Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
iemand bekent met TUNEX-automotive
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Wat OBD is en hoe het werkt?
Zie het artikel over motorische tuning
http://camelot.dyndns.org/diape/html/tu ... ningmo.htm
Staan nog veel meer leuke weetjes bij hoor...
Zie het artikel over motorische tuning
http://camelot.dyndns.org/diape/html/tu ... ningmo.htm
Staan nog veel meer leuke weetjes bij hoor...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Beste Peter,
Allereerst dank voor link; inderdaad best leerzaam ware het niet dat ik geen automonteur ben en het dus 3 keer moet lezen om te begrijpen wat er gebeurd.In eerste instantie gaat het over allerlei hardwarematige aanpassingen om het vermogen te verbeteren. Later gaat men dieper in op software aanpassingen en ook over mijn vraag over chiptuning versus OBD.
Bij Tunex noemen ze de excercitie chiptuning waarbij de software zodanig wordt geprogrammeerd dat men binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant blijft, de levensduur van de motor wordt niet verkort !! het zogenaamde motorcontrole systeem blijft waken over de motor zoals voorheen het storingsgeheugen blijft eveneens als voorheen actief. Ik lees en hoorde ook niets over het vervangen van een chip.
In het artikel (ondanks het hoge techniek gehalte, goed leesbaar) wordt bij de chipuning weer wél gesproken over het vervangen van een chip. Men is weer wat minder enthousiast over OBD want die zetten via de stekker gewoon een "factor" op bepaalde waarden. Dus ik ben het spoor even beister. Tunex praat over chiptuning en maatwerk in het motormanagement terwijl de schrijver van het artikel zegt dat OBD vergelijkbaar is met de Powerbox en niet zo nauwkeurig.
Heb ik het niet goed gelezen of begrijp ik het niet goed.
Verder dateert het artikel uit 2004 en stel me zo voor dat er inmiddels wel weer wat is veranderd / verbeterd.
Groet,
Carlo
Allereerst dank voor link; inderdaad best leerzaam ware het niet dat ik geen automonteur ben en het dus 3 keer moet lezen om te begrijpen wat er gebeurd.In eerste instantie gaat het over allerlei hardwarematige aanpassingen om het vermogen te verbeteren. Later gaat men dieper in op software aanpassingen en ook over mijn vraag over chiptuning versus OBD.
Bij Tunex noemen ze de excercitie chiptuning waarbij de software zodanig wordt geprogrammeerd dat men binnen de veiligheidsmarges van de fabrikant blijft, de levensduur van de motor wordt niet verkort !! het zogenaamde motorcontrole systeem blijft waken over de motor zoals voorheen het storingsgeheugen blijft eveneens als voorheen actief. Ik lees en hoorde ook niets over het vervangen van een chip.
In het artikel (ondanks het hoge techniek gehalte, goed leesbaar) wordt bij de chipuning weer wél gesproken over het vervangen van een chip. Men is weer wat minder enthousiast over OBD want die zetten via de stekker gewoon een "factor" op bepaalde waarden. Dus ik ben het spoor even beister. Tunex praat over chiptuning en maatwerk in het motormanagement terwijl de schrijver van het artikel zegt dat OBD vergelijkbaar is met de Powerbox en niet zo nauwkeurig.
Heb ik het niet goed gelezen of begrijp ik het niet goed.
Verder dateert het artikel uit 2004 en stel me zo voor dat er inmiddels wel weer wat is veranderd / verbeterd.
Groet,
Carlo
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Carlo,
ik heb het artikel zelf geschreven en steeds verder uitgebouwd
Het gaat bij chiptuning erover dat de software die in het motormanagement zit aangepast wordt.
Hiervoor zijn er 2 methodes:
Vroeger werd dat gedaan door het solderen van een andere chip.
Tegenwoordig wordt steeds meer OBD toegepast.
De software is het ene en de methode om het aan te passen in de motorcomputer hetzelfde.
Een powerbox past de meetwaarden aan en manipuleerd die waarden voordat ze naar de motorcomputer gaan.
Hierdoor krijgt de motorcomputer valse waarden.
Op de site van Tunex kan ik er niet achter komen welke methode van chiptuning ze gebruiken.
ik heb het artikel zelf geschreven en steeds verder uitgebouwd
Het gaat bij chiptuning erover dat de software die in het motormanagement zit aangepast wordt.
Hiervoor zijn er 2 methodes:
Vroeger werd dat gedaan door het solderen van een andere chip.
Tegenwoordig wordt steeds meer OBD toegepast.
De software is het ene en de methode om het aan te passen in de motorcomputer hetzelfde.
Een powerbox past de meetwaarden aan en manipuleerd die waarden voordat ze naar de motorcomputer gaan.
Hierdoor krijgt de motorcomputer valse waarden.
Op de site van Tunex kan ik er niet achter komen welke methode van chiptuning ze gebruiken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Peter,
Ik heb telefonisch contact met Tunex gehad en zij spraken over softwarematige aanpassingen. Voor zover ik begreep dus geen soldeerwerk. Wat je pennenvrucht betreft; mijn complimenten want daar hebben heel wat uurtjes werk ingezeten. Ook de foto's zijn duidelijk en ik weet dat het fotograferen van dit soort zaken best lastig is.
Voor de lezer die zich afvraagt waar ik het over heb;
http://camelot.dyndns.org/diap.....ningmo.htm
Bedankt voor je reactie,
Groet,
Carlo
Ik heb telefonisch contact met Tunex gehad en zij spraken over softwarematige aanpassingen. Voor zover ik begreep dus geen soldeerwerk. Wat je pennenvrucht betreft; mijn complimenten want daar hebben heel wat uurtjes werk ingezeten. Ook de foto's zijn duidelijk en ik weet dat het fotograferen van dit soort zaken best lastig is.
Voor de lezer die zich afvraagt waar ik het over heb;
http://camelot.dyndns.org/diap.....ningmo.htm
Bedankt voor je reactie,
Groet,
Carlo
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Vanmiddag bij Tunex geweest en de 102 Pk laten tunen. Nooit geweten dat de vermogenstoename dynamisch is. "Na 300 kilometer is de auto gewend aan de nieuwe instellingen en trekt deze nog beter"; aldus Tunex.
Ik heb nu al meer kracht onderin en dat merk je vooral bij tussentijdse acceleratie. Op de rijksweg van 100 naar 120 gaat aanzienlijk sneller. Logisch redenerend zal ik straks met de caravan ook veel plezier beleven aan deze alleszins redelijke vermogenstoename. Bij lagere snelheden is het ook merkbaar maar als de auto bij hogere snelheden beter accelereert is dat te danken aan de extra Pk's die je juist dán goed kunt gebruiken. De auto is er niet overdreven onrustig van geworden. Het is een beetje het gevoel van rijden zonder caravan na een aantal dagen mét te hebben gereden.
Verder is er door een aantal voorgangers ter plaatse een brandstofbesparing beloofd. Dát zal dan nog moeten blijken maar voorlopig is het koppel en de trekkracht boven de 2.000 toeren aanzienlijk toegenomen.
Ik kan het iedereen aanraden, anderhalf uur verder en 225,00 euro lichter is het toch een beetje een nieuwe auto geworden...
Groet,
Carlo
Ik heb nu al meer kracht onderin en dat merk je vooral bij tussentijdse acceleratie. Op de rijksweg van 100 naar 120 gaat aanzienlijk sneller. Logisch redenerend zal ik straks met de caravan ook veel plezier beleven aan deze alleszins redelijke vermogenstoename. Bij lagere snelheden is het ook merkbaar maar als de auto bij hogere snelheden beter accelereert is dat te danken aan de extra Pk's die je juist dán goed kunt gebruiken. De auto is er niet overdreven onrustig van geworden. Het is een beetje het gevoel van rijden zonder caravan na een aantal dagen mét te hebben gereden.
Verder is er door een aantal voorgangers ter plaatse een brandstofbesparing beloofd. Dát zal dan nog moeten blijken maar voorlopig is het koppel en de trekkracht boven de 2.000 toeren aanzienlijk toegenomen.
Ik kan het iedereen aanraden, anderhalf uur verder en 225,00 euro lichter is het toch een beetje een nieuwe auto geworden...
Groet,
Carlo
tuning bij Tunex
Hoi Carlo,
Zou ook een de tuning bij Tunex willen laten doen. Ben benieuwd of het nog steeds bevalt en of je nog extra problemen hebt gehad.
Vast bedankt,
Maarten
Zou ook een de tuning bij Tunex willen laten doen. Ben benieuwd of het nog steeds bevalt en of je nog extra problemen hebt gehad.
Vast bedankt,
Maarten
De tuning heb ik destijds eigenlijk laten doen omdat ik met een caravan van ruim 7 meter en rond de 1.500 kilo naar Spanje ga. Met 102 Pk kom je er natuurlijk ook maar juist met een zware caravan op de lange hellingen heb je gewoon heel veel plezier van dat beetje extra vermogen. (nu is het 98kW / 133pk.) Ook het koppel is verbeterd (was 250Nm) nu 303Nm. Verder heb ik op aanraden van Peter (Mulitvan Generation) ook de EGR nog afgesloten waardoor het vermogen bij 1.700 toeren al voelbaar is. (erg prettig mét een caravan maar ook zonder omdat je minder hoeft te schakelen.Vooral accelleren van 100 naar 120 lijkt aanzienlijk vlotter te gaan.
Sinds juli en ruim 12.000 kilometer verder kan ik zeggen dat de tuning uitstekend bevalt. De kosten heb ik er allang uit want ik ben ook nog eens flink gaan besparen op brandstof. (ik rijd veel dus dat hakt er al snel in)
Vóór de tuning reed ik 1 op 13,2, gemeten over 27.000 kilometer. Nu heb ik een verbruik van rond de 1 op 15. Op een tank rijdt ik ruim 1.000 kilometer. Ik heb wel ontdekt dat de auto vooral beduidend zuiniger rijdt op Shell. De iets goedkopere TinQ ga ik dus voorbij. Geloof me ik heb dit onder verschillende omstandigheden getest en zach een duidelijk verband tussen merk en verbruik. V-Power ook wel eens geprobeerd maar het prijsverschil is zo groot dat de brandstofbesparing nooit kan worden terugverdiend.
Het enige wat ik niet weet of tuning ook zuiniger is mét caravan. Net terug uit Spanje heb ik de balans even opgemaakt; Ik rij met een fors beladen bus, een caravan en nog 2 fietsen achterop 100 (echte kilometers) per uur. Dat is 110 op de teller. Bijna alleen maar autobaan gereden haalde ik 1 op 8. Natuurlijk de zware caravan maar vooral de rechter voet. Ik zeur daar dan ook niet over want ik denk dat je bij gemiddeld 90 al een stuk zuiniger kunt rijden.
De tuning is dus beslist een aanrader, mijn vader rijdt ook een T4 en heeft ook bij Tunex laten tunen. Ook enthousiast vooral met caravan.
Succes, Carlo
Sinds juli en ruim 12.000 kilometer verder kan ik zeggen dat de tuning uitstekend bevalt. De kosten heb ik er allang uit want ik ben ook nog eens flink gaan besparen op brandstof. (ik rijd veel dus dat hakt er al snel in)
Vóór de tuning reed ik 1 op 13,2, gemeten over 27.000 kilometer. Nu heb ik een verbruik van rond de 1 op 15. Op een tank rijdt ik ruim 1.000 kilometer. Ik heb wel ontdekt dat de auto vooral beduidend zuiniger rijdt op Shell. De iets goedkopere TinQ ga ik dus voorbij. Geloof me ik heb dit onder verschillende omstandigheden getest en zach een duidelijk verband tussen merk en verbruik. V-Power ook wel eens geprobeerd maar het prijsverschil is zo groot dat de brandstofbesparing nooit kan worden terugverdiend.
Het enige wat ik niet weet of tuning ook zuiniger is mét caravan. Net terug uit Spanje heb ik de balans even opgemaakt; Ik rij met een fors beladen bus, een caravan en nog 2 fietsen achterop 100 (echte kilometers) per uur. Dat is 110 op de teller. Bijna alleen maar autobaan gereden haalde ik 1 op 8. Natuurlijk de zware caravan maar vooral de rechter voet. Ik zeur daar dan ook niet over want ik denk dat je bij gemiddeld 90 al een stuk zuiniger kunt rijden.
De tuning is dus beslist een aanrader, mijn vader rijdt ook een T4 en heeft ook bij Tunex laten tunen. Ook enthousiast vooral met caravan.
Succes, Carlo
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
@ Koos,
chiptuning is het aanpassen van de kenvelden in de motorcomputer.
Het wordt ook wel re-mapping genoemd.
Deze re-mapping of chiptuning kun je op 2 manieren bereiken:
ten eerste door het ouderwetse solderen in de motorcomputer van een aangepaste chip.
Ten tweede door middel van OBD tuning, dat wil zeggen, de aangepaste software via een OBD-stekker in de motorcomputer overbrengen.
Eerst chiptuning en daarna OBD-tuning heeft dus geen zin, want is dubbel op...
Mocht je nog vragen hebben, stel ze ....--->
chiptuning is het aanpassen van de kenvelden in de motorcomputer.
Het wordt ook wel re-mapping genoemd.
Deze re-mapping of chiptuning kun je op 2 manieren bereiken:
ten eerste door het ouderwetse solderen in de motorcomputer van een aangepaste chip.
Ten tweede door middel van OBD tuning, dat wil zeggen, de aangepaste software via een OBD-stekker in de motorcomputer overbrengen.
Eerst chiptuning en daarna OBD-tuning heeft dus geen zin, want is dubbel op...
Mocht je nog vragen hebben, stel ze ....--->
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...