Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

vragen over de T4
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door wimd »

Da's met dit weer wel nodig, die warme voeten. :winter Met een paar blauwe vingers van de kou eerst alle 10A zekeringen gewisseld bij de stuurkolom. Maar daar moet ik het dus niet zoeken. Toen bij het camperdeel gaan wisselen en ja hoor, bij de 3A zekering van de waterpomp hoor je een relais inkomen en heb ik weer een accuspanning :gekte :gekte

Het zal wel door de kou komen dat ik er overheen gekeken heb bij het doormeten, maar ik ben wel blij dat ik nu snap waar het vandaan kom, want om nou van Rosmalen naar het campercentrum in Amersfoort te rijden voor een zekering...

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie hulp ! :jumpklap

Wim
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Leo45 »

Ik wist dat het simpel was alleen had ik niet door dat je in het verkeerd zekeringen kastje bezig was.
Het camperdeel heeft een aparte unit (die heb je nu gevonden).
Komt mijn vraag.... heb je wel een handboek want dan had je het ook zo gevonden.
Zo ja controleer even of alle zekeringen de juiste waarde hebben zoals in het handboek staat.


Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
wimd
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 okt 2007, 18:29

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door wimd »

[quote="Leo45"]Ik wist dat het simpel was alleen had ik niet door dat je in het verkeerd zekeringen kastje bezig was.
Het camperdeel heeft een aparte unit (die heb je nu gevonden).
Komt mijn vraag.... heb je wel een handboek want dan had je het ook zo gevonden.
Zo ja controleer even of alle zekeringen de juiste waarde hebben zoals in het handboek staat.

Leo, ik heb een Westfalia handleiding. Waar ik alleen niet op gerekend heb, en wat ik ook nergens kon vinden, is dat de spanning gemeten wordt op de groep van de waterpomp. En mijn waterpomp was door de vorst bevroren, dus daar kon ik het ook niet uit afleiden. Een aardige samenloop dus..

Wim
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door gert99 »

Hoi,

Weet je zeker dat de stekker er goed in zit van het display?Had ook zoiets, 3 horizontale sreepjes in display, bleek dat de stekker niet goed vast zat


Grtz. Gert
Gebruikersavatar
Rob O
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2010, 00:24

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Rob O »

Hallo alle meedenkers over dit probleem.
Het betreft een camper T4 van 1993.
Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ook bij mij een knipperend accusymbool en de koelkast die het niet doet op de accu's.
Op 220v en als de motor draait doet de koelkast het wel.
Tot een maand of twee terug deed de koelkast het nog wel op de accu's
Ook ik zie bij de test dat alles goed is behalve de accuspanning die op IO staat. (is dit 10 Volt of In Ordnung??, bij andere testen staat ook IO). Bij test nr 8 start de koelkast ook en valt na 10 sec. weer uit en knippert het accusymbool weer.
Echter op stekker van het controlepaneel meet ik 12 Volt en op de accu's ook.

Heeft iemand een goed idee om dit aan te pakken?

Bedankt
Rob O
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

neem een multimeter en ga meten..... wat zo'n display aangeeft zegt weinig tot niets... je moet weten wat er ECHT aan accuspanning is en wat er ECHT bij de apparatuur beschikbaar is
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rob O
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2010, 00:24

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Rob O »

Beste Roger,

bedankt voor je reactie.
Zoals in de laatste regel geschreven heb ik al gemeten en meet ik dus 12 Volt op de accu's en ook op het controlepaneel.
Intussen heb ik verder gemeten met het stroomschema op de juiste contactpunten van de 26-polige stekker van het controlepaneel.
Alle metingen die ik kan doen zijn goed en geven of de goede spanning of een weerstand voor de temperatuur metingen.

Op dit moment verdenk ik heet controlepaneel eerg sterk.
Weet iemand waar een ander controlepaneel te krijgen/koop is?

Rob
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

12 volt meten is niet veel, een accu hoort in rust tegen de 12,7 volt te geven als ie vol is, bij lopende motor doorgaans zo rond de 13,4.


Wat meet je bij de koelkast? omdat die het ook niet doet......

Ik meen dat ik al vaker voorbij heb zien komen dat die paneeltjes problemen hebben, maar ik heb geen camper dus dat soort info blijft minder hangen dan de info rond de T4 an sich
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rob O
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2010, 00:24

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Rob O »

Ha Roger,

Als de motor loopt meet ik ca 14 Volt.
Mijn multimeter is een oude analoge en de spanning die ik op de accu en het controlepaneel meet is wel hoger dan 12V ca 12,5.

De standkachel doet het wel, die heeft een eigen spanningscontroller en die krijgt dus ook die ca 12,5V van de accu neem ik aan.
Bij draaiende motor start de koelkast gewoon. Motor uit en de spanning op het paneel zakt in en de drie streepjes en knipperende accu komen terug en de koelkast gaat uit.
De spanning op poot 10 van het paneel blijft gewoon 12,5 V.

Ook op het printboardje van het paneel meet ik nog steeds die 12,5V tot aan een diode. Daarna is het acabedabra voor mij. transistortjes, diodes en ICtjes.

De koelkast zelf moet ik nog meten, maar daaarvoor moeet ik het een en ander verwijderen dat wordt het weekeinde. Dan sluit ik ook een andere accu parallel om die 12,5v te testen.

Tot nu toe verdenk ik het controlepaneel nog steeds als belangrijkste 'dader'.
Ik zoek verder, bedankt.

Mooie zwarte bus overigens.

Groet

Rob
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rob O schreef: Mooie zwarte bus overigens.

Groet

Rob
dankje....maar ik hou het bij " zwarte bus" ...mooi duurt nog even (nogal wat roest en sterk verweerde lak) :bifun :bifun :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Multivan Generation »

@ Rob O,
er zou in dit forum ergens een topic moeten zijn,
hoe je die controle paneel module kunt testen..


Ik kan je alleen dit aanbieden:
http://www.eldiape.com/downloadmap/downloadmap.htm

onder het kopje T4 camper + ombouw :knipoog

Misschien kun je er je voordeel mee doen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rob O
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2010, 00:24

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Rob O »

Multivan G,

bedankt voor de download map.
Daar heb ik iets nieuws gevonden dat misschien helpt.

De controlepaneel test heb ik al gedaan en geeft alleen maar goede IO resultaten ook voor de koelkast.

MVG

Rob
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Multivan Generation »

:toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rob O
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 mar 2010, 00:24

Re: Accu- en laadspanning worden niet meer weergegeven

Bericht door Rob O »

Ha geachte lezers,

het probleem van de koelkast die niet wil werken op de accu is opgelost.
Er blijkt een zekering te zitten achterin de camper die nergens op de E schema's staat.
Hij lijkt ook later gemonteerd te zijn gezien het kroonsteentje en extra kabeltjes.
De zekering bleek kapot en bij het vervangen hoorde ik een klik van een relais bij de koelkast.
Op het controlepaneel verscheen een spanning en de koelkast startte weer.

bedankt en tot de volgende keer.

Rob
Plaats reactie