Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR klep T5 GP 180 pk

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Pascal-141 »

johnny van de voorde schreef:Het afsluiten van de egr klep zal een foutmelding veroorzaken en de motor in noodloop laten vallen bij de nieuwe 4 cil-motoren.

Mijn visie : Laat dat knoeien aan die egr-klep achterwege ! Het brengt geen reet op. Het is én blijft een bestelwagen jongens !!! Als het écht op die 1 percent vermogen komt , spaar wat extra centen en koop een ferrari !

Zoals ik nog al eens heb geschreven in een eerdere topic , dat is mijn mening en die mag ik hebben. Ik leef dan ook in een democratisch land. :zwaai

John.
Een EGR plaatje plaats je niet voor extra vermogen , want de EGR afsluiten levert 0,0 extra vermogen op. Maar een EGR plaatje plaats je om het inlaattraject vrij te houden van teeraanslag door de recyclage van vervuilde uitlaatgassen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

Je begrijpt het wel maar verstaat het niet, of je verstaat het wel maar begrijpt het niet... :bifun

Wanneer het inlaatspruitstuk (den inlaatcollecteur voor de Belgen) vervuilt raakt door roet en/of teerresten die afgezet zijn door de uitlaatgassen (omdat ze via de egr-klep zijn doorgelaten voor herverbranding), dan zal dit leiden tot vermogenverlies. (dus geen extra vermogen idd. wanneer je de egr zou afsluiten). Het vermogenverlies is echter klein, zo klein dat je dit met onze busjes niet kan voelen.
De egr (Exhaust Gas Recycling) is in het leven geroepen om te voldoen aan de milieueisen voor de Euro 4 norm. Het systeem voor de VW motoren is ontworpen om zoveel mogelijk het milieu te sparen en toch een zo groot mogelijk vermogen te leveren. Hier hebben tal van zeer ervaren mensen met ongelooflijk dure computerprogrammas aan gewerkt. Het milieu vaart er wel bij , dus ook mijn kinderen en mijn achterkleinkinderen en mijn achter-achterkleinkinderen , en mijn .......
Wat is trouwens het voordeel van een "schone" inlaatspruitstuk ? Ik heb een Mercedes 250 gehad met 20 kleppenmotor (5 cyl-4 kleppen per cilinder) mét EGR. Daarmee had ik meer dan 300.000 km op 14 jaar tijd.(korte ritjes veelal door mijn vrouw, bijna nooit écht warm) nooit problemen gehad.
Mijn T5 is nu 3 1/2 jaar oud en heeft 189.000 km op de teller. Mét Egr, nooit problemen gehad.
Voor mijn job heb ik dagelijks te maken met zware motoren (komatsu graafmachines en wielladers) die vandaag allemaal zijn uitgerust met EGR. Nooit problemen, er lopen er vandaag zo'n kleine 1000 machines, wij hebben nagenoeg geen problemen met motoren.
Dus, uit mijn ervaring : afblijven. :zwaai


John
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door Pascal-141 »

johnny van de voorde schreef:Hey,

Je begrijpt het wel maar verstaat het niet, of je verstaat het wel maar begrijpt het niet... :bifun

Wanneer het inlaatspruitstuk (den inlaatcollecteur voor de Belgen) vervuilt raakt door roet en/of teerresten die afgezet zijn door de uitlaatgassen (omdat ze via de egr-klep zijn doorgelaten voor herverbranding), dan zal dit leiden tot vermogenverlies. (dus geen extra vermogen idd. wanneer je de egr zou afsluiten). Het vermogenverlies is echter klein, zo klein dat je dit met onze busjes niet kan voelen.
De egr (Exhaust Gas Recycling) is in het leven geroepen om te voldoen aan de milieueisen voor de Euro 4 norm. Het systeem voor de VW motoren is ontworpen om zoveel mogelijk het milieu te sparen en toch een zo groot mogelijk vermogen te leveren. Hier hebben tal van zeer ervaren mensen met ongelooflijk dure computerprogrammas aan gewerkt. Het milieu vaart er wel bij , dus ook mijn kinderen en mijn achterkleinkinderen en mijn achter-achterkleinkinderen , en mijn .......
Wat is trouwens het voordeel van een "schone" inlaatspruitstuk ? Ik heb een Mercedes 250 gehad met 20 kleppenmotor (5 cyl-4 kleppen per cilinder) mét EGR. Daarmee had ik meer dan 300.000 km op 14 jaar tijd.(korte ritjes veelal door mijn vrouw, bijna nooit écht warm) nooit problemen gehad.
Mijn T5 is nu 3 1/2 jaar oud en heeft 189.000 km op de teller. Mét Egr, nooit problemen gehad.
Voor mijn job heb ik dagelijks te maken met zware motoren (komatsu graafmachines en wielladers) die vandaag allemaal zijn uitgerust met EGR. Nooit problemen, er lopen er vandaag zo'n kleine 1000 machines, wij hebben nagenoeg geen problemen met motoren.
Dus, uit mijn ervaring : afblijven. :zwaai


John
Ik weet wel hoe/wie/wat/waar het is met die EGR hoor :knipoog

Maar sommige mensen zitten zodanig op hun teller te kijken , en hun verbruik zo uit te tellen , dat ze geen gas durven geven , en over de weg kruipen op "grootmoeders wijze" , die hebben véél kans op dichtgeslibte inlaatkanalen . Heb zo al enkele stevig vervuilde inlaattrajecten tegengekomen . En dan maar klagen dat hun auto niet meer trekt , of , als ze dan eens stevig gas geven (die ene maal op een jaar), dat er dan een roetspoor op straat ligt ...
Ik zelf heb dat probleem niet , ik blaas met veel regelmaat alles goed proper , geen vervuilde inlaattraject of verstopte kat. voor mij , die krijgen gewoon de kans niet haha.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door johnny van de voorde »

Ja Pascal,

Voorzichtig op de E19 hé ! Met al die omvallende palen tussen rumst en Mechelen moet je regelmatig slalommen !!! :bifun

John, ook tussen antwerpen en brussel (halfweg). :zwaai
PDBteH
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 mar 2008, 20:34

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door PDBteH »

vond dit onder fiat multiinjection

Citaat:
Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx (stikstofoxide en stikstofdioxide) reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.

Het principe van EGR is dat een gedeelte van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt in de verbrandingskamer(s). Daar deze gemengd worden met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook het lambda) van het verbrandingsmengsel dalen. Zo wordt er meer inert gas in de verbrandingskamer gelaten. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx uitstoot, omdat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx reductie katalysator: NOx trap of urea SCR.

Bij benzinemotoren, gebruikt in de automotive-sector wordt de uitlaatgasrecirculatie geregeld door de EGR-klep. Deze klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaatspruitstuk. De klep wordt bediend door drukverschillen in het inlaatspruitstuk. De mechanische bediening is zodanig afgeregeld dat de klep enkel geopend wordt bij deellast. EGR is een belangrijk onderdeel bij de emissieregeling van voertuigen. Een groot nadeel is het vermogensverlies en een versnelde inwendige vervuiling van de motor.

Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet, en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx emissies, en hoeft er geen geld in NOx behandeling geïnvesteerd te worden. Het inlaatsysteem kan op den duur zwaar vervuild raken met roetaanslag.

Bij hogedruk- EGR worden de uitlaatgassen van voor de turbo teruggevoerd naar na de compressor. Het voordeel is dat de hoeveelheid EGR relatief snel aangepast kan worden aan de hoogdynamische motortoestand. Dit principe is standaard voor dieselmotoren van de Euro III generatie en later.

Als alternatief is ook het lagedruk- EGR bekend bij dieselmotoren, dat na uitlaatgas-behandelingssystem aftakt en weer teruggevoerd wordt voor de compressor. Dit systeem is nog niet veel in gebruik.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: EGR klep T5 GP 180 pk

Bericht door jos_br »

Ik maak die EGR toch echt dicht, vooral tijdens tuning van nieuwe motoren kan dit mooi gecombineert worden in de software. Vreemd te lezen dat mensen die toch met genoeg motoren blijken te werken geen problemen die door de egr veroorzaakt wordt tegenkomt. Dit terwijl ik hier toch weer een 2.0tdi 2008 binnen had waar de inlaat stevig vervuild was. Auto wordt echt stevig gebruikt, toch gaat het weer door een niet goed werkend egr systeem de mist in, dus , weg ermee!

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie