Heb in Malmö volgetankt snelweg op cruisekontrol op 120 km/h ingesteld en 290 km konstant doorgereden getankt (puur om verbruik temeten) dat was 1 op 10,8 en dat had volgens mij zuiniger gekunt. Weet dat een synchro meer verbruikt maar zoveel!
Willem451
Ik kan 1:14 halen als ik volgens het nieuwe rijden rijdt. Mijn bus is gechipt met een PON chip (ABT). Of het chippen helpt bij het verbruik weet ik niet. Ik heb deze auto altijd zo gehad. Hij lijkt wel iets zuiniger sinds het K&N luchtfilter erin zit. Binnenkort ga ik voor de katvervanger, in de hoopt dat ie beter doorademt en de turbo sneller oppakt. Is nu al bij ongeveer 1700 toeren.
De sport is pas te tanken als ik minimaal 1000 km heb gereden op een tank, en dat lukt aardig. Ik tank geen BP, Shell of luxe diesel.
Chips worden volgens mij inderdaad veranderd voor het vermogen en minder voor het verbruik. Ik heb dat hier en daar nagevraagd. Het streven is wel het optimaliseren van het rendement, zonder al te veel roet uitstoot. Toch zou er een soort blue motion chip te maken moeten zijn. Als het voor een polo of passat kan, kan dat vast ook voor een T4.
Als je heel rustig optrekt en hem laag in de toeren houdt en niet boven de 90 km/h rijdt
en veel lange afstanden rijdt en met een lege wagen met goed hard gepompte standaard zomerbanden erop van 195/70 R15C (niet die brede dat is extra weerstand = extra verbruik) dan is 1:15 wel haalbaar
maar ga je met een zware voet optrekken, flink doortrekken in de toeren, en hard rijden
dan gaat het verbruikt zo naar 1:10 (het ding is hoog dus de luchtweerstand telt harder bij hoge
snelheden als in een personenwagen)
Met de 102pk haalde ik 1:10. Als ik echt super mijn best deed en de snelweg op moest 1:12. Nu met de 151pk haal ik met moeite 1:8. En zoveel harder rij ik niet. Zijn wel kortere stukken geweest. Als ik 400km snelweg pak haal ik 1:10. Een volle tank voornamelijk snelweg met cruisecontrol netjes op snelheid heb ik nog niet kunnen testen. AHY motor en die is Euro2. Zou best kunnen dat een AXG zuiniger is. Schonere emissie moet toch ergens vandaan komen ;)
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
1.9td lwb "luchtfilterhuispijp" eruit en egr dicht . achter 4.0b en voor 3.8b 1op 13 bij normaal gebruik, niet te hard optrekken en snel opschakelen.
gr bart
ik rij gemiddeld 1:11 met een 2100kg wegende t4 lwb 75kw tdi (sleep wat gereedschap en dingetjes mee) Kan er 1:12.5 uithalen met lange afstanden, en 1:10 met autoambulance en daarop een auto (1600 kg totaal gemiddeld)
Hoi, Ik heb een verlengde, : gechipte 102 pk automaat van 2001 is nu 130 pk gekocht bij Vos Eenrum. Had ernstige problemen (binnen drie maanden na aanschaf) met de versnellingsbak heb hem moeten laten reviseren kosten 2300,- bij Klok in Oude Pekela werd niet door Vos Eenrum vergoed, dit had bij bij dealer 5000,- gekost. Hij verbruikt nu +/- 1 op 11 op de afstanden en 1 op 10 korte afstanden. Ik dacht dat is veel maar nu ik de andere reacties zie valt het dus wel mee. Verder geweldige auto,
Hoe lager en breder de band, des te lager de bandenspanning.
Ik rijd met 235-45-17 met 2,9-3,0 bar en dat rijdt prima.
Is een goede mix van comfort en levensduur..
Ook het verbruik is dan mijnsinziens okee.
Als ik ze harder zet dan gaat het stuiteren....
probeer het eens uit zou ik zeggen, 0,1 bar verschil maakt soms al veel uit hoor...
Origineel: 195-70-15 3,8 bar
215-60-16 3,4-3,5 bar
235-45-17 met 2,9-3,0 bar
zo heb ik rondgereden en zijn mijn ervaringen
Heb je een andere maat dan zou je er tussen kunnen gaan zitten qua bandenspanning...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ik heb een t4 2.5 tdi 1999 en bij normaal rijden en goed anticiperen en rijden tot max 110km per uur haal je makkelijk 1:13.5
het is dus heel makkelijk zuinig te rijden ,het vergt alleen zelfbeheersing!!!!!
m.vr.gr. robin