arjanzevenaar schreef:De vooruitgang zit hem erin dat je uit minder CC's meer vermogen kan halen met een levensduur die dezelfde is als bij een vergelijkbare motor van pak hem beet 10 jaar geleden. De motor zelf is ook lichter en kleiner. Er zit dus echt wel vooruitgang en dat mag ook wel, VW heeft een R&D budget van net geen 8 miljard euro per jaar. Met zoveel geld te besteden lijkt het mij moeilijk om GEEN vooruitgang te boeken. ( VW heeft het 5e grootste R&D budget van de wereld) Echter speelt het gevoel en de beleving een veel grotere rol. Zeg maar de commerciele kant. Iedereen wordt "gemanipuleerd" met kreten als, TFSI, DSG, 180 pk, 320 NM, (allemaal cijfers waar je 10 jaar geleden nog over droomde uit een 2.0 liter!! ) maar er moeten wel auto's worden verkocht en natuurlijk wel meer dan vorig jaar. Om echt voorruit gang te boeken qua verbruik, zet bijvoorbeeld is de aller nieuwste 3 cilinder in de T5. Dan wordt die niet 200 kg zwaarder maar lichter en de motor heeft ongeveer dezelfde eigenschappen als een 2,5 TDI. Maar ja, een transporter met een 3 cilinder met 85 PK klinkt een stuk minder spannend..........
Mij maak je NOOIT wijs dat dat 2.0litertje het evenlang volhoud als een 2.5TDI van de T4 . Die T4 blokken draaien met gemak 500d km , en zelfs +1 miljoen km kom je wel tegen .
Let wel , ik zeg niet dat die 2.0blokken slecht zijn hé , integendeel , de recentste versies zijn goede blokken (vooral in Golfjes enz) , maar voor het zwaardere sleurwerk zullen die blokjes steeds op volle vermogen moeten draaien ,wat dus de levensduur niet ten goede komt.
We zullen nog een paar jaar moeten afwachten , om te zien of er ook 2.0L uit de T5 zoveel km halen als de 2.5TDI uit de T4 ...