetfilter Daan ze misschien ook niks aan doen, misschien.
Roetfilter zou dan gereinigd kunnen worden.
Maar wat kost dan een gemodificeerde EGR klep met koeler met D type. Is er een artikel nummer voor bekend?
Let op dat met een ruilmotor ook een jong gebruikte motor bedoelt kan worden. Zo'n motor heeft per definitie al die beroemde motorschade. Een goede ruilmotor is alleen een nieuwe of volledig gereviseerd exemplaar. EGR kunnen ze domweg afdoppen en in de software aanpassen, die doet dan niet meer mee. DPF blijft een wazig verhaal, die moet domweg uitgelezen worden waardoor je meteen weet hoe die er aan toe is.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Gesloten