Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bolletjes aan uiteinde koppelingstang

vragen over de T4
h4nsl3mm3n

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

Bij nader inzien ging het allemaal toch prima. Vooral dankzij de handleiding hierboven want anders zou ik nooit hebben geloofd dat het nog goed kwam met het rubberhulsje tijdens het persen: totaal geplet. Ook het werken met de koevoet vereist doorzetting: bij de eerste poging om het boletje in de huls te krijgen duwde het bolletje het hulsje er aan de andere kant weer doorheen, zonder erin te gaan. Maar toen werd duidelijk waar het houten blokje voor kan dienen: achter tegen het hulsje.

Welke bak met olie bedoel je: versnellingsbak? Ik tilde een rubberlapje met een plug eronderaan op, schuin onder het witte bolletje: moet daar de olie in?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Roger B. (11)61 »

olie in je versnellingsbak ja, en NIET onder dat rubber flapje gieten, dat is het gat waar je het BDP merkteken op je vliegwiel kunt zien, dat is dus de ruimte waar de koppeling zit, daar wil je geen olie in gieten.

olie peil- en vulgat zit aan de voorzijde halverwege de hoogte van de versnellingsbak, maar als je niet weet waar je aan draait moet je er vanaf blijven, zit volgens mij een bout die een hefboom vasthoudt, als je die eruit draait kan de bak helemaal uit elkaar om die hefboom weer op die bout te krijgen.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Multivan Generation »

Mooi he zon forum? :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Graag gedaan. Hoop dat alles nu weer soepel werkt.

Herman744
h4nsl3mm3n

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door h4nsl3mm3n »

ja bedankt, goed idee dat schema van je. Ik zag op de computer bij de garage dat zij het doen door de versnellingspook eraf te halen en het geheel extern erin te persen. Dat lijkt mij een iets veiligere methode al weet ik niet hoeveel werk dat is: het zag er in het echt ook lastig uit.
Met zo'n grote hefboom en schuine oppervlakten is het riskant. Bij mij brak een aanhechting van een waterleiding af en ik drukte eerst gewoon de nieuwe dop weg uit zijn hengsel. Door de ruimte achter de dop op te vullen met hout lukte het uiteindelijk met 2 personen.

(Wat mij betreft kan dit item nu worden afgesloten).
johan v
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2011, 22:11
Locatie: Gent

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door johan v »

Hey,

bedankt voor deze omschrijving...
Zit met hetzelfde probleem.. Hulsje van het linkerbolltetje is verstorven.
Net een nieuw hulsje gaan halen... zo direct eens proberen!!

groeten
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Multivan Generation »

Dag Johan,
welkom op weetjewel.
Zie op pagina 1 van dit topic, voor een duidelijke beschrijving :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
johan v
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 sep 2011, 22:11
Locatie: Gent

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door johan v »

Bedankt... het is gelukt!
Anne Roorda
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2011, 09:35

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Anne Roorda »

hoi allemaal ik ben anne roorda heb in noorwegen vakantie niet meer kunnen schakelen bolletje eruit gesprongen lag gelukig op versnellingsbak dus massel heb bolletje truggedrukt en met ijzerdraat vastgemaakt kon vakantie voortzetten zonder kosten rij nogsteets zo ,maar bedankt voor tip ga er nu ook wat aan doen groetjes anne
gijsplas
Berichten: 344
Lid geworden op: 19 sep 2010, 17:21
Locatie: Katwijk ZH

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door gijsplas »

Ligt het aan mij of is de bollentijd al weer begonnen ?
:klappen
1995 VW T4 Multivan 1.9TD
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Multivan Generation »

gijsplas schreef:Ligt het aan mij of is de bollentijd al weer begonnen ?
:klappen
Het wordt een strenge winter :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:
gijsplas schreef:Ligt het aan mij of is de bollentijd al weer begonnen ?
:klappen
Het wordt een strenge winter :knipoog
Ik hoop het maar :winter :winter :winter :winter
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Harm »

Ik heb een poosje geleden beide bolletjes en het busje bij VW opgehaald en bij mijn on-board gereedschapsset gelegd. Er is met het schakelen nog niets aan de hand maar je zult zien dat vroeg of laat, en dan waarschijnlijk op een beroerde plek, het een keer mis gaat.

Overigens, wat is het optimale smeermiddel voor de bolletjes? Momenteel spuit ik, bij veschillende versnellingsbakstanden, af en toe wat wit spuitvet op de bolletjes
Californiaatje
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2008, 22:09

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Californiaatje »

Ook mijn california van '91 moest eraan geloven, linker bolletje was uit versleten hulsje geschoten. Met de onderdeelnummers van het bolletje en de huls in de hand en vol goede moed door de duidelijke beschrijving van montage in dit forum naar de plaatselijke VW-dealer. Ze hadden slechts het bolletje op voorraad, het hulsje was volgens de vw-meneer niet meer leverbaar.... "het houdt een keer op meneer, we leveren alleen maar een complete set met stang en al en je wilt niet weten wat dat kost". Dat wilde ik inderdaad niet weten en heb gefrustreerd het pand (voor de laatste keer) verlaten. Gelukkig heb ik op een andere manier via een camperhandelaar in de buurt het onderdeel kunnen bestellen, mijn dank aan hem is groot!

Groeten Geert
1991 california coach paprika rood omgebouwd van aab naar acv incl. airco en stabilisator achter.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: bolletjes aan uiteinde koppelingstang

Bericht door Oviivo »

Op ebay staan er ook te koop, setjes bolletje met huls :alarm
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie