Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Johan191 »

Wanneer je dit allemaal zo leest vraag je je toch af hoe het kan. Ombouw naar camper geen problemen, maar nu beginnen ze over de motor te zeuren.

Ik weet dat er iemand bijna dagelijk op het forum zit waarvan de motor ook een ombouw heeft gehad en momenteel volledig "womo" is. Die zullen toch ook tegen deze problemen aangelopen zijn ?

Ik denk dat tips in deze zeker welkom zijn. Niet voor mij, ik ruil hem dan liever in voor een andere T4.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Oskar 725 »

Heerlijk zo'n forum, :klappen :klappen :klappen
langzaam maar zeker begin ik "lijn" in het verhaal te zien: er is een groot verschil tussen grijze en gele kentekens voor wat betreft de informatie die er op staat en (waarschijnlijk) dus de wettelijke status van deze auto's.
@ Patrick wat op jouw kenteken bewijs staat is op geen enkele manier op dat van mijn bus terug te vinden (ook niet vergelijkbaar). Ik heb dan ook een WV1ZZZ... chassis nr. (grijs kenteken).
@ Peter dit verklaard dus jouw verhaal, en de ervaring met de keuring van René zijn bus.
@ Johan, het bouwen en sleutelen vind ik nou juist zo leuk, dit is mijn vak en hobby. Alleen de ondoorzichtige papier winkel, regelgeving maakt het tot "laat maar zitten" en het "dweilen met de kraan open" gevoel zo groot.
Morgen weet ik of ik een ACV ombouw pakket heb: van ABL naar :lach ACV. De technische ombouw heb ik nu al zin in, de papier winkel minder vooral als het net zo gaat als bij Chris, begrijp ook niet waarom het zo moeilijk moet zijn.
Misschien moet ik toch maar eerst kamper keuring doen en daarna motor keuring. Wie het weet mag het zeggen????? :nuts :muur :ie
Laatst gewijzigd door Oskar 725 op 14 mar 2008, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Multivan Generation »

het laatste lijkt me verstandig ja
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Oskar 725 »

Hoi Peter,
Zo te lezen veilig thuis.
Leuke dag morgen, ga je zelf ook nog verdere tuning (laten) doen?
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Christoffel »

Even een update over de stand van zaken.

Na overleg met PON, RDW, IKS heb ik voorlopig het volgende besluit genomen.

Ik heb mijn motorkeuring teruggetrokken. Camper keuring was reeds rond, dus na inleveren van het kentekenbewijs bij RDW, bezoekje aan douane, is de afwikkeling voor voorlopig rond. Met een beetje geluk heb ik volgende week mijn nieuwe kentekenbewijs op de deurmat liggen.

Nu rijst natuurlijk de vraag waarom ik de motorkeuring heb ingetrokken.

Ten eerste is mijn ombouw niet echt een grote verandering( op uiterlijk gezien) ,met uitzondering van de motorvermogens toename. Uiterlijk is er weinig veranderd. Het aantal cilinders blijft 5 en qua opbouw zijn de motoren gelijk.

Ten tweede vind ik de kosten van de keuring om de aantekening op het kentekenbewijs te krijgen van 111 kw ipv 65 het niet waard. Daarbij komt dat het niet eens op het kentekenbewijs komt te staan, maar er wordt bij bijzonderheden een vermelding gemaakt naar een code, die verwijst naar een motorverandering.

Voor de mensen die wel een motorkeuring overwegen hier even een schema wat het RDW hanteert als criterium voor de wijziging.

Afbeelding
Ik zie dat de afbeelding niet echt leesbaar is dus hier even de link naar de site;

http://www.raivereniging.nl/rdw_werkins ... kr4_r4.htm

Even nog wat over de toevoeging van de europese type goedkeuringsnummers, deze worden pas sinds kort op het kenteken bewijs vermeld.

Mijn CVO vermeld het volgende:

Type goedkeuringsnr: e1*96/79*0067*05
Variantcode AJTBNX0
Uitvoeringscode L1P00J2SGFM52B010R7

Na mijn ombouw zou het het volgende zijn:

Type goedkeuringsnr: e1*98/14*0095*03
Variantcode AXGBNX0
Uitvoeringscode L1P00J2SGFM52G007S

Het gaat dus om een Caravelle 65 kW TDI lange wielbasis welke omgebouwd is naar een 111 kW TDI met AXG motor.

Daar zit nu mijn probleem, voertuig heeft type goedkeuring van 96 en toen bestond de AXG motor nog niet.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ben je niet bang dat je bij een overijverige APK keurmeester (of RDW-controlleur) of bij een verkeerscontrole met uitgebreide voertuigcontrole problemen gaat krijgen? met als gevolg dat je dan (tijdelijk) het kenteken kwijt kunt raken? en eventueel misschien zelfs bekeuringen kunt krijgen?

OF zelfs bij een ongeluk verzekeringsproblemen zou kunnen krijgen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Christoffel »

Die overijverige keurmeester zou ik dan zelf moeten zijn, heb mijn auto donderdag afgemeldt voor de APK, nog voor ik het kentekenbewijs ingeleverd had.

Nu, voor de APK heeft de motorwissel geheel geen gevolgen. Het was een 5 cilinder en het blijft een 5 cilinder.

Voor de verzekering wordt mijn voertuig getaxeerd, zoals hij nu is, dus ook met de vermelding van de andere motor.

Voor alsnog zie ik hier geen probleem. Maar misschien denk ik te simpel.

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Roger B. (11)61 »

op het kenteken staat (als ik me niet vergis) ook het motorvermogen vermeld...... als een keurmeester (rdw steekproef) op welke manier dan ook ziet dat er een andere motor in zit kan ie daar over vallen omdat het voertuig niet overeenkomt met het kentekenbewijs.

Zelfde geldt bij een ongeval, als jij een motor met ogeveel het dubbele vermogen in je voertuig hebt en in een ongeval betrokken raakt en het valt iemand op kan dat een probleem opleveren.

Hoorde vorige week van een klant dat bij een verkeerscontrole waarbij RDW meekontrolleerde op technische uitrustingen er zelfs gezeik was omdat hij een metalen standaard op de vloer van de bus geschroefd had waarop zijn laptop gemonteerd was, "dat was niet conform de goedgekeurde inrichting en had voor gebruik op de openbare weg bij de RDW gekeurd moeten worden"

Dacht dat ze alleen in duitsland zo moeilijk deden....blijkbaar in nederland ook al
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Oskar 725 »

En zelfs met een vier cylinder op kenteken en een vijf cylinder motor in je auto kun je 'em afmelden en zelfs met een steekproef kunnen ze er niets van zeggen! (voor de APK dan hè) :jump
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: RDW keuring niet geheel vlekkeloos.

Bericht door Christoffel »

Roger,


Bij de APK en zelfs als je een steekproef krijgt is het motorvermogen niet van belang tijdens de keuring.
Het aantal cilinders is nu nzelfs geen kontrole punt meer voor de APK.

Het enige kontrole middel dat de verkeerinspectie heeft omtrend motorvermogen is het nagaan van het motornummer en motorcode.

Wat nu als je een revicie motor koopt. Vaak is dan het originele nummer verwijdert en heeft het reviciebedrijf daar zijn eigen kenmerk ingeslagen.

En nu blijkt ook nog eens dat alle 5 cilinder tdi motoren nog eens hetzelfde draaiende gedeelte te hebben. Onderblok en cilinderkop. Het verschil zit in de turbo, verstuivers en regelapparaat.

Ik denk dat het wel meevalt.

Chris
Afbeelding
Plaats reactie