Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zoemend geluid dashboard

vragen over de T5
bobkim
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jan 2013, 16:58

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door bobkim »

Vorige week bij mijn T5GP uit 2011 een andere set turbo slangen/klep gekregen. Zoemend geluid opgelost. Ik kan deze morgen even op de rekening kijken hoe het beestje precies heet. Is gewoon een kwaal en heel goed bekend bij Pon. Kan zomaar zijn dat het de set is die Pim bedoeld
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door VWT5GP »

Up date,

Begin april toch maar eens een afspraak gemaakt om het zoemend geluid te verhelpen.
De afspraak stond voor halverwege april, echter een week eerder bij het invoegen met een behoorlijke snelheid op de snelweg was de fut er in een keer uit.
Spiraal branden in het dashboard en er was nauwelijks trekkracht meer.
Opvallend, het zoemend geluid was nu continu aanwezig.
Vervolgens maar doorgereden naar de dealer 5 km verderop.
Hier de wagen achtergelaten en uiteindelijk hebben ze de magneetklep ( onderdeel 7 EO 129 458 MN ) van de ( uitlaat ? ) turbo vervangen, aldus de receptie.
Nu heb ik hier weinig tot helemaal geen verstand van maar moet zeggen, inmiddels 1500 km verder, dat het zoemend geluid wat af en toe waarneembaar was niet meer is vernomen.

Hopelijk blijft het hierbij.

Zou dit dezelfde magneetklep zijn als bobkim op ma 28 april omschrijft ?

Gr. VWT5GP
bobkim
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jan 2013, 16:58

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door bobkim »

Ik heb de rekening nog niet gehad dus zeker weten doe ik het niet. Maar volgens mij was het dezelfde klep
Gebruikersavatar
lavillastrangiato
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mar 2014, 17:26

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door lavillastrangiato »

Ik weet wat je bedoeld, ik heb het ook. Met een T5 uit 2008. Zou graag weten wat het is, of dat het kwaad kan.
Bij die van mij hoor je ook een brommend geluid als ik de motor uit gezet heb. Komt van dat zwarte ding onder de voorruit in het midden in het motorcomparyiment.
Het leven is hard zonder wasverzachter
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door ronald tdi »

lavillastrangiato schreef: Bij die van mij hoor je ook een brommend geluid als ik de motor uit gezet heb. Komt van dat zwarte ding onder de voorruit in het midden in het motorcomparyiment.
Dit kan ook de vacuum klep zijn.
Komt regelmatig voor, ik heb het ook, schijnt geen kwaad te kunnen.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door mettesboy »

Dealer kon bij mij ook niks vinden, was eind maart binnen voor onderhoud.
Bij mij lijkt dit probleem gecombineerd te zijn met een toch wel licht verhoogd olieverbruik.
Al kan het ook aan de sensor liggen misschien?
3 weken geleden olie bijgevuld toen gele lampje af en toe flikkerde.....
Gisteren flikkerde dat opnieuw, maar had geen olie bij de hand...
Auto enkele uren laten stilstaan en oliepeil gechecked..... zat onderaan het merkteken dus kon volgens mij wel kloppen
Vandaag geeft ie dan weer niets aan (en heb niks bijgevuld ...)
Ik kan het niet meer volgen, nu lijkt er weer niets aan de hand.


Vanochtend haal ik busje olie bij de stealer en vraag naar mijn service manager en leg hem het probleem uit dat ik denk aan een plotse verhoging van het olieverbruik en zijn eerste reactie.... "dat is een 180pk zeker hé....."
Als het probleem aanhoudt stelde hij een olieweging voor en die resultaten zouden dan naar dieteren gestuurd worden om te zien wat ze doen....
Ik hoop van harte dat het meer aan de sensor ligt, want van de verhalen over mensen die een liter olie op duizend kilometer verbruiken wordt ik niet gelukkig.
Heb nog geen 120.000km op de teller.....
Oliekoeler en EGR is na 40.000km al eens vervangen onder garantie ( maar dat was een gekend probleem blijkbaar) en dat gaf toen gewoon af en toe een "noodloop" dus heel andere problemen....
grts
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
lavillastrangiato
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mar 2014, 17:26

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door lavillastrangiato »

Afbeelding

Vandaag bij de garage geweest. Ze hebben de klep vervangen waar de rode pijl naar wijst. Sinds vanochtend geen brommend geluid meer tijdens het rijden wat zo'n 8 a 10 x per dag voorkwam en klonk als een trilfunctie van een telefoon die op het dashboard lag. Ook de nare brom nadat ik de motor uitgezet had is nu weg en ik heb ineens meer vermogen. En de brom vlak voor het overschakelen van zn 1 naar 2 is nu weg. En dit is dus met een Transporter T5 uit 2008.
Het leven is hard zonder wasverzachter
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door Deki »

Is dat niet de n75 valve met die vacuum slangen enzo ?
Gebruikersavatar
lavillastrangiato
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mar 2014, 17:26

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door lavillastrangiato »

Deki schreef:Is dat niet de n75 valve met die vacuum slangen enzo ?
Ik heb werkelijk geen idee, hij zit in het midden vlak onder de voorruit een beetje onder het eind van het dashboard in het motor compartiment. Er zitten wel een aantal rubber slangetjes aan en een connector.
Het leven is hard zonder wasverzachter
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door Deki »

ja klopt dat moeten die vacuum slangetjes zijn .
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door dhelios »

Christoffel schreef:Is dit geluid alleen even aanwezig als je je motor uitzet?

mvg Chris
En wat is het dan als de motor uitgezet word? Problematisch? Heb hier ook last van. Mijn oude Golf V TDI had dit ook. Sorry als ik offtopic ben..
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door mettesboy »

Ik heb nog steeds dit probleem want de dealer kon dit bij mij ook niet vinden.
Het probleem is er zeker niet altijd.
MAar als ik in een drukke file rijd, dan is de frequentie ongeveer 10 keer hoger dan normaal.
langdurig stilstaan en als je dan vertekt en naar 2e schakelt en vervolgens rond de 1400-1500 toeren gaat en soms rond de 2000 toeren dan valt het voor. Vandaag was er hier een helse file richting antwerpen en na een half uur in de file, had ik het zowat elke keer ik terug wat kon bollen.
De voorbije weken had ik ivm olieverbruik eens geprobeerd om telkens met hogere toeren te rijden dan wat de boordcomputer als ideaal aangeeft en ik heb het 'gezoem' die week ook niet tegengekomen....
Hoe raar het ook klinkt, op dat moment leek mij het olieverbruik ook minder dan voordien (maar nog altijd te hoog).
Ik merk wel dat op het moment dat het zoemt, er tijdelijk iets minder trekkracht is.....

Maar ik lees hier 4-5 verschillende oplossingen.
Het heeft volgens mij (bij mij toch) niets met een pulserende klep van verwarming te maken....
Misschien turboslangen of dat ding onder de voorruit.

Logisch dat de dealer het niet vond toen ik de wagen had binnengebracht. Na hun testritje stond er een gemiddeld verbruik van 18l op 100km op dashboard..... over een afstand van 40km..... ze hadden waarschijnlijk altijd goed doorgetrokken, maar het is nu net bij zeer rustig rijden dat het voorkomt....... (toen had ik dat natuurlijk zelf nog niet opgemerkt wanneer het het frequenst voorkwam...)

Ik heb trouwens nog altijd het gevoel dat de verhoging van het olieverbruik ongeveer gelijktijdig met het starten van het gezoem is begonnen ..... Het gezoem begon ik te merken na een 85.000km , het olieverbruik begon ik rond de 100.000km te constateren en ging dan stilaan in stijgende lijn..... maar daar wachten we nog op uitsluitsel.
Ook hoor ik als ik gas geef vaak een geklepper vanuit de motorruimte, lijkt wel of er iemand met kokosnoten ligt te kloppen op elkaar.... voet van gas halen.....geluid weg, opnieuw gas geven..... kokosnoten dit heeft ie vooral als de motor nog net niet op temperatuur is (olie rond de 80° zoiets) nadien verdwijnt dat

Gisteren de wagen na de oliemeting opgehaald en vandaag zal ik de prijs van de herstelling weten.
Toch wel vreemd, want eigenlijk is er niet onderzocht aan de wagen wat er mis is... enkel de vraag....'lekt ie olie?'
Ze gaan er zowiezo van uit dat ht het probleem van de zuigers is.....
2 metingen en dan de halve motor moeten vervangen..... wat als het iets banaal zou zijn ?(eigenlijk hoop ik dat nog steeds;-))
vraag is daarna ook.... zijn die nieuwe zuigers dan beter?
december 2015 is die bus 5 jaar en wordt die toch verkocht, is het dan nog de moeite? (al kan ik dan wel een bus van 5 jaar met een motor van 40-45.000km verkopen, dus eigenlijk met een nieuwe motor.... maar dan moet die nieuwe wel in orde zijn, anders heb je 60.000km later weer hetzelfde voor....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
bobkim
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jan 2013, 16:58

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door bobkim »

Pin heeft gelijk, ik heb hetzelfde gehad en is een slangensetje waar een modificatie op is gekomen. Gewoon bekend probleem bij pon
jwlos
Berichten: 98
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:38
Locatie: Hoofdorp
Contacteer:

Re: Zoemend geluid dashboard

Bericht door jwlos »

ze hadden het bij mijn over een magneet keerklep?

hij is een keer binnen het 2e jaar vervangen bij lexpoint onder garantie.

een week of 3 geleden bijna 3jr oud is hij weer vervangen maar nu buiten de garantie.
weliswaar bij een bedrijfswagen dealer maar niet lexpoint.
kosten €170 euro. inmiddels een update uitgekomen sinds 9-2014

mail naar pon gestuurd door de garage.

Reactie.
de klant had naar de eerste keer een melding bij ons neer moeten leggen dan had het nu onder de garantie gevallen. :bonk

maar het euvel is nu weg en hopelijk blijft het weg
Problemen bestaan niet.
Uitdagingen zijn er wel.
Plaats reactie