dennisvt4 schreef:het maximale gewicht tezamen met een aanhanger mag van de importeur (pon) niet boven die 4500 kg komen, dat is natuurlijk allemaal papierwerk, als ik 2 ton trekt kan dat makelijk maar volgens de papieren zou ik in overtreding zijn,
als ik 230 kg van het max toelaatbaar laadvermogen zou (laten) afhalen dan mag ik ineens wel met een 2 tons aanhanger rijden, en dan houdt je dus 730 kg laadvermogen over in de bus,
dat klopt niet wat je zegt,
Het treingewicht mag niet meer zijn dan 4500kg. (niet van pon, maar van VW (bij de mijna staat dat ook in het kenteken en die heeft pon nog nooit gezien)
stel je ledig gewicht is 1650 kg
je hebt de tank vol (=40 kg extra)
je zit er met twee man in (=160kg extra)
en je hebt 200 kg bagage bij je
=====================================
auto weegt 2050 kg op dit moment
nu kun je er dus rustig je 2000kg aanhanger achter hangen (als je trekhaak dat aankan en mag) (en je BE hebt)
je treingewicht met aanhanger van 2000kg is namelijk 4050 en dat is minder dan 4500
kortom, niet het maximaal toegestane gewicht van je bus telt mee, het daadwerkelijke gewicht is bepalen of je met die 2000 kg aanhanger boven het maximaal toelaatbare treingewicht komt (heeft met remkrachten te maken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon