Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Max snelheid t5 2.5 131pk?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Re: Max snelheid t5 2.5 131pk?

Bericht door erik 924 »

Goedendag,

Bij het rijden in Duitsland heb ik de onze T5 wel eens op de staart getrapt en blijkt er toch iets van begrenzing op te zitten..
Ik had de Tom TOm op het raam en de teller houd ons aardig voor de gek...(afhankelijk van bandenmaat en staat van de banden)
Met een snelheid van bijna 215 op de teller ging de bus op de tom tom niet harder dan 198 echte km..Ook voor de wind heuvelaf ging hij niet harder? Het leek erop dat de toeren begrenst zijn??? Klopt dit? De bus lag aardig vol met tassen van schaatsploeg en 5 mensen in de dubbele cabine...Maar ook helemaal leeg blijft hij steken op 198...??

Het betreft hier een T5 128 kw mechanische EGR afgedicht met plaatje 2004...Voor de variabele is de software herschreven en zijn de grenzen/marges voor de turbodruk verhoogt om noodloop te voorkomen...Turbo is waarschijnlijk iets vervuild bij de schoepjes...Denk wel meer vermogen gekregen...Meer koppel..Daarna niet meer in noodloop gegaan in de steile klimmen..

Km stand 274000 km....Nog de eerste remschijven.. koppeling...wel nieuwe schokbrekers en dat was een verademing positief voor het weggedrag..Veerpoten mac pierson in zijn geheel vervangen...Achter alleen de schokbrekers..Slot van schuifdeur is ooit vervangen..Koplampen zijn vervangen vanwege ingebrande reflectoren..Koppelingetje aircopomp is laatst vervangen..
Verder geen noemenswaardige problemen gehad met de T5...Veel met zware tandemasser en ook caravan gereden..Niet of nauwelijks olie gebruik..

Een tip van mezelf....Rij rustig weg als auto koud is...Rustig in de eerste versnelling na 200 mtr rustig in de tweede en pas als moter echt warm is kan je gas geven...Vloeistof vewarming is in de winter geen overbodige luxe...moter word anders niet snel warm..Doorschakelen bij 2000 toeren is wenselijk bij dit koppel (450 nm)..
Zorg ervoor dat je op tijd je beurtjes geef en laat om de 200000 km je bakolie vervangen..Handgeschakelde 6 bak..

Het plaatwerk is nog prima...Geen enkel roestplekje...Dat na 10 jaar intensief gebruik en ook wel in modderige omgeving..

Tip maak ook binnenkant van deuren moterkap en achterklep of deurtjes schoon en zet deze in de was bij winterse omstandigheden...

Ps auto rijdt ook prima op biodiesel in de zomer...Winter in de mix..

Winterbanden rijden zuiniger vanwege smallere bandenmaat en ik denk lagere temperaturen?
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Max snelheid t5 2.5 131pk?

Bericht door ktmkrik »

Goh zou de mijne dan een uitzondering zijn, op het vlakke pas 225 op de teller :groteogen
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Max snelheid t5 2.5 131pk?

Bericht door heemskerk »

ktmkrik schreef:Goh zou de mijne dan een uitzondering zijn, op het vlakke pas 225 op de teller :groteogen
GPS of van de teller afgelezen?
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Re: Max snelheid t5 2.5 131pk?

Bericht door Cedarcanoe »

Erik 924,

274.000km en nog steeds 1e remschijven vooraan? Dat is wel heel straf.
Bij mij gingen er op 160.000km 4 nieuwe schijven op. Ik zit nu aan 262.000km. Probleemloze kms trouwens. (1.9tdi)
Afbeelding
Marco B.
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2013, 01:54

Re: Max snelheid t5 2.5 131pk?

Bericht door Marco B. »

Volgens mijn zijn alle standaard transporters begrensd op 188 km wat in het motor management zit. Is er dus uit te programmeren.

Gr. Marco
Plaats reactie