Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slechte radio ontvangst - verschillen

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

vaniac schreef:Het kan ook aan je Sony radio liggen.............. Verder kan het ook nog aan de ontvangstinstellingen van de betreffende radio liggen. Bij veel radio's kun je n.l. instellen of je lokale en regionale zenders juist wel of niet wilt ontvangen. Deze instellingen hebben invloed op de ontvangstkwaliteit.
Die radio zat met dezelfde instellingen in mijn vorige T5 gemonteerd , zonder ontvangstproblemen. Voordien heeft die radio nog even in mijn T4 gezeten , ook geen ontvangstproblemen .
Nu in deze T5 kan ik maar geen goeie ontvangst krijgen .
-heb al alle instellingen g-vd radio getest : loc s aan , loc s off , reg on , reg off , enz ...
-nieuw voorraam met antenne : ontvangst is iets beter dan voordien , maar niet zoals het hoort .
-een losse plakantenne op het raam gekleeft (met aangesloten massadraad) : geen goede ontvangst

-er zit een adaptorkabel (origineel VW) tussen de stekker van VW en de aansluitingen van de radio , en een adaptor (van VW) om van de Fakra aansluiting naar de 'klassieke' antenne aansluiting te gaan . Deze antenneadaptor heeft ook een ingebouwde versterker , ik heb al getest door stroom aan de versterker aan te sluiten , en ook door de stroom niet aan te sluiten , geen goed resultaat . Beste resultaat heb ik momenteel met de antenneversterker aangesloten op de stroom (komt van de radio) , maar nog steeds niet zoals het hoort .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door vw_camper »

Als er een (originele VW) versterker bij jouw raam zit, die niet wordt gevoed, gaat het nooit goed werken. Een adapter doet daar niks aan, ook al zit daar een versterker in.
Weet iemand op dit T5 forum of er inderdaad een versterker aanwezig is in een T5?
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef:Als er een (originele VW) versterker bij jouw raam zit, die niet wordt gevoed, gaat het nooit goed werken. Een adapter doet daar niks aan, ook al zit daar een versterker in.
Weet iemand op dit T5 forum of er inderdaad een versterker aanwezig is in een T5?
Dat weet ik niet of er een originele versterker zit bij het raam . Bij het vervangen van het raam heb ik de antenne aansluiting gezien die net boven de achteruitkijkspiegel aan het raam word gekoppeld , ik heb de antennekabel gezien in de rechter A-stijl , en ik heb de Fakra aansluiting gezien waar de radio komt te zitten.
Er liep geen stroomdraad bij de antennekabel voor een eventuele versterker , dus ik veronderstel dat er geen versterker verborgen zit ?
Nu zit er dus , zoals ik eerder al vermeldde, wel een versterker tussen (in de adaptor tussen de Fakra aansluiting en de antennestekker aan de radio.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door vw_camper »

Bij de T4 wordt de versterker via de antennekabel gevoed, dus er is geen aparte voedingskabel.
Kun je eens met een multimeter de gelijkspanning op de antenneaansluiting van je radio meten? Voor je Sony radio en ook voor de VW radio, misschien weten we dan meer.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef:Bij de T4 wordt de versterker via de antennekabel gevoed, dus er is geen aparte voedingskabel.
Kun je eens met een multimeter de gelijkspanning op de antenneaansluiting van je radio meten? Voor je Sony radio en ook voor de VW radio, misschien weten we dan meer.
De antennekabel heeft geen voeding , er zit alleen de kabel zelf in , dat had ik al bekeken.
De uitgangsspanning zal ik bij beide eens uitmeten .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door vw_camper »

Pascal,
Bij de T4 heeft de antennekabel ook geen aparte voedingsdraad. De voeding zit op de binnenader van de coax-antennekabel, dus dezelfde ader waar ook het antennesignaal op staat. Hopelijk is het nu duidelijk.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef:Pascal,
Bij de T4 heeft de antennekabel ook geen aparte voedingsdraad. De voeding zit op de binnenader van de coax-antennekabel, dus dezelfde ader waar ook het antennesignaal op staat. Hopelijk is het nu duidelijk.
Ah , wist ik niet :toppie

Zou het ook iets te maken kunnen hebben met het feit dat de originele radio can bus aangesloten was , en de Sony niet ?
Met de adaptorkabel (van VW) ertussen vervalt de canbusfunctie (zoals snelheidssignaal en gestuurde + na contact )

Wel raar eigenlijk ,mijn vorige T5 (zelfde bouwjaar) had die canbuskabel niet (aan de radio)

Ik heb nu op Ebay een canbusadaptor gevonden , misschien dat dat ook helpt ? Heb ik toch het snelheidssignaal en gestuurde + terug na contact .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door vw_camper »

Voor zover ik weet, wordt de Canbus bij VW radio's alleen gebruikt voor foutcodes en misschien ook bronkeuze bij T5. Snelheidssignaal weet ik niet, maar heeft geen invloed op de ontvangstkwaliteit.
Jouw Sony radio is ontworpen voor "alle" auto's dus moet ook zonder Canbus goed werken.
Het probleem moet volgens mij echt in de antenne of antenneaansluiting gezocht worden.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef:Voor zover ik weet, wordt de Canbus bij VW radio's alleen gebruikt voor foutcodes en misschien ook bronkeuze bij T5. Snelheidssignaal weet ik niet, maar heeft geen invloed op de ontvangstkwaliteit.
Jouw Sony radio is ontworpen voor "alle" auto's dus moet ook zonder Canbus goed werken.
Het probleem moet volgens mij echt in de antenne of antenneaansluiting gezocht worden.
De + na contact word ook via die canbus gestuurd , nu zet ik de radio steeds manueel aan/uit ipv na contact . Die canbusadaptor lost dit ook op , en daar ben ik al tevreden mee . Het snelheidssignaal word ook via canbus nr de radio gestuurd , hoe harder je rijd , hoe luider de radio gaat spelen. Blijft inderdaad nog de klote ontvangst ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Multivan Generation »

Je originele VW radio met add-on is niets?
Je kunt er tegenwoordig met adapter kabels van alles aan hangen zoals bijvoorbeeld een Ipod etc..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Je originele VW radio met add-on is niets?
Je kunt er tegenwoordig met adapter kabels van alles aan hangen zoals bijvoorbeeld een Ipod etc..
Die originele VW radio heeft zelfs niet eens een CD ,Peter ! Alleen radio dus ...

En ik wil : radio , CD , USB , en vooral Bluetooth (om te bellen) . En dat bellen gaat prima met die Sony .

Ik had eerst gedacht om er een RNS 510 in te monteren (daar zit ook alles in) , maar dat ga ik maar niet doen , want die worden constant gepikt ! (Vooral in T5 , omdat ze daar boven in het dashboard erg in het zicht zitten)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Pascal-141 »

Het probleem van de slechte radio ontvangst lijkt voorlopig verholpen : ik heb een gewone klassieke (rechte) antenne (Hirschmann) gekocht , en die in de rechter A-stijl geplaatst achter de bekleding . (na de tip van een andere WJW-er)
Vandaag voor het eerst getest tijdens de rit naar mijn werk , en nu heb ik heel de weg mooie ontvangst , zonder 20x te moeten veranderen van frequentie . :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Rogier663 »

Hoi Pascal,

Is dat een telescoop antenne?? Hoelang is die?

Hou mij/ons op de hoogte over het ontvangst, lijkt mij idd een eenvoudige maar doeltreffende oplossing.

Gr. Rogier
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:Het probleem van de slechte radio ontvangst lijkt voorlopig verholpen : ik heb een gewone klassieke (rechte) antenne (Hirschmann) gekocht , en die in de rechter A-stijl geplaatst achter de bekleding . (na de tip van een andere WJW-er)
Vandaag voor het eerst getest tijdens de rit naar mijn werk , en nu heb ik heel de weg mooie ontvangst , zonder 20x te moeten veranderen van frequentie . :toppie

En nu weer MP3's luisteren van USB stick? :knipoog :bifun :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: slechte radio ontvangst - verschillen

Bericht door mettesboy »

Toch wel raad.
Ik heb een caravelle comfortline die standaard voorzien was van een rcd310 (die nog voor 100€ van eigenaar mag verwisselen incl voorspeakers.)
Maar heb die direct laten vervangen door een pioneer met achteruitrijcamera icm met de originele antenne (maar dacht dat er in beide spiegels eentje zat, kan dat?).
Heb nog geen enkel probleem gehad ivm ontvangst.
Ik zeg niet dat het niet beter zou kunnen maar niets dat me stoort hoor.

groetjes
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie