Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vraag over navigatiesysteem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door predikant »

Ik wacht nog even met een navigatiesysteem, denk ik :nuts :nuts :nuts

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Gaas »

Peter, Eric en Paulus bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de handleiding er voor de zoveelste keer op na geslagen maar daar staat niets in over een vermelding van de snelheid. Ook met de aanwijzing van Paulus kom ik er niet helemaal. Als ik de klok in beeld heb, zie ik geen snelheidsignaal. Ook niet iets waarvan ik kan denken; "daar moet een snelheidsignaal worden weergegeven". Wel heb ik iets ondekt waarvan ik denk dat je dat bedoelt; Bij Sensoriek staat; Wiel 0 en achteruit 1 tijdens het rijden. Ik denk dat hier bij wiel een snelheidsignaal zou moeten staan.

Morgen haal ik de radio er weer eens uit en ga ik kijken waar de blauw-witte draad naar toe gaat. Of deze daadwerkelijk goed zit aangesloten. Wie weet.....

Tot zover iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!! Klasse!! Ik laat weer van me horen.

vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Multivan Generation »

Misschien kun je hier wat vinden?
http://www.weetjewel.com/radio.htm

groeten en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Portuvier »

Ik ken GPS ontvangers alleen maar aan boord van schepen en de TomTom.
Die hebben beiden geen extern snelheidsignaal nodig (Bij de GPS aan boord is dat wel mogelijk, maar puur ter informatie). De ouderwetse SatNav wel, die had dan ook veel minder posities per uur, en deed veel met dead-reckoning.
Als de JVC een snelheidssignaal heeft dan zou het best kunnen dat hij zowel dat snelheidssignaal als ook een GPS signaal moet hebben,
Maar dat neemt niet weg dat als je elders in het land bent, en het systeem opstart, je in ieder geval de actuele positie moet krijgen, snelheid of geen snelheid.
Aangezien Gaas ook schreef dat hij zelf de handsfreekit had aangesloten ligt het wel erg voor de hand om te vermoeden dat er iets niet goed is gegaan, misschien een slecht contact, iets per ongeluk losgetrokken, etc.

Succes,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Gaas »

Jaaah, hij doet het.

Het lag inderdaad aan de blauw-witte draad. Er is door iemand een verlengstukje tussen de orginele aansluiting en de radio gezet. Hier miste dus de draad voor het snelheidsignaal.

Hier heb ik dus nooit naar gekeken omdat ik er vanuit ging dat dit allemaal goed was. De radio/cd-speler deed het immers. Ook de telefoon. En een vorige eigenaar zei me dat ie het altijd goed gedaan had...... Is er tussentijds toch iemand mee aan het knooien geweest.

Dankzij de hulp van Peter, Eric, Paulus, Wim, Rene,GerJol en Keely ben ik in staat geweest het navigatiesysteem weer aan de praat te krijgen.

Het is trouwens we een wat verouderd systeem. Draait op 5.0. Ik ga nu kijken of ik deze kan opwaarderen.

Allemaal bedankt!!!

vr.gr. Gaas

Nog even een foto van mijn bus. Weten jullie ook waar ik over schrijf. De advertentie slaat natuulijk nergens op. Het gaat om de foto. http://link.marktplaats.nl/153217327
Laatst gewijzigd door Gaas op 06 mar 2008, 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door GerJol 716 »

Mooi dat ie het weer doet Gaas :toppie

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Paulus »

Blij dat het werkt,veel snelle km toegewenst :ikrij

Succes,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Portuvier »

Mooi dat hij het weer doet Gaas, had Peter het dus bij het rechte eind.
Toch verbaasd het mij dat dat ding een snelheidssignaal nodig heeft.
Er zit namelijk nogal een verschil tussen de gemeten snelheid en de berekende snelheid.
Ik reed b.v. vandaag over de snelweg, cruisecontrol op 120, en de GPS gaf constant 114km/uur aan. Dat is 6 kilometer verschil, iets wat normaal is met kilometertellers.
Maar een navigatiesysteem zou er hopeloos mee de fout in kunnen raken, dus is MIJN vraag nu: Waarom een extern snelheidssignaal? En waarom kreeg Gaas geen fix als hij ergens anders was en STIL STOND.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Keely 798 »

Heb je al eens geprobeerd om alles opnieuw te installeren?
In de handleiding staat dat als je het systeem in een andere auto plaatst je onder andere opnieuw moet calibreren. Aangezien je de bus pas in je bezit hebt kan het zijn dat b.v. de spanning eens afgekoppeld is geweest.
Mijn voorstel is om het systeem eens los te koppelen en opnieuw te installeren.

Succes G. Haga



Sorry, ik had de tweede pagina vergeten te lezen. Succes met je navigatie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Multivan Generation »

Mooi he zo'n forum :yes :yes

een extern snelheidssignaal lijkt me nodig,
zodat de navigatie doorgaat in bijvoorbeeld een tunnel.
In een tunnel heb je geen ontvangst meer van satellieten en daarvoor wordt het snelheidssignaal gebruikt,
om toch een schatting te kunnen maken van de plaats.

Daarom werken in een stad met veel hoge gebouwen en smalle straten,
de af-fabriek systemen zo veel beter als een losse PDA met navigatie, of tom tom.
Die losse systemen verliezen dan de ontvangst met de satellieten en hebben dan geen werkend vangnet meer..


Ik ben blij voor je dat je er uit bent gekomen...

Techniek is mooi, maar het moet wel werken... :knipoog :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Portuvier »

Daar zit wat in, maar als ik in Lisboa door de nieuwe tunnel onder Marques de Pombal rijdt heb ik geen sat-ontvangst, maar werkt het systeem ook gewoon door. En dat is een lange tunnel.
In die tunnel zit een afslag, en als ik die neem raakt Tom het spport bijster. Eenmaal uit de tunnel hgeeft hij echter wel meteen weer ontvangst, rekent opnieuw, en gaat dan vrolijk verder. Dat kost wel een halve minuut, en in de stad is dat best veel.
Dat mysterie is dus ook uit de wereld.

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Roger B. (11)61 »

na twee weken zonder telefoon en internet (en ik maar denken dat het in nederland bar was met KPN en UPC :muur ) lees ik dit topic en ook bij mij kwam meteen het snelheidssignaal in gedachten.

Of het systeem het snelheidssignaal nodig heeft is sterk afhankelijk van het ontwerp.... Tomtom en dergelijke werken allen zonder, dat kan in lange tunnels inderdaad problemen geven (maar bij het uitrijden van de tunnel pakt ie doorgaans heel snel de draad weer op) De vaste-inbouw systemen hebben dit signaal vaak wel nodig.

Ik herkende het van toen ik mijn carin systeem pas had en nog niet ingebouwd had.... moest naar een onbekende stad iets ophalen en dacht wel even via de aanstekerplug voeding te pakken en de boel op de stoel naast me te leggen...... nou mooi niet, was al in rotterdam toen het systeem eindelijk niet meer dacht dat ik in Arnhem stond.....

Blij dat het probleem in elk geval opgelost is Gaas.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Vraag over navigatiesysteem

Bericht door Gaas »

Heey Roger B.

Ik miste je al een tijdje op het forum. Een tijdje geleden heb je me nog haarfijn uitgelegd hoe ik de carkit in moest bouwen. Dit was met jou uitleg goed te doen. Nogmaals bedankt!!

Ja, het navigatiesysteem had ook heel wat voeten in aarde. Maar na veel gedoe en de hulp van veel weetjewellers heb ik 'm aan de praat gekregen. Het is een JVC. De software is een ietsie pietsie verouderd. (navteq 5.0). Ben nu rustig aan het zoeken naar wat jongere kaarten. Men zegt dat er ook Becker low speed in kan.... Welke versie, dat moet ik even uit vogelen.
Maar ik red me nu prima met de luxe van navigatie. Ik kijk en rijd rustig verder.

De mazzel maar weer.

vr.gr. Gaas
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Plaats reactie