Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe kan dit...€ 36 per maand

vragen over de T4
hanssie
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jul 2007, 16:25

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door hanssie »

Da's nagenoeg dezelfde bus als die van mij:

Om aan de wettelijke stahoogte tekomen moet je minimaal een hefdak hebben, dat
kan niet anders......

Mijn T4 heeft een 3 zits voorbank, en enkele stoel middenin met keukenblokje en
achterin weer een 3 zitsbank, in een mum van tijd gaat het dakje omhoog, leg je de
achterbank plat en is het een camper, alle stoelen en banken zijn draaibaar/verwijderbaar en plat te leggen, alles volgens de regels 2006 RDW gekeurd.

Het is een multivan met camper inrichting alles officieel.

Je betaald dan globaal 400 euro per jaar wegenbelasting en nog mooier 175,00 euro
WA + of 250,00 all riks.........

Die van mij gaat voor minder weg ........
Zebra
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2007, 15:33
Locatie: Puttershoek

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door Zebra »

Tja onrechtvaardig..... Had gewild dat er voor het "grijs" rijden ook een overgangsregeling was geweest.

Let wel op als je een dergelijke auto wilt kopen. Alleen de belastingdienst (brief van) kan je vertellen of de auto onder de overgangsreleging valt. In die brief staat ook aan welke eisen de auto verder moet voldoen.

Omdat met deze overgangsregeling een eerbiedigende werking ten aanzien van het motorrijtuig wordt beoogd en door latere wijziging van houderschap de oorspronkelijk afgegeven vergunning vervalt, geldt voor toepassing van het bovenstaande de datum van de eerder afgegeven vergunning. De nieuwe houder zal derhalve op gelijke voet als zijn voorganger voor het kwart-/halftarief in aanmerking komen.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door pluuke »

ik begrijp nog steeds niet wanneer een bus dan onder die overgangsregeling kon vallen.
Onder welke omstandigheden kwam je daar dan voor in aanmerking ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door laurens »

Het is toch logisch dat als je tot datum xx-xx-xxxx geen eis voor stahoogte had en wel kwarttarief dat bij de invoering van de eis die niet met terugwerkende kracht werd ingevoerd? Anders moest elke eigenaar op die datum zijn busje gaan verbouwen. Was dat dan niet onrechtvaardig? Ik hoef in een antieke auto toch ook geen gordels in te bouwen. Als je aan de eisen van nu moet voldoen mag je met een T1 niet eens meer de weg op.
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door pluuke »

"Het is toch logisch dat als je tot datum xx-xx-xxxx geen eis voor stahoogte had en wel kwarttarief dat bij de invoering van de eis die niet met terugwerkende kracht werd ingevoerd?"

ja dat begrijp ik, en ja dat is logisch.

Dat zou betekenen dat de bus uit de advertentie (deze is uit april 2002) al als camper was geregistreerd (zowel voor RDW als belasting) voordat de eis van stahoogte werd ingevoerd.

En dat de eis van stahoogte dus van na april 2002 is.

En dat deze bus daarom onder die overgangsregeling valt ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door René »

Deze bus "voldoet aan de minimale RDW eis. Hierbij is geen sta hoogte verplicht. Je hebt dus wel de tekst "camper" op je kenteken. MAAR geen belasting voordeel. Het staat dus verkeerd in de advertentie, je betaalt gewoon geel houderschap belasting van 130,- p/maand. Laat je dus niet misleiden door het keukenblok, dit is een van de minimale vereiste.

Die 36,- is gebaseerd op volledige inrichtingseis douane. DUS OOK STAHOOGTE!!!!!

René
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door pluuke »

Hoi Rene

Ik snap je opmerking en ik ben het helemaal eens met wat je zegt.
Jij gaat er (wellicht terecht) vanuit dat in de advertentie een onwaarheid wordt verteld.

Maar dat verhaal over de overgangsregeling zegt jou niks en denk jij dan dat er hier ook geen sprake van kan zijn ? Hoe verklaar je dan het voorbeeld van Ardesch 879...
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Zebra
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2007, 15:33
Locatie: Puttershoek

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door Zebra »

Hallo,

Ik heb GEEN stahoogte en betaal kwart-tarief.
Mijn bus valt onder "overgangsregeling"

Voor mijn eerste betaling na tenaamstelling kreeg ik eerst het volle tarief. Na een telefoontje kreeg ik een brief met de eisen voor mijn bus (GEEN STAHOOGTE) en een nieuwe rekening.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door pluuke »

Hoi Jan,

Wat is het bouwjaar van jouw bus ?
Ik begrijp dat die van jou al onder de overgangsregeling viel bij de vorige eigenaar, weet je of hij/zij de bus dus heeft laten registreren als camper en wanneer ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Zebra
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2007, 15:33
Locatie: Puttershoek

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door Zebra »

pluuke schreef:Hoi Jan,

Wat is het bouwjaar van jouw bus ?
Ik begrijp dat die van jou al onder de overgangsregeling viel bij de vorige eigenaar, weet je of hij/zij de bus dus heeft laten registreren als camper en wanneer ?
Patrick,

Mijn bus is van 2000. De vorige eigenaar heeft hem toen (bijna nieuw) geimporteerd en laten registreren als camper. Sindsdien valt het busje onder de overgangsregeling.

Groeten Jan.

PS Of de bus in de advertentie onder de overgangsregeling valt kan ik niet beoordelen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door René »

Overgangsregeling is vanaf een bepaald bj. Deze auto voldoet daar zeker niet aan en kan dus niet in het kwarttarief vallen hoewel de advertentie wel zo doet vermoeden.

René

Dit heb ik uit een brochure gekopieerd van de RDW: ( dit is dus de minimale eis, geen belasting voordeel van kwarttarief)

Bij de keuring bekijkt de RDW of uw kampeerauto
voldoet aan de inrichtingseisen voor kampeerauto’s.
De RDW beschouwt een voertuig als een kampeerauto
. als het over de volgende inrichting beschikt: . zitplaatsen en tafel; slaapaccomodatie die eventueel met behulp van de zitplaatsen kan worden
. gecreëerd; . kookgelegenheid; opbergfaciliteiten.
Dit alles moet vast in de woonafdeling zijn bevestigd. De tafel mag zodanig zijn
ontworpen dat deze makkelijk verwijderd kan worden.
Ook de Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen stelt eisen
aan de inrichting van de kampeerauto. Zie hiervoor bladzijde 15.

Hier dan weer blz 15:

5.2
Motorrijtuigenbelasting

Voordelig belastingtarief
De Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen
hanteert voor kampeerauto’s een kampeerautotarief. Dit
is een kwart van het belastingtarief voor personenauto’s.
De aantekening ‘kampeerauto’ op uw kentekenbewijs is
niet voldoende om voor het kampeerautotarief in aanmerking te
komen. Uw kampeerauto valt alleen in het kampeerautotarief als
deze ook voldoet aan de fiscale inrichtingseisen die de
Belastingdienst stelt. Deze eisen zijn aanmerkelijk strenger dan de
inrichtingseisen van de RDW. Meer informatie over de fiscale
inrichtingseisen vindt u op http://www.belastingdienst.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. U kunt ook
contact opnemen met de Belastingdienst, telefoon 0800 0749.
Om voor het voordelige belastingtarief voor kampeerauto’s
in aanmerking te komen, dient u een verzoek in bij de
Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen. Het adres
vindt u achterin deze brochure. Zij sturen u dan een overzicht van
de fiscale inrichtingseisen die voor uw kampeerauto gelden.

Dan hier nog de uitzonderingen en de nieuwe eis vanaf 2002:

Eisen aan ombouw en inrichting

Sinds 1 mei 2002 moet uw kampeerauto aan de volgende eisen voldoen als u in aanmerking wilt komen voor het kwarttarief of het halftarief:

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 200 cm en over een breedte van ten minste 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarin de faciliteiten vast moeten zijn aangebracht. De binnenruimte is voorzien van:

* minimaal 2 vaste zitplaatsen;
* een tafel. De (bevestiging van de) tafel mag zodanig zijn ontworpen, dat u de tafel eenvoudig kunt verwijderen;
* slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen eventueel met behulp van de zitplaatsen worden gemaakt, echter niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Als het een tweepersoonsslaapplaats betreft, moet deze ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 110 cm breed. Als het 2 afzonderlijke slaapplaatsen zijn, dan moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang zijn en ten minste 60 cm breed;
* vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten;
* een vast keukenblok met een werkblad van ten minste 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer. Het geheel is bestemd voor gebruik in de binnenruimte;
* een vast ingebouwd kooktoestel bestemd voor gebruik in de binnenruimte.

Let op!

Alle faciliteiten moet u op een normale wijze in de binnenruimte kunnen bereiken.
Afwijkende hoogte

Als de binnenruimte van fabriekswege geen hoogte heeft van 170 cm, maar wel ten minste een hoogte van 130 cm, dan mag u de binnenruimte verhogen tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan de overige inrichtingseisen voldoet.
Volkswagen type Transporter

Voor motorrijtuigen van het merk Volkswagen type Transporter waarbij de motor van fabriekswege achterin is geplaatst, geldt het volgende: als de 'datum van eerste toelating tot de weg' die de RDW heeft toegekend, vóór 1 januari 1994 valt, kunnen de criteria voor de binnenruimte worden toegepast alsof de motor niet achterin is bevestigd. De 'datum van eerste toelating tot de weg' kan een vroegere zijn dan de datum van kentekenbewijs deel I of deel IA. Denk hierbij aan ingevoerde motorrijtuigen.
Overgangsregeling

De eis van het rechthoekige blok van 170 x 200 x 90 cm is niet van toepassing als de Belastingdienst al vóór 1 mei 2002 een beschikking voor de kampeerauto heeft verstrekt voor toepassing van het kwarttarief. Het motorrijtuig moet wel voldoen aan de overige inrichtingseisen, die op het moment van de afgegeven beschikking van toepassing zijn.

Met deze overgangsregeling kan bij houderschapwisseling ook de nieuwe houder in aanmerking kan komen voor het kwarttarief, op basis van de beschikking die vóór 1 mei 2002 is afgegeven. Als na het verstrekken van de beschikking blijkt dat deze op basis van de criteria die op het moment van de aanvraag golden ten onrechte is afgegeven, wordt de beschikking alsnog ingetrokken. In dat geval is de overgangsregeling niet van toepassing.

Let op !

Kampeerauto's die op 1 mei 2002 15 jaar of ouder zijn en van fabriekswege zijn ingericht als kampeerauto, hoeven niet aan alle hiervoor vermelde inrichtingseisen te voldoen. Bepalend voor de leeftijd van de kampeerauto is de datum van het kentekenbewijs deel I of deel IA of (als dit een vroegere datum is) de 'datum eerste toelating op de weg' die de RDW heeft toegekend.

(dit laatste had iemand anders ook al gepost, maar goed, staat er nu toch.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door Harry 341 »

Ik gun iedereen het zijne...Maar:het is dus zo dat als een camper eenmaal het lage tarief heeft dat ook zo blijft?En als iemand om dringende gezondheidsredenen kwart tarief heeft (had)dit kwijtraakt bij aanschaf van een jongere/andere auto?Hoe krom kan het zijn.......!
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door Christoffel »

Rene, ik denk dat je jezelf tegenspreekt met de RDW uitleg.

De aangebode bus is van april 2002, regeling met stahoogte enz. geldt vanaf mei 2002 .

Mijn werkgever heeft zelf ook een multivan van april 2002 met kwartaaltarief. Geen hedak.

Chris






Meer foto's Prijs:€ 18.950,00
Datum:02-01-08 11:01
Gezien:355 keer
Contact informatie
Website: http://www.broekemaoccasions.nl
Telefoon: 0255-517454
Naam: Broekema Occasions
Woonplaats: IJmuiden, Noord-Holland
Bekijk alle advertenties van adverteerder
Kenmerken en beschrijving Kaart



Model: Overige modellen Bouwjaar: 2001 - 2003
Brandstof: Diesel Kilometerstand: boven 150.000 km
Carrosserie: Overige carrosserieën Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zilver of Grijs






248500km. 3e remlicht, 7 Persoons, ABS, Achterklep, Achterspoiler, Airbag bestuurder, Airbag passagier, Airconditioning, Alarm system, Bijrijdersstoel, Boordcomputer, Centrale deurvergrendeling afstandbediend, ...

Volkswagen Multivan 2.5TDI 96kW Highline 300/3000
Tellerstand: 248.500 km
Carrosserie: Personenbus (4-deurs)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: apr 2002
Transmissie: Handgeschakeld (5 versnellingen)
Kleur: Blue Silver (licht zilver metallic)
Motorinhoud: 2.461 cc
Aantal cilinders: 5
Vermogen: 96 kW (131 PK)
Gewicht: 2.174 kg
Maximaal trekgewicht: 2.500 kg (geremd)
Gemiddeld verbruik: 8,0 l/100km (1 op 12,5)
Motorrijtuigenbelasting: € 461 - 508 per kwartaal
BTW/Marge: Marge (Bedrijven kunnen geen BTW terugvorderen van de belasting)

Opties en accessoires:

3e remlicht

7 Persoons

ABS

Achterklep

Achterspoiler

Airbag bestuurder

Airbag passagier

Airconditioning

Alarm system

Bijrijdersstoel

Boordcomputer

Centrale deurvergrendeling afstandbediend

Climate control

Cruise control

Dakrail

Deelbare achterbank (gelijke delen)

Getint glas

Hoofdsteunen achter

Lichtmetalen wielen

Middenarmsteun achter

Middenarmsteun voor

Mistlampen voor

Navigatiesysteem

Radio/CD speler

Regensensor

Ruitenwisser achter

Sperdifferentieel

Stuurbekrachtiging

Trekhaak

Zijschuifdeur links

Zijschuifdeur rechts


deze multivan is geregistreed als KAMPEERAUTO op kenteken wegenbelasting € 36 per maand
generation uitvoering A.P.K tot mei 2008 dealer onderhouden 4 maanden geleden laatse grote beurd gehad en distrubutie riem vervangen overige extra fietsenrek en winterwielen ook als personenbus te gebruiken en als camper

http://www.broekemaoccasions.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door Adri626 »

Harry 341 schreef:Ik gun iedereen het zijne...Maar:het is dus zo dat als een camper eenmaal het lage tarief heeft dat ook zo blijft?En als iemand om dringende gezondheidsredenen kwart tarief heeft (had)dit kwijtraakt bij aanschaf van een jongere/andere auto?Hoe krom kan het zijn.......!
grtz.Harry
Is dit wel zo Harry?? Eenfamilielid heeft pas een nieuwe t5 aangeschaft (aangepast voor rolstoelbestuurder(!) krijgt bpm terug en betaald laag tarief wegenbelasting....
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Hoe kan dit...€ 36 per maand

Bericht door pluuke »

Al met al toch nog een leuke discussie geworden !

En weer iets wijzer geworden, voor mei 2002 kwam je dus ook zonder hefdak in aanmerking voor kwarttarief. Niet te geloven.....Toen wel, nu niet, balen.

Conclusie : De staatskas miste inkomsten en dus moesten de regels aangepast worden !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie