Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door sgsdebruijn »

Henk-1 schreef:Zie ook http://www.weetjewel.com/aanhanger.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (informatie zelf bij de politie gehaald)

Gelukkig heb je een camper Sebastiaan :toppie
Hoi Henk, hier mijn gegevens van de RDW zoals je kan zien heb ik wel

Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 2.030 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.680 kg
Massa rijklaar 2.130 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 700 kg
- geremd 1.820 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.

Dus ik heb geen laadvermogen en zou dus geen probleem hebben als ik vervolgens een beetje ga redeneren
max massa voertuig 2680 - massa leeg voertuig 2030 dan heb ik wel een soort van laadvermogen a 650kg.
Dit is wel een beetje vreemd allemaal, denk ook nog maar ze verzekering bellen ofzo :groteogen :nuts

@Dennis
Post even je RDW gegevens en de RDW gegevens van de trailer/kar
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door sgsdebruijn »

Henk-1 schreef: Gelukkig heb je een camper Sebastiaan :toppie

Bij een T4 of T5 met laadruimte , moet je de maximale laadvermogen erbij tellen.
Een camper heeft geen laadvermogen :nuts
Had die vrouw dan misschien toch gelijk van de RDW, morgen CBR maar bellen.
In sommige gevallen inderdaad eindeloze discussies.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
RickyT5
Berichten: 945
Lid geworden op: 07 apr 2009, 11:29

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door RickyT5 »

dennisvt4 schreef:mag je met een auto van 2 ton een lege aanhanger van 800 kg die een laadvermogen heeft van 1200 kg trekken ? dat is het enige wat mij nog steeds niet duidelijk is

in de omschrijving wordt gezegd vermeerderd met het laadvermogen maar bij navraag werd het anders verteld


ook dit is al voorbij geweest waarop verschillende antwoorden geweest zijn
Te trekken massa boven 750 kg: altijd BE rijbewijs en aanhanger moet voorzien zijn van oplooprem.

Te trekken massa onder 750 kg: B rijbewijs volstaat en aanhanger hoeft niet geremd te zijn.

Of jouw auto de 800 kg mag trekken, kan je op je kenteken bewijs lezen.


Het is eigenlijk vrij eenvoudig :toppie
Rick
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door rick_k »

Alle autos hebben een laadvermogen, geel danwel grijs kenteken. Gaat niet om je laadruimte.

Maar het is zo dat je zonder E rijbewijs nooit meer dan 3500 kilo mag wegen tenzij je een aanhanger ZONDER eigen kenteken heb.

Ik rij al vanaf me 13e met van alles en nog wat en zo'n E-rijbewijs halen stelt echt nie veel voor. Als je ff het geld ervoor hebt moet je het gewoon doen, scheelt een hoop gezeur en gedoe.

Dan moet je alleen nog rekening houden met het feit dat het totale massa van de aanhanger op kenteken nooit meer mag zijn dan het maximale trekgewicht van de auto ( ja en ook ik rij met een 2 tons tandemasser achter een 1,7 tons busje...).

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Roger B. (11)61 »

@Henk,ook als er geen laadvermogen op het kentekenbewijs staat vermeld heeft een auto een ledig gewicht en een max toelaatbaar gewicht (=ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen. Ook dan geldt het maximaal toelaatbare totaal gewicht... maakt dus totaal niet uit of je met een camper, een geel T4 of grijs T4 rijdt voor je rijbewijs

2000 kilo leeg, 2000kilo max toelaatbaar? das nogal een verschil.

Voor het rijbewijs geldt altijd de TOEGESTANE totaalmassa van de aanhanger, nooit het ledig gewicht van de aanhanger.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door propje »

Heb mijn laadvermogen verminderd door een ...... formulier in te vullen kosten iets van 60 euro.
Heb grijs kenteken endarbij moet je het laadvermoegen van de bus bij optellen dus bus iets van 1850kg +1000KG laadvermogen maakt 2850kg mijn caravan +laadvermogen weegt 1050kg kom ik op 3900kg mag ik dus niet mee rijden.
door mijn laadvemogen van de bus te verlagen kan ik de sleurhut trekken zonde mijn E rijbewijs.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... to.htm[url][/url]

dit gaat dus meestal mis bij mij maar het is waarschijnlijk het TMM formulier.
Groet Propje
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Roger B. (11)61 »

nogmaals, in de regelgeving over het aanhangerrijbewijs wordt GEEN onderscheid gemaakt tussen geel/grijs/camper kenteken.
er wordt gewoon gekeken naar de Totaal Toegestane Massa (TTM) en daarbij kijken ze niet naar het soort kenteken.

Totaal Toegestane Massa = het ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen = het maximaal totaal gewicht

er wordt nergens in die regelgeving gesproken over indien de auto op camper of geel kenteken rijdt hoeft u alleen het ledig gewicht te tellen of een uitzondering van die strekking.

zie hier: link naar de f.a.q. op rijbewijs.nl over wanneer je een BE nodig hebt]

op de bovengenoemde link vind je dit schreef:
Wanneer heb ik een BE rijbewijs nodig?

Antwoord:
Om met een aanhangwagen of caravan te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen een geldig rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

•de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn dan de ledige massa van het trekkende motorvoertuig

de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.

In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.
Meer informatie over BE-rijbewijs kunt u vinden op http://www.cbr.nl/1041.pp" onclick="window.open(this.href);return false;



er staat letterlijk: de toegestane maximum massa van de totale combinatie, dat is de het max totaal gewicht van de auto PLUS het max totaal gewicht van de aanhanger ==> geen onderscheid tussen kentekensoorten


op deze link vind je ook een blokschema om te bepalen of je BE nodig hebt om met een bepaalde combinatie te rijden:[url=http://www.cbr.nl/1041.pp]klik


Over wat je nu achter een bepaalde auto mag hangen heb ik ook al eens discussie gehad, en ik meen dat ik dat toen bij het KLPD nagevraagd heb en dat ik dat hier ergens gepost heb... zal eens zoeken

Volgens mij geldt dat de WERKELIJKE massa van de aanhanger niet meer mag bedragen dan het max aanhanger gewicht van de auto

dus dat een auto met een max. aanhangergewicht van 1500 kg WEL mag rijden met een aanhanger met een max totaalgewicht van 2000 kilo, mits de aanhanger op dat moment maar minder dan 1500 kg weegt (dus bijvoorbeeld 600kg ledig gewicht en max 900kg lading)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Roger B. (11)61 »

even opgezocht over die aanhanger massa en toegestane aanhanger massa van een auto, staat in DIT TOPIC.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Henk-1 »

dennisvt4 schreef:mag je met een auto van 2 ton een lege aanhanger van 800 kg die een laadvermogen heeft van 1200 kg trekken ? dat is het enige wat mij nog steeds niet duidelijk is
in de omschrijving wordt gezegd vermeerderd met het laadvermogen maar bij navraag werd het anders verteld
ook dit is al voorbij geweest waarop verschillende antwoorden geweest zijn
Hoi Dennis ,

Je moet inderdaad je laadvermogen van je Transporter erbij tellen
Een lege aanhanger van 800 kg is een verkeerde uitdrukking, al is die leeg of vol , er word gekeken naar de aanhanger hoeveel die weegt + wat hij maximaal erop kan (maximum massa aanhanger).
Maar laten we ervan uitgaan dat je maximum massa aanhanger 800 kilo is

Afbeelding

Jouw toegestane maximum massa = laadvermogen Transporter + ledig gewicht Transporter + maximum massa van de aanhanger
Jouw toegestane maximum massa = 1200 kg + 2000 kg + 800 kg
Jouw toegestane maximum massa = 4000 kg

Kijk je even in bovenstaande plaatje , moet je rijbewijs B-E hebben

Je Transporter kan de aanhanger makkelijk trekken , maar je hebt rijbewijs B-E nodig !!!
Optie is zoals al aangegeven in deze topic , laadvermogen verlagen op je kenteken.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Henk-1 »

Sebastiaan, ik snap best wel je verwarrig. Nederland ook met zijn regeltjes.
Een Camper heeft geen laadvermogen , althans op papier dan he :nuts
Dus je mag je caravan rustig erachter haken met een B-rijbewijs.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door sgsdebruijn »

Henk-1 schreef:Sebastiaan, ik snap best wel je verwarrig. Nederland ook met zijn regeltjes.
Een Camper heeft geen laadvermogen , althans op papier dan he :nuts
Dus je mag je caravan rustig erachter haken met een B-rijbewijs.
Als het hier al een discussie is laat staan bij de rechtbank als ik mijn verzekering uit wil laten betalen als er wat is gebeurt :huilen
Ik ga nog even CBR bellen en wellicht dus de maximale massa aan laten passen bij de RDW.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Henk-1 »

Sebastiaan, de maximale massa aan laten passen kan niet . Hoeft ook niet.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik ben het niet mee eens, er wordt nergens over laadvermogen van het trekkend voertuig gesproken maar over maximaal toegestane gewicht en ledig gewicht. Als je max. toegestane massa van de auto plus de max toegestane massa van de aanhanger meer is dan 3500kg mag het niet zonder E bestuurd worden.

even uit het hoofd zat hij met zijn combinatie tegen de 3560 kilo aan dus MOET ie BE hebben voor die combi (om er legaal mee te rijden)

Overigens kun je het max.totaal gewicht van het voertuig wel verlagen (binnen bepaalde grenzen) volgens mij, het voertuig krijgt daardoor minder laadvermogen (en of dat nu op kenteken vermeld staat (grijs kenteken) of niet (geel kenteken en camper) maakt niet uit MAx totaal gewicht minus ledig gewicht = laadvermogen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Henk-1 »

Roger,

Als je naar http://www.cbr.nl/1149.pp" onclick="window.open(this.href);return false; gaat , en dan naar voorbeeld 6 en 7 kijkt .
Dan hebben ze het over laadvermogen.

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.


Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 3500kg, E rijbewijs, massa's enz...

Bericht door Roger B. (11)61 »

Oké in de voorbeelden blijkbaar wel, maar in de regelgeving spreken ze volgens mij over max totaal gewicht (= ledig gewicht vermeerderd met het laadvermogen)
Ik kan er niets aan doen dat de beleidsmakers niet een begrijpelijke tekst kunnen schrijven en daarbij eenduidig hun termen kunnen kiezen...

maar ELKE auto heeft laadvermogen, OOK als dat niet op het kenteken vermeld staat....

Laadvermogen = max toataalgewicht - ledig gewicht.......

dus of die camper het nou op zijn kenteken heeft staan of niet, het laadvermogen telt gewoon mee om aan die 3500 kg grens te komen (wat bij zijn combinatie het hekele punt is om wel of niet zonder E te mogen rijden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie