Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR

vragen over de T4
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: EGR

Bericht door koos 890 »

Johan191 schreef:En Harry, mark je verschil met of zonder dat plaatje ?? Ik heb het bij deze bus nog niet gedaan. Bij mijn vorige wel.
Ben dus wel benieuwd naar je ervaring.
@Johan , de bus "lijkt" iets sneller te trekken . Maar het voornaamste is : GEEN zwarte walm meer uit de uitlaat tijdens het volgas geven .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: EGR

Bericht door Harry 341 »

Volledig met Koos eens...de bus liep al perfect en mooi rond.Daar zit geen verschil in....maar bij vol intrappen is zelfs het zeer kleine pluimpje wat ie had niet meer te zien.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR

Bericht door Multivan Generation »

Koos en Harry,
ik zal uitleggen hoe dat komt.

Doordat er geen uitlaatgassen vanuit de uitlaat richting de inlaat gestuurd worden, doordat er een EGR plaatje is gestoken,
moet er 100% van de benodigde verbrandingslucht via het luchtfilter aangezogen worden.
Hierdoor komt er dus ook meer lucht langs de luchtmassa meter,
deze luchtmassa meter koelt dus ook bij een lager toerental al meer/maximaal af, waardoor er eerder(bij een lager toerental) de maximale brandstof hoeveelheid ingespoten kan worden.
Bij een originele configuratie blijft het maximale koppel het zelfde, maar het wordt reeds bij een lager toerental al bereikt.

Ditzelfde effect kun je ook nog bereiken door een Pierburg luchtmassameter ipv een Bosch luchtmassa meter te plaatsen..

Misschien begrijpen jullie nu meer hoe het "gevoel" wat je hebt gekregen veroorzaakt wordt :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: EGR

Bericht door Harry 341 »

Bedankt Peter,en dat van die pierburg heb ik in het koppie.... :toppie
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Plaats reactie