Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak t4 1.9td

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: versnellingsbak t4 1.9td

Bericht door Pascal-141 »

robstof schreef:Pascal, heeft het enig nut om bij een acv de tandwielen te wisselen voor de 0,68 ?
je gaat dan dus minder toeren maken is minder herrie en lager verbruik ? of is dat niet zo.

rob
nee , het gaat hier om de verhoudingen van een 19td bak , de bak van een acv is helemaal anders , om daar een langere 5e versnelling in te bouwen , moet de bak er onderuit en helemaal uit elkaar gehaald worden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: versnellingsbak t4 1.9td

Bericht door robstof »

Oke Pascal weer wat geleerd, die laat ik er onder, laat zitten wat zit.
:zwaai
Rob. :toppie
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: versnellingsbak t4 1.9td

Bericht door frans_t4 »

Hey Pascal.....
Dit draadje is al een beetje dood... maar wilde je (jij als T4 Goeroe) toch iets vragen..
We hebben een een T4 California uit 1994 met een 2.4 77PK .. blokje... ik erger me al sinds dag één aan het feit dat ik met onze bus de straatstenen uit de grond trek en gek worden van de herrie als we zo ongeveer 110...120Km/u in de 5e rijden.
Het verschil tussen de 4e en de 5e is naar mijn gevoel niet heel spectaculair .. Ik heb geen toerenteller dus moet ik sec. op het gehoor afgaan... en mijn gevoel zegt dat de bus teveel herrie maakt... Onze bus heeft geen trekhaak...
Ik zou willen dat het niveau op 120 het zelfde zou zijn als 100km/u in zijn 4e.

Mijn vraag... ik weet niet of je kunt helpen.. maar heeft het zin om er een andere 5e overbrenging in te gaan zetten..... :knipoog

Grt.

Frans..
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: versnellingsbak t4 1.9td

Bericht door Pascal-141 »

frans_t4 schreef:Hey Pascal.....
Dit draadje is al een beetje dood... maar wilde je (jij als T4 Goeroe) toch iets vragen..
We hebben een een T4 California uit 1994 met een 2.4 77PK .. blokje... ik erger me al sinds dag één aan het feit dat ik met onze bus de straatstenen uit de grond trek en gek worden van de herrie als we zo ongeveer 110...120Km/u in de 5e rijden.
Het verschil tussen de 4e en de 5e is naar mijn gevoel niet heel spectaculair .. Ik heb geen toerenteller dus moet ik sec. op het gehoor afgaan... en mijn gevoel zegt dat de bus teveel herrie maakt... Onze bus heeft geen trekhaak...
Ik zou willen dat het niveau op 120 het zelfde zou zijn als 100km/u in zijn 4e.

Mijn vraag... ik weet niet of je kunt helpen.. maar heeft het zin om er een andere 5e overbrenging in te gaan zetten..... :knipoog

Grt.

Frans..
Tja , ik zou het niet aanraden bij een 2.4d . Waarom ? omdat de 2.4d er gewoon te weinig vermogen voor heeft om een lange 5 te kunnen trekken vrees ik. Het zal wel lukken op een vlakke weg en een lege bus , maar zodra je ergens een heuvel over moet , kun je meteen terugschakelen .
Een 1.9td kun je makkelijk van 68 naar +/- 85 a 90pk brengen , dan lukt het om een iets langere 5e versnelling te trekken , maar zelfs dan is er geen overschot wanneer het bergop gaat . Bij een 2.4d blijf je hangen op 78pk , er is nagenoeg niks meer uit te halen (wegens geen turbo)

Je kan het uiteraatd altijd proberen , als jij bvb meestal in het vlakke land rondrijd .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frans_t4
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 mei 2013, 20:59

Re: versnellingsbak t4 1.9td

Bericht door frans_t4 »

Hallo Pascal,
Duidelijk verhaal.. niet doen dus... we gaan dit jaar weer naar Italië en dat is verre van vlakke stukken... dan de cruise snelheid maar wat lager houden.. 110 max...met een uitschieter naar 120km/u

We zitten er sterk aan te denken om de T4 en de Volvo V70 in te gaan ruilen en er een T5 voor terug te gaan nemen.. dus verder gaan met alleen een bus.
Al een aantal keren in een T5 California gereden en moet zeggen dat het rij comfort 200x beter is dan onze T4 met de brullende 5 cilinder...

Heel erg bedankt voor je reactie...., groeten,

Frans...
VW T5 bj 2006 (210.000km)
BMW R90/6 bj 1974 (190.000km)
Radio zendamateur licentie klasse A
http://www.pa5ca.com
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: versnellingsbak t4 1.9td

Bericht door Pascal-141 »

frans_t4 schreef:Hallo Pascal,
Duidelijk verhaal.. niet doen dus... we gaan dit jaar weer naar Italië en dat is verre van vlakke stukken... dan de cruise snelheid maar wat lager houden.. 110 max...met een uitschieter naar 120km/u

We zitten er sterk aan te denken om de T4 en de Volvo V70 in te gaan ruilen en er een T5 voor terug te gaan nemen.. dus verder gaan met alleen een bus.
Al een aantal keren in een T5 California gereden en moet zeggen dat het rij comfort 200x beter is dan onze T4 met de brullende 5 cilinder...

Heel erg bedankt voor je reactie...., groeten,

Frans...
Je kan op een 2.4d wel de turbo van een 2.5tdi monteren , dan heb je zo 100pk , maar spijtiggenoeg gaat de 2.4d dat niet zo heel lang volhouden ...
De koelkanalen in de kop zijn te ondermaats om de extra warmte af te voeren , en de zuigers kunnen ook niet tegen de extra warmte , en dan draait hij na verloop van tijd toch in de soep.

Als je wil overstappen naar een T5 , dan kan ik je maar 1 raad geven : laat je niet verleiden tot een goedkope 2.5tdi (dat die zo goedkoop zijn heeft een reden , zie het T5 gedeelte van dit forum) , maar koop je dan een 2.0tdi 4 cilinder (T5gp dus) , in de 140pk uitvoering . Die blokken zijn gewoon goed , en kunnen ook aardig wat kilometers aan (is intussen al gebleken) . De 180pk bi-turbo variant heeft dan weer last van overmatig olieverbruik , dus laat die ook maar zo.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie