Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.5 TDI start ineens niet meer

vragen over de T4
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: T4 2.5 TDI start ineens niet meer

Bericht door gert99 »

Hoi Pieter,

Lever dezelfde startmotor voor 95 euro, 2 jaar garantie......

Grtz. Gert

P.s. kijk eens op MP
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: T4 2.5 TDI start ineens niet meer

Bericht door sgsdebruijn »

das niet veel, kan je zelf niet voor klooien
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: T4 2.5 TDI start ineens niet meer

Bericht door Geert G »

Ja hoor, startmotors en dynamo's laat ik altijd reviseren. Veel beter en goedkoper als ruil.
Dan weet ik zeker dat ik mijn eigen, bewezen betrouwbare, spulletjes kan hergebruiken. i.v.p. Chinese of Indiase imitatie troep, die achteraf niet te repareren valt omdat daar diodebruggen o.i.d. niet meer leverbaar van zijn. En ik weet ook zeker dat het onderdeel past.

Heb die van mij, zowel dynamo als startmotor net opgehaald.
's Morgens vroeg brengen, einde van de dag weer ophalen.
Nieuwe lagertjes, koolborstels, sleepringen, en een startrelais.
Totale kosten voor zowel dynamo als startmotor tesamen: €155,- incl BTW (Pinnen niet mogelijk)
Bij JBS Startmotoren & Dynomo's in Sambeek (Boxmeer) http://www.jbs-sambeek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude startrelais was tapeind hoofdvoeding uitgebroken. Snotgaar, zwaar geoxideerd :gif Wonder dat ie nog heeft gestart.
Kan misschien bij jou, Anne-Jan, ook wel de reden zijn.
Verder kreeg ik te horen bij JBS dat een versleten dynomo-poelie ook vaal de oorzaak is dat deze onvoldoende laad. De multieriem heeft onvoldoende grip op de poelie en gaat rafelen. Trekt de gehele accu leeg, omdat ie niet voldoende bijlaad. :alarm
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: T4 2.5 TDI start ineens niet meer

Bericht door PJJ-65535 »

De oorzaak en de oplossing:

Vandaag de startmotor er uit gepeuterd. Dank aan Peter Multivan voor het lenen van passende inbusdoppen. De laatste inbusbout was dol en is dus opgerekt met een Torx in de achterkant.

De oorzaak van de storing / kapotte startmotor:
Tussen het startrelais en de startmotor zit een blanke koper-litze draad die de plus schakelt.
Deze maakte bij mij slecht contact, en de ring was deels gesmolten, de verf er rond heen ook.

Deze koperlitzedraad zit aan de startrelais kant vast met een M8 moer.
Deze M8 moer en onderliggende ring is van metaal (Fe).
Aangezien de litzedraad van koper (CU) is, en ijzer laagwaardiger is dan koper, zal het ijzer eerst oxideren om het koper te beschermen.
(vergelijk een zinkkanode die ijzer kan beschermen, hier beschermt het ijzer het koper))
Met andere woorden: De metalen bout en ring zal verrotten ten faveure van het koper.
Resultaat: Een slecht contact, warmteontwikkeling en verdere verrotting.

Advies:
Maak als je in de buurt sleutelt, maak de verbinding schoon en zet er een goede koperen ring onder maar nog beter: vervang de metalen moer door een koperen exemplaar. Als je beschermbak er af is kun je het plastic beschermkapje van het startrelais gemakkelijk wegpakken en de kleine aanpassing doen. Voor de echt luien: Zet de moer vast, bij mij was deze ook losgetrild.

Mijn oplossing om snel weer te kunnen rijden
Ik heb een andere startmotor gekocht bij Auto Electric in Huizen, voor 16:00 uur besteld, volgende dag in huis. Ik laat wel weten of het gelukt is.

Het is een Veola voor €169, met een vermogen van 2.0kW, dit is 10% meer dan de 1.8 kW startmotor die er standaard opzit. Het is een iets zwaarder model dus. De 1.8 kW trekt 150 A, de 1,8 kW ongeveer 166 A. De accu moet dus passend zijn.
Bosch en Hella bieden ook zwaardere startmotoren aan, maar daarvan is de flens anders, en deze passen dus niet. Deze zwaardere startmotoren zijn voor de 150Pk motoren (vertelde P. Multivan). In de standaard garage zijn de prijzen voor de startmotoren beduidend hoger, exact €100 meer voor de Veola.

De oude startmotor ga ik netjes een beetje reviseren, andere borstels etc. en die blijft op reserve liggen. Je weet maar nooit. T4-Wiki heeft hiervoor een goede beschrijving.

Dank aan allen voor het meedenken en met name ook dank voor het adres van Auto electric.

Groet,

Pieter
Life's no monkey business.........
Plaats reactie