Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo Porbleempje!

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

Die Ebay advertentie, dat zijn ook géén nieuwe turbo's, maar gereviseerde.

Als ik in jou schoenen stond, plempte ik nu deze turbo erop: GT2052V | Garret 720931-5004S
Originalteilnummern:

070 145 701 H
070 145 701 HX
070 145 702 A
070 145 702 AV
070 145 702 AX
070 145 702 N
070 145 702 NV
070 145 702 NX

A) Het is een Garret i.p.v. KKK. De turbine-as van een Garret is meestal dikker als van een KKK.
B) Deze turbo is origineel van een 174PK T5 en heeft wat meer reserves als de 130PK KKK
C) Deze is plug en play met je huidige KKK. Alle aansluitingen zijn hetzelfde.
D) Pompverstuivers van een 130PK (AXD) & 174PK (AXE) zijn dezelfde.

Vergelijk de foto's:
Garret GT2052V : http://www.turbochargers.nl/turboshop/t ... -0001.html" onclick="window.open(this.href);return false;
KKK K04 VTG : http://www.turbochargers.nl/turboshop/t ... -0032.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze manier kun je vrij simpel je bus voor de toekomst ombouwen naar een 174PK uitvoering, als je de software aanpast. (eventueel in een later stadium)

Het enigste verschil wat ik zie, is de koppeling. Een 174PK heeft een ander nummer voor als de 130PK.
Ga er vanuit dat deze een iets zwaardere drukgroep heeft.
Maar een 174PK T5 koppeling past in een 130PK T5, als ik het zo bij Sachs vergelijk.

Koppeling 130PK:
http://webcat.zf.com/index.asp?MODE=&PI ... _teile.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Koppeling 174PK:
http://webcat.zf.com/index.asp?MODE=&PI ... _teile.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Hoi Geert,

ok GT2052V is een 174pk maar dan met 130pk met beter kwaliteit.. dus het is mogelijk om een 174pk erop te gooien zonder probleem plug&play ? en wat bedoel je met software update ' chiptunen ' mijn bussie is al gechipt 170pk :lach

ik ga zeker naar de Trubo die jij adviseert kijken GT2052V en een gereviseerde turbo is ook net als nieuw toch ? of moet het een nieuwe zijn .

Sorry voor die domme vragen want ik wil niet door de dealer :gif laten vertellen hoe en wat ik moet doen... die gasten maken mijn portemenee kapot.

heb al een monteur die de klus kan doen gelukkig.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

Deki schreef:Hoi Geert,

ok GT2052V is een 174pk maar dan met 130pk met beter kwaliteit.. dus het is mogelijk om een 174pk erop te gooien zonder probleem plug&play ? en wat bedoel je met software update ' chiptunen ' mijn bussie is al gechipt 170pk :lach

ik ga zeker naar de Trubo die jij adviseert kijken GT2052V en een gereviseerde turbo is ook net als nieuw toch ? of moet het een nieuwe zijn .

Sorry voor die domme vragen want ik wil niet door de dealer :gif laten vertellen hoe en wat ik moet doen... die gasten maken mijn portemenee kapot.

heb al een monteur die de klus kan doen gelukkig.
Yepp, een standaard 174PK turbo, van een T5 AXE, kun je zo 1op 1 overzetten. Is Plug & Play.
Busje zal daarna wel iets vinniger/soepeler zijn.

Is al eerder besproken, effe dit lezen: viewtopic.php?f=3&t=39246" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk kijk ik liever voor een jong gebruikte, als voor een gereviseerde.
Er zit veel kaf onder het koren bij gereviseerde Ebay turbo's.
Kijk uit voor goedkope Chinese rommel....

Na montage absoluut rijdend LOGGEN!!!!!! met VagCom om te kijken of de nieuwe turbo niet teveel piekt.
Anders moet de software aangepast worden.
Doe je dat niet, en hij piekt teveel, is de kans behoorlijk aanwezig dat je de turbo kapot draait.
(zelf meegemaakt bij een Golf IV ASZ TDI motor)
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Geert G schreef:
Deki schreef:Hoi Geert,

ok GT2052V is een 174pk maar dan met 130pk met beter kwaliteit.. dus het is mogelijk om een 174pk erop te gooien zonder probleem plug&play ? en wat bedoel je met software update ' chiptunen ' mijn bussie is al gechipt 170pk :lach

ik ga zeker naar de Trubo die jij adviseert kijken GT2052V en een gereviseerde turbo is ook net als nieuw toch ? of moet het een nieuwe zijn .

Sorry voor die domme vragen want ik wil niet door de dealer :gif laten vertellen hoe en wat ik moet doen... die gasten maken mijn portemenee kapot.

heb al een monteur die de klus kan doen gelukkig.
Yepp, een standaard 174PK turbo, van een T5 AXE, kun je zo 1op 1 overzetten. Is Plug & Play.
Busje zal daarna wel iets vinniger/soepeler zijn.

Is al eerder besproken, effe dit lezen: viewtopic.php?f=3&t=39246" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk kijk ik liever voor een jong gebruikte, als voor een gereviseerde.
Er zit veel kaf onder het koren bij gereviseerde Ebay turbo's.
Kijk uit voor goedkope Chinese rommel....

Na montage absoluut rijdend LOGGEN!!!!!! met VagCom om te kijken of de nieuwe turbo niet teveel piekt.
Anders moet de software aangepast worden.
Doe je dat niet, en hij piekt teveel, is de kans behoorlijk aanwezig dat je de turbo kapot draait.
(zelf meegemaakt bij een Golf IV ASZ TDI motor)
Yes ok duidelijk ik ga dan voor een 174pk'tje Turbo ... ik neem wel contact met de ebay winkel enzo kijken wat ze te vertellen over de Turbo die ze verkopen.

En nog iets gaat de auto niet in de war raken met een 174pk turbo wanneer hij getuned is voor een 130pk turbo !

Bedankt alvst Geert ! :yes
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

[/quote]
Yes ok duidelijk ik ga dan voor een 174pk'tje Turbo ... ik neem wel contact met de ebay winkel enzo kijken wat ze te vertellen over de Turbo die ze verkopen.
Je zult nog wel een AXE aanzuigtuit moeten kopen voor deze turbo. Deze is iets groter in diameter als van een AXD. Kan dus meer lucht door. Lees effe dit topic: viewtopic.php?f=3&t=43026" onclick="window.open(this.href);return false;

En nog iets gaat de auto niet in de war raken met een 174pk turbo wanneer hij getuned is voor een 130pk turbo !
Denk van niet. Maar dit is ook de reden dat je na montage persé rijdend moet loggen, om te kijken of de nieuwe turbo niet piekt.
Log eerst met je huidige turbo, waar deze nu piekt. Dan heb je een vergelijking / referentie.
Anders alsnog software aan laten passen door een goede tuner, zoals JD-Engineering.


Bedankt alvst Geert ! :yes[/quote]
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Ok en hoe ziet zo'n aanzuigtuit eruit Geert.?

of heb je er een op Ebay?

:yes
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Geert G »

Deki schreef:Ok en hoe ziet zo'n aanzuigtuit eruit Geert.?

of heb je er een op Ebay?

:yes
Lees jij wel de gelinkte topic?
Daar staat het duidelijk in vermeld: Aluminium buis tussen turbo en luchtfilterhuis.
Verkrijgbaar bij de dealer of een sloperij. (onderdelenlijn of onderdelenzoeker)

Effe een bezorgde vraag tussendoor........
Is het wel verstandig dat je zelf hieraan begint? :groteogen
Krijg de indruk, dat je niet weet waarna je moet kijken, met onderdelen uitzoeken.
Juist goed & begrijpend lezen is zo ontzettend belangrijk.
Als je weinig of geen technische kennis hebt, kan in dit traject véél mis gaan. Dan wordt goedkoop juist duurkoop.
Dan ben ik waarschijnlijk daarna ook nog eens de gebeten hond........
Zie het a.u.b. niet verkeerd, het is géén beschuldiging, alleen maar een eerlijke + bezorgde waarschuwing. :toppie

In jou geval zou ik die turbo gewoon in Nederland kopen, gaat het fout is de ramp niet zo groot als via Ebay Duitsland.
De mentaliteit van een Duitser is heel anders als van ons Nederlanders :lach

Jonker in Huissen (bij Arnhem) heeft er nog een liggen voor zowat dezelfde prijs als in Duitsland. € 350,- ex http://www.jonkerhuissen.com/Turbo-Chargers" onclick="window.open(this.href);return false;

Of bij C&E Turbochargers in Amersfoort.

Effe in dit topic terug scrollen.....daar staan de juiste onderdeel nummers :toppie
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Turbo Porbleempje!

Bericht door Deki »

Hoi Geert,

Ik vraag alleen advies op welke onderdelen ik nodig heb meer niet en als er iets fout gaat ga ik niet mensen hier de schuld geven enzo alleen me zelf :knipoog .

ik heb een monteur die bij VW gewerkt heeft die kan de klus welk klaren alleen ik moet me verdiepen in de AXD AXE dit dat meer niet....

ik zal zeker hier in NL kijken voor een Trubo dan een gok wagen in Duitsland :toppie

dus ik kan zo'n aanzuigtuit bij de dealer regelen.

ik weet genoeg Geert bedankt voor je help en andere hier op :wjw
Plaats reactie