Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2e accu geruiken als eigen starthulp ?

vragen over de T5
Klusman
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 dec 2010, 19:29
Locatie: Eindhoven

Re: 2e accu geruiken als eigen starthulp ?

Bericht door Klusman »

raymondo schreef:ga me nergens mee bemoeien... vraag me alleen of alle t5 een 2e accu hebben??? mijn kenwood blijft regelmatig uitvallen met starten en moet dan gereset worden.. kenwood legt het probleem bij de T5 GP neer.. maar als ik dus ook een 2e accu heb. kunnen ze misschien mijn radio beter daarop aansluiten toch??
2e accu is een optie, als je die mee besteld hebt zit die onder de bestuurdersstoel.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: 2e accu geruiken als eigen starthulp ?

Bericht door Inbouwer »

raymondo schreef:ga me nergens mee bemoeien... vraag me alleen of alle t5 een 2e accu hebben??? mijn kenwood blijft regelmatig uitvallen met starten en moet dan gereset worden.. kenwood legt het probleem bij de T5 GP neer.. maar als ik dus ook een 2e accu heb. kunnen ze misschien mijn radio beter daarop aansluiten toch??
Weet jij of ze een canbus interface / stuurwiel interface er tussen hebben gezet of dat ze een directe draad van de +15 (geschakelde 12 volt is dat) naar de radio hebben getrokken.
Het probleem is vak dat de spanning wegzakt naar 8,5 Volt en dat vind de radio niet leuk.

Het is een optie om radio aan te sluiten op de 2e accu als je die hebt.

Trek dan een voedingsdraad naar radio en met een relais maak je van deze constante 12 Volt ook de geschakelde +15. Op deze wijze zal alle stroom uit de 2e accu komen.
arie2005
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 jun 2008, 20:22

Re: 2e accu geruiken als eigen starthulp ?

Bericht door arie2005 »

De thermotop c op de 2de accu plaatsen is niet de oplossing om lege startaccu te vermijden.
De ventilatoren die nodig zijn om de warmte van je koelwater door de auto te jagen trekken de meeste stroom weg.
Oplossing is om deze ventilatoren via een bypass op de tweede accu aan te sluiten bij langdurig gebruik van de thermotop c als een soort standverwarming.
Ik heb mijn multivan bijverwarmer uitgebreid door middel van een webastoklokje en afstandbediening en heb deze elke ochtend in de koude periode gebruikt om de ramen ijsvrij te krijgen.
Geen problemen met startaccu gehad.

groeten
Satnoot
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:27

Re: 2e accu geruiken als eigen starthulp ?

Bericht door Satnoot »

:yes Ik zou de radio op de 2e accu aansluiten of een onderbrekingsrelais plaatsen welke de radio afschakeld tijdens het starten. Elektronica heeft er een hekel aan als de spanning zakt onder de 10,8 volt. :jump
Plaats reactie