Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe start die?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoe start die?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:een 3 weg klep tussen de aanzuig en de retourleiding bij het filter te plaatsen, zodat je de retour meteen weer als aanvoer kunt gebruiken,
en het niet terug kan lopen naar de tank.
Daarmee kun je ook de tankmeter aanzuigbuis uitsluiten.

Is maar een idee van mij hoor..
krijg je dan niet last van het feit dat je diesel warm wordt (normaal wordt ie in de tank vermengt met koelere diesel.

en bij echte kou, de retour gaat door het filter om dit te verwarmen.

er zal toch een reden zijn dat (vrijwel?) elke dieselmotor zijn retour niet meteen hergebruikt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe start die?

Bericht door Egbert&Manon »

Een dieselmotor wordt ontwikkeld voor elk klimaat.
Ik vermoed dat dieselvoorverwarming alleen bij strenge vorst enig nut heeft, danwel bij landen zonder winterdiesel.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe start die?

Bericht door Multivan Generation »

je kunt het er tussen zetten om iets uit te kunnen sluiten he? :knipoog

Het gaat om de test, niet om de logica..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hoe start die?

Bericht door Roger B. (11)61 »

Egbert&Manon schreef:Een dieselmotor wordt ontwikkeld voor elk klimaat.
Ik vermoed dat dieselvoorverwarming alleen bij strenge vorst enig nut heeft, danwel bij landen zonder winterdiesel.
tuurlijk, voor elk klimaat, maar tegenwoordig zit er een koeler in de leiding (T5 links onder de auto ter hoogte van bestuurdersdeur) om de diesel te koelen!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hoe start die?

Bericht door bartt4 »

Zou eerst nog eens vragen wat ze nou gedaan hebben bij schaapie. terugslagklepje proberen eventueel om pomp uitte sluiten. Lijkt mij ook sterk dat het de pomp zou zijn. Anders toch in de tank duiken.
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe start die?

Bericht door Egbert&Manon »

Ik heb vandaag een 8mm terugslagklep gekocht (7,75 Euro).
Deze direct geplaatst zo dicht mogelijk op de aanzuigaansluiting van de brandstofpomp.
Wel nog even lucht uit de slang gezogen.
Starten duurde weer ruim 20sec, doordat er waarschijnlijk ook nog lucht in het filter zat.

Morgen nieuwe poging koudestart.
Als hij binnen 5 sec start zal het aan de pomp liggen?
Bij nog steeds langdurig doorstarten zal het aan de aanzuigbuis liggen?

Eén ding weet ik wel: Het was berekoud in die gure oostenwind!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Hoe start die?

Bericht door j.d.hukema »

Zit er geen lucht in de leiding van pomp naar verstuivers.Komt bij scheepsdiesels wel een voor bij filter wisseling. Ik draai dan de verstuivers los [ elke keer een] en start net zo lang dat er alleen nog maar diesel uitspuit.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe start die?

Bericht door Egbert&Manon »

Dan zou die toch af en toe op een cilinder aan moeten slaan?
Zelfs dat doet ie niet.
Bedankt voor de tip; is ook nog het proberen waard.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe start die?

Bericht door Multivan Generation »

heb je daarnet nog even proefgestart Egbert?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Hoe start die?

Bericht door j.d.hukema »

Nee hoor dat hoeft niet. Als er een luchtbel in je pomp zit kan het lang duren voor hij aanslaat.
En dit is tevens een manier om te kijken of je pomp wel werkt.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe start die?

Bericht door Egbert&Manon »

Multivan Generation schreef:heb je daarnet nog even proefgestart Egbert?
Na 3 uur stilstand gestart.
Na een seconde of 8 begon ie een beetje aan te slaan.
5 seconden later liep ie ook eindelijk.

Er zit zo'n 5cm slang/nippels tussen terugslagklep en pompaanzuiging.
Als dit gevuld zou zijn met lucht, dan hoef je toch niet zo lang door te starten?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe start die?

Bericht door Egbert&Manon »

j.d.hukema schreef:Nee hoor dat hoeft niet. Als er een luchtbel in je pomp zit kan het lang duren voor hij aanslaat.
En dit is tevens een manier om te kijken of je pomp wel werkt.

Dick :ikrij
Verwijnt die lucht uiteindelijk niet via de retourleiding?

Ik ga er vanuit dat de pomp verder gewoon werkt, aangezien ik geen vermogensverlies waarneem en stationairtoerental ook mooi is.
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Hoe start die?

Bericht door j.d.hukema »

Als je stationere toerental goed is dan zou er geen lucht in de leiding mogen zitten.Maar blijft raar dat hij niet direct aanslaat.Mail me even dan geef ik mijn telf nummer .Kunnen we even overleggen. cgkoenders@zonnet.nl


Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Hoe start die?

Bericht door bartt4 »

Waar heb je je klepje geplaats? dicht bij filter of dicht bij de pomp? dicht bij de pomp hebt gedaan en je toevoer lekt dan hou je het zelfde probleem want achter je klepje loopt de diesel terug en als je m bij je filter zet dan houd als je pomp goed is de leiding vol van af filter en zou die dus gewoon moeten starten. Is stuk van je filter (klep) tot je pomp leeg dan licht het probleem inje pomp.
Zaterdag eventueel wel weer ff tijd hoor :werkaanT4
RUBBEREXPRESS
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Hoe start die?

Bericht door Egbert&Manon »

Terugslagklep had ik dicht op de pomp geplaatst.
Zojuist koude start gedaan met 2x gloeien.
Nog steeds lang doorstarten (zo'n 25 sec) was het resultaat voordat ie aansloeg.

Waar zou ik de klep nog kunnen plaatsen: voor of na het filter?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie