Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden of 4-seasonsbanden

vragen over de T5
Luitjes
Berichten: 117
Lid geworden op: 16 jan 2008, 23:56

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Luitjes »

Goed, aanvraag gedaan voor banden van de maat 235/55/17.. Prijzen liggen tussen de €190-€250 excl btw..

wat zijn de prijzen die andere betalen voor winterbanden? Vind de prijsrange redelijk hoog voor zo'n gangbare maat...
CASINI
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:45
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door CASINI »

Ik heb de Nokian WR G2 235-55-17 online besteld in Etten Leur 4 x thuis gestuur voor 538,-

Ga er Maandag onder ze komen goed uit de test ben benieuwd.

MvG Cas
Je zit tegenwoordig langer vast in het verkeer dan in de bajes.
Gebruikersavatar
Gerrit354
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 mei 2009, 16:30

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Gerrit354 »

Die Nokians schijnen erg lawaaiig te zijn, maar wel een goede winterband:http://www.anwb.nl/auto/tests/onderdele ... -R-17.html
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door heemskerk »

Luitjes schreef:Goed, aanvraag gedaan voor banden van de maat 235/55/17.. Prijzen liggen tussen de €190-€250 excl btw..

wat zijn de prijzen die andere betalen voor winterbanden? Vind de prijsrange redelijk hoog voor zo'n gangbare maat...

Ik heb dezelfde bandenmaat als bovengenoemd, meerdere van de T5-rijders schat ik zo in. Toch is het niet zo'n heel courante maat (in vergelijking tot); Ik wil, net als m'n zomerbanden, Michelin winterbanden eronder hebben vanwege de goede kwaliteit en ervaring. Dat is dus lastig want die zijn momenteel tot nader order niet leverbaar, behalve een paar internethandelaren die ze uit het buitenland betrekken. Uiteindelijk blijken de prijzen enorm te varieren!
Ik betaal voor de Michelin Alpin3 235-55-17 103V tussen de €238,00 & €340,00!! Weliswaar is laatst genoemde prijs inclusief monteren, maar dan nog...

Uiteindelijk heb ik deze Michelin banden via E-bay Duitsland gekocht. Scheelt enorm in prijs en worden keurig thuis bezorgd.
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door TsX »

tip:

http://autobandenmarkt.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

:toppie
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Ieder zijn eigen wens natuurlijk hoor.
Maar voor winterbanden kies ik liever de standaard maat velg en band.
Liever gewoon de stalen velg.
Als er echt veel sneeuw ligt maakt dat tussen een bredere winterband en een wat smallere nog veel verschil.

Als er echt sneeuw en ijs ligt gaat een winterband echt een wereld van verschil uitmaken.
In alle andere omstandigheden en je hebt nog zomerbanden met een goed profiel zijn de verschillen niet wereld schokkend.

Net aangeschaft, Nokian 215/65 16r 109t wr van
447,84 + 40,00 montage
CASINI
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:45
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door CASINI »

Beste Pieters

Ik heb ook de standaard maat besteld hoor ! IK heb de 180pk versie die hebben de maat 235=55=17.

Heb je ze in Etten Leur besteld ?


MvG Cas
Je zit tegenwoordig langer vast in het verkeer dan in de bajes.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door vaniac »

Ik heb sinds een paar weken de Continental Vanco Winter-2 in de maat 215/65-16 LI 109 voor 600 euro incl. monteren bij Atü. Het zijn soepele banden die weinig geluid maken. Stuurgedrag en tractie zijn ook goed. De afgelopen 6 jaar heb ik Vanco Wintercontact in dezelfde maat gehad. Dat waren al goede winterbanden, maar de Winter-2 heeft vooralsnog betere rij-eigenschappen. Nu afwachten hoe ze het in de sneeuw en op ijs doen :ikrij :ikrij :ikrij
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door TsX »

vaniac schreef:Ik heb sinds een paar weken de Continental Vanco Winter-2 in de maat 215/65-16 LI 109 voor 600 euro incl. monteren bij Atü. Het zijn soepele banden die weinig geluid maken. Stuurgedrag en tractie zijn ook goed. De afgelopen 6 jaar heb ik Vanco Wintercontact in dezelfde maat gehad. Dat waren al goede winterbanden, maar de Winter-2 heeft vooralsnog betere rij-eigenschappen. Nu afwachten hoe ze het in de sneeuw en op ijs doen :ikrij :ikrij :ikrij
ik heb deze in 215/60-17 steken, echt super bandjes.
vorige winter kunnen testen, leuk. nieuw zijnde geven ze super veel grip,
als er al wat meer slijtage op is geen idee.
het verschil tussen de zomerband van Continental VancoContact is enorm,
deze hebben een heel slecht profiel voor op sneeuw.
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door pieters »

CASINI schreef:Beste Pieters

Ik heb ook de standaard maat besteld hoor ! IK heb de 180pk versie die hebben de maat 235=55=17.

Heb je ze in Etten Leur besteld ?


MvG Cas
Hallo cas.
Inderdaad in etten leur.
Ik wist niet dat de 180pk versie van nu deze maat had.
Succes
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Jeroen T5 204 »

Heb gisteren mijn velgen opgehaald + winterbanden.

Anzio Ultra in combinatie met Dunlop SP Winter Sport 3D 235/50/18

Wat een verschil met mijn vorige banden, voorheen Michelin Agilis.

En zoals beloofd nog even de foto's

Afbeelding

Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door heemskerk »

Jeroen T5 204 schreef:Heb gisteren mijn velgen opgehaald + winterbanden.

Anzio Ultra in combinatie met Dunlop SP Winter Sport 3D 235/50/18

Wat een verschil met mijn vorige banden, voorheen Michelin Agilis.

En zoals beloofd nog even de foto's

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben geen bandenexpert maar zijn je banden wel goed om gemonteerd? Ik bedoel dat deze met de binnenkant naar buiten gemonteerd zijn; verkeerd om dus. Het profiel lijkt mij naar voren gericht of hoort dat zo bij deze banden? Bij mij heeft een bandenboer ook eens banden met de looprichting de verkeerde kant op gemonteerd. Waar je aan kunt zien of ie correct gemonteerd zit weet ik niet precies, er moet een codering op staan welke aangeeft wat binnen of buitenkant is. Ben benieuwd!

gr
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door Jeroen T5 204 »

De banden zien er aan beide kanten hetzelfde uit en de rotatie richting is ook goed. Op alle banden staat een witte stip aan dezelfde kant.
Het is door een professioneel bedrijf gedaan, dus ik neem aan dat het goed is. Merk er ook niks aan met het rijden :toppie

Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
TsX
Berichten: 393
Lid geworden op: 10 apr 2010, 21:51
Locatie: Vl.brabant / Limburg. België

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden

Bericht door TsX »

heemskerk schreef:Ik ben geen bandenexpert maar zijn je banden wel goed om gemonteerd? Ik bedoel dat deze met de binnenkant naar buiten gemonteerd zijn; verkeerd om dus. Het profiel lijkt mij naar voren gericht of hoort dat zo bij deze banden? Bij mij heeft een bandenboer ook eens banden met de looprichting de verkeerde kant op gemonteerd. Waar je aan kunt zien of ie correct gemonteerd zit weet ik niet precies, er moet een codering op staan welke aangeeft wat binnen of buitenkant is. Ben benieuwd!

gr
ik ook niet, maar
als er geen rotatie op staat, noch een markering binnenkant of buitenkant wagen dan
monteren ze meestal zo dat de dot-markering buitenkant staat.
daar kan je trouwens de leeftijd van een band uit opmaken. ;)
Tim's Caravelle:
Caravelle -> Multivan ombouw in progress
06 T5 Black
Multivan bumpers
2.5 5cyl TDI+
Lisboa

Re: Winterbanden of 4-seasonsbanden, staal of alu

Bericht door Lisboa »

Jurjen schreef:Buiten of het verstandig is, in Duitsland is het verplicht om met winterbanden te rijden. 4-seasonsbanden hebben volgens mij meestal geen winterbanden-merkje en voldoe je daarmee dus niet aan de eisen.

De dealer wil mij heel graag zijn stalen velgen slijten - die ik 5 maanden terug heb ingeleverd voor lichtmetaal - voor veel centjes. Het is natuurlijk mooier om nog een set lichtmetaal te kopen. Zelf denk ik aan wat meer gesloten velgen, dat staat wat 'gekleder' voor in de winter. Hoe doen jullie dat?
Da's niet waar, er is geen (algehele) verplichting om op winterbanden te rijden.

Wanneer is het gebruik van winterbanden in Duitsland verplicht?Het is in Duitsland slechts verplicht winterbanden te hebben als er winterse weersomstandigheden zijn. Raadpleeg hiervoor het weerbericht. Als er geen winterse omstandigheden zijn, hebt u geen winterbanden nodig. Hebt u geen winterbanden? Blijf dan bij (verwachte) gladheid, ijzel of sneeuw thuis.

Mvg,

Luuk
Plaats reactie