Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden slijtage

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: banden slijtage

Bericht door heemskerk »

Donald4Motion schreef::lach Dat is van die jonge schandknapen band :winter

Shame on them!!


............................... :knipoog
Gebruikersavatar
kachel
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2007, 18:48
Locatie: Assen

Re: banden slijtage

Bericht door kachel »

ardesch 879 schreef:
kachel schreef:Nu is mijn auto wel altijd beladen misschien dat dat scheelt? ik vind dat ik redelijk normaal rij in ieder geval niet te veel weg scheuren en zo en laat hem altijd uit rijden bij het stoplicht.
iemand misschien suggestie voor het volgende merk? de achterbanden gaan eerst naar voor, en de nieuwe achter.
I

k zou toch de nieuwe op de voorzijde doen.
+

mag ik daavoor een rden weten? in ieder geval kom ik dan niet van die conti af.
busje is er
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: banden slijtage

Bericht door ardesch 879 »

De acherwielen lopen maar mee, voor heb je de aandrijving je remt ermee, dus goed profiel voorop.
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: banden slijtage

Bericht door bartt4 »

ardesch 879 schreef:De acherwielen lopen maar mee, voor heb je de aandrijving je remt ermee, dus goed profiel voorop.
Onjuist. Voor kun je remmen sturen en heb je nog enige zelf controle. Achter rolt het en kun je zelf met sturen er niks aan doen.
Nieuwe banden daarom achter monteren.
RUBBEREXPRESS
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: banden slijtage

Bericht door Danny »

Onjuist. Voor kun je remmen sturen en heb je nog enige zelf controle. Achter rolt het en kun je zelf met sturen er niks aan doen.
Nieuwe banden daarom achter monteren.
vooraan doe je met slechte - minst goede- banden ook niks en achteraan uitbreken is nog te controleren - met de voorwielen uiteraard- maar vooraan wegdrijven daar is 'niks' meer aan te controleren... dan heb je achteraan die stevig gegroefde op de weg klevers liggen.

Ben 't vaak(meestal :knipoog ) met je eens Bart maar in deze volg ik niet....
Damy

Re: banden slijtage

Bericht door Damy »

Onjuist. Voor kun je remmen sturen en heb je nog enige zelf controle. Achter rolt het en kun je zelf met sturen er niks aan doen.
Nieuwe banden daarom achter monteren.[/quote]


Ook mee oneens...als Coronel geen regenbanden voor had gehad maar achter (toen had ie slicks achter)had ie noooit in Japan gewonnen vorig seizoen...
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: banden slijtage

Bericht door EricP »

Iemand de ooit de wetenschapsquiz gekeken van een paar jaar geleden? Als de gladde banden achterop liggen en ze gaan slippen halen ze de voorwielen in: of te wel je slipt. Dit komt omdat de wrijving minder (ja minder) is als je slipt dan als je aandrijving / contact met het wegdek hebt.

Dat is ook de reden dat je met blokkerende remmen een langere remweg hebt dan als je tegen het blokkeren aan zit (hier berust de werking van ABS op).

Dus: de beste banden achter.

Groet EricP
geha
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:19

Re: banden slijtage

Bericht door geha »

Geef mij de beste banden maar voorop.
Voorwielaandrijving, dus toch fijn als er profiel op de banden zit.
Voorbanden krijgen het meeste water voor de kiezen bij aquaplanning.
Door overstuur breekt de bus achter uit en moet je door gasgeven dit corrigeren, dus weer de voorbanden.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: banden slijtage

Bericht door mettesboy »

Ik heb eigenlijk helemaal geen rustige rijstijl, maar ook geen extreem zotte rijstijl. 130pk lwb
Doe wel ongeveer 50% snelweg
Auto is nieuw geleverd met michelin agilis hier in belgië. Heb met michelin agilis 16inch vooraan 105000km gedaan (toen zat ik bijna op het blokje)
achteraan steken nog steeds de originele banden erop na 145000km en die zijn niet eens in de helft nu.
Als ik het verloop van de voorste banden zie dan ga ik met dit nieuwe setje vooraan opnieuw een 100000km doen hoor.

greetz
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: banden slijtage

Bericht door Donald4Motion »

geha schreef:Geef mij de beste banden maar voorop.
Voorwielaandrijving, dus toch fijn als er profiel op de banden zit.
Voorbanden krijgen het meeste water voor de kiezen bij aquaplanning.
Door overstuur breekt de bus achter uit en moet je door gasgeven dit corrigeren, dus weer de voorbanden.
Als je gas geeft met uitbreken vergroot je het gyroscopisch effect. dus ook goed tegensturen.
Of proberen om een zo lang mogelijk drift af te ronden :toppie
CARVER
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 okt 2007, 23:40
Locatie: vw-dorp aan zee

Re: banden slijtage

Bericht door CARVER »

Geachte Heren Weetjewellers, de vraag ging eigenlijk over hoelang kun je met banden doen? en niet over welke banden voor!. Maar om de discussie te beeindigen is dit het antwoord erop, voor de voorstanders van de beste banden met het meeste profiel aan de voorzijde reserveer wat geld en neem een slipcurcus, daar leert men de mindere band aan de voorzijde te doen omdat tegenwoordig vrijwel alle auto`s voorwiel aangedreven zijn. Wanneer je banden met weinig profiel achter doet zal de auto bij een slip op nat wegdek aan de achterzijde uitbreken en dan ze zullen vrijwel stil komen te staan waardoor de slip versterkt wordt. Ik wens de voorstanders heel veel succes en mooie leerzame momenten op de slipcurcus!!
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: banden slijtage

Bericht door ardesch 879 »

Droom lekker verder?
Groetjes Driekus Ardesch
Gebruikersavatar
kachel
Berichten: 67
Lid geworden op: 31 mar 2007, 18:48
Locatie: Assen

Re: banden slijtage

Bericht door kachel »

Komt nog bij bedenk ik mij dat als je de nieuwe banden altijd voor doet je achter oude banden krijgt waarmee je dan uiteindelijk de kans op een klappertje vergroot. dus?????????? word het eens met elkaar of maak er een pol van. :peace
busje is er
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: banden slijtage

Bericht door propje »

Hoezo gas bijgeven als je achter uitbreekt??
Als je moet remmen om een botsing te vermijden
doe je weinig door gas te geven.
dit zal allemaal best werken op een circuit maar daar rij ik eigenlijk nooit met m,n transporter.
aju Propje
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: banden slijtage

Bericht door ardesch 879 »

Nou die klappertjes komen haast niet meer voor, klappertjes komen hoofdzakelijk voor bij gebruik van een binnenband.
De reacties van als de gladde banden achter en die gaan slippen en halen de voorwielen in, dat krijg jij met een bus in normale en zelfs met een pittege rijstijl niet voor elkaar.
Een bus heeft over het algemeen eerder last van onderstuur dan overstuur, en zoals geha al aangeeft breekt de bus dan van achter uit.
Bij weinig profiel voorop, nat wegdek evt. blad op de weg zoals de laatste dagen :muur succes verzekerd
Groetjes Driekus Ardesch
Plaats reactie