Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bromvlieg en olieverbruik bitd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

astolk schreef:Hallo WJWellers,

ik heb een T5GP 2011 102 PK en ik heb totaal geen problemen what so ever met mijn Transporter komt het omdat ik een 102 PK uitvoering heb er ligt toch wel 300 KG in een af en toe een loaded aanhanger...

gr bram

:T54LIFE
misschien is dat wel het probleem te veel vermogen uit een te kleine motor halen.
je haalt 102 pk uit de 2 liter --- en die Biturbo 180 pk en met chippen wordt het NOG erger.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

frank884 schreef:
astolk schreef:Hallo WJWellers,

ik heb een T5GP 2011 102 PK en ik heb totaal geen problemen what so ever met mijn Transporter komt het omdat ik een 102 PK uitvoering heb er ligt toch wel 300 KG in een af en toe een loaded aanhanger...

gr bram

:T54LIFE
misschien is dat wel het probleem te veel vermogen uit een te kleine motor halen.
je haalt 102 pk uit de 2 liter --- en die Biturbo 180 pk en met chippen wordt het NOG erger.
=========================================================

Heeft er niets mee te maken, gewoon kwestie van foute materialen.
De nieuwe 180pk's schijnen andere zuigerveren te hebben en het probleem is pleite

Bij Ford halen ze uit hun 990 cc 3 cijlinder ECOBOOST motor 120 pk
Sommigen hebben het motortje gechipt tot +200 pk !!
Nergens een slechte beoordeling te vinden op het hele www.
Engine of the year 2x achter elkaar !!
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door rick_k »

Het probleem zijn de emissienormen tegenwoordig. Daar loopt alles op stuk. Veel te veel troep zit erop.

mvg Rick
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door astolk »

Maar die fords roesten met twee jaar onder je reet vandaan...
ik weet het ook niet..misschien heb je wel gelijk rick....
ben zelf nog zeer tevreden,...voor mij geen roestende ford.,.

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door robertTREBOR »

De emissie normen worden jaarlijks aangescherpt en inderdaad om steeds schoner te rijden is er steeds meer troep
om de motor heen nodig om aan normen te komen en daardoor steeds meer kans op storing.
Net zolang totdat we geen keus meer hebben en elektrisch moeten gaan rijden of op waterstof

de eerste hyundai's zijn al te koop die op waterstof rijden en al op de weg !! met een actieradius van ruim 600 km

http://nos.nl/artikel/495707-eerste-wat ... e-weg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dit heeft niets te maken met foute zuigerveren die voor een olieverbruik zorgen van 1 ltr. olie op 1000 km.
Gewoon "foutje bedankt VW " je zal maar zo'n bus hebben gekocht voor de hoofdprijs en om de 1000 km 1 liter bij moeten
vullen met de wetenschap dat het ook nog 1 ltr. na 500 km kan worden in de toekomst.

Dat Ford harder roest dan VW kan misschien 25 jaar terug wel zo zijn geweest , maar ik zie heden genoeg roestvrije
Fords rijden ouder dan 10 jaar, maar ik snap het wel, dit is een VW forum .......................... :bonk
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door frank884 »

VW heeft ook mijn voorkeur qua bedieningsgemak, als je eraan moet sleutelen, en ik rij dat merk ook al heel veel jaren
dus je gaat het niet zomaar verlaten,, maar ik heb geen oogkleppen op.

Als bijvoorbeeld de nieuwe ford transit custum over 6 of 7 jaar een probleemloze auto zou blijken te zijn
dan is die voor mij op die manier ook een optie
Een T4 roest ook!!! al is het bij model 2002 een stuk minder dan bij die van 1991.
of die ford bussen dat doen is nu nog niet te zeggen ,...
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door harry t5 191 »

Een T5 roest ook niet! :zwaai

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door astolk »

We zullen het zien bij de nieuwe transit na 4 jaar en 2 ton op de teller...het model smoelt best wel..

gr bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Evander
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2013, 14:36

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Evander »

Bij mij is de motor (ook een 180PK bit) ook net vervangen, zelfde probleem als wat jij nu omschrijft, dat alleen maar erger werd. 1 ltr olie per 1200km zat ik op het einde ongeveer aan. Daarnaast liep mij roetfilter om de 300km vol met olie en moest ik gedwongen een pitsstop inlassen. Das' af en toe leukl, maar als je voor werk heen en wer mnoet naar Berlijn en München, is doorrijden op een gegeven moment toch wel prettiger. daarnaast zit je niet lekker met allemaal lampjes die aangaan en een een olievat achterin je bus om je oliepijl onderweg op niveau te houden.
Geen coulance daar de wagen van 2011 was en er naar het blijkt één keer (volgens de boekjes) door een niet VW bedrijf olie was vervangen. Dan hebben zij geen zicht op wat er in is gegaan en dat is dan genoeg om de coulance maar over te slaan. Heb hiervoor een Chevy Van gehad met een 6,7 ltr diesel, die liep nog door als je er zeewater in gooide. Dus lang verhaal kort, nieuwe motor erin, was een tweede hands blok met alles erop en eraan (ook turbo's) met slechts 30km op de teller. 7000 ex BTW verder. Maar goed nu rijd de bus weer, heel veel vertrouwen heb ik niet meer in de T5 (althans niet die met zoveel PK uit zo'n klein blok) maar ik zal toch nog even door moeten om de kosten er weer een beetje uit te hebben.
Geef mij dan maar weer een ouderwetse 8 cylinder, verbruikt iets meer, maar gaat dan ook 600000km mee.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

geloof me vrij,

het is bij elk merk wel iets.
Op onze firma rijden zowel Viano, vivaro/trafic, transit (oude en de nieuwe), peugeot rond.

Vivaro, koppeling, vliegwiel, airco (2*) versnellingsbak......
Peugeot express, luchtvering achter (al 3* stuk), storingen, roetfilter,
transit: toen die nieuw was: geweldige auto, na enkele maanden.....rammelbak geworden, afhangende deuren, sloten schuifdeuren die maar half werken, roest (inderdaad) electronische problemen alom
Viano: motorproblemen, roetfilter,.......
en mijn vw: rechter steekas (garantie) egr-koeler (garantie) en nu de halve motor (waarschijnlijk alle onderdelen vergoed)
vorige vw: rechter steekas (geen garantie) , waterpomp (garantie) schokdempers achter (eigen schuld, bus 2 keer sterk overladen, wat weegt een Ikea keuken toch veel ;-))
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Roel »

mettesboy schreef:geloof me vrij,

het is bij elk merk wel iets.
Op onze firma rijden zowel Viano, vivaro/trafic, transit (oude en de nieuwe), peugeot rond.

Vivaro, koppeling, vliegwiel, airco (2*) versnellingsbak......
Peugeot express, luchtvering achter (al 3* stuk), storingen, roetfilter,
transit: toen die nieuw was: geweldige auto, na enkele maanden.....rammelbak geworden, afhangende deuren, sloten schuifdeuren die maar half werken, roest (inderdaad) electronische problemen alom
Viano: motorproblemen, roetfilter,.......
en mijn vw: rechter steekas (garantie) egr-koeler (garantie) en nu de halve motor (waarschijnlijk alle onderdelen vergoed)
vorige vw: rechter steekas (geen garantie) , waterpomp (garantie) schokdempers achter (eigen schuld, bus 2 keer sterk overladen, wat weegt een Ikea keuken toch veel ;-))
Ik neem toch aan dat het bij de Ford's ook garantie was als die mankementen na enkele maanden al optraden. (je zet het er bij vw namelijk wel bij, en bij de andere niet namelijk)
Ik ken zat mensen die Transit rijden, en er echt tevreden over zijn. mijn overbuurman heeft een stukadoorbedrijf en heeft er twee lopen en na 4 jaar nul problemen met die dingen.....
Ik werk voor een hoop dealers, en inderdaad heeft ieder merk wel zijn tekortkomingen. Maar als ik dat verhaal van Evander lees, dan had ik hem persoonlijk bij PON door de showroom gereden! (en ik woon gelukkig dicht bij :bifun )
Slaat toch nergens op 30.000 km en 2011 en dan al €7000,- ex btw kosten hebben :ie dan kan je toch niet (met een vw bril op) blijven beweren dat het zulk top spul is.
Het is gewoon een product fout, en dan horen ze dat netjes op te lossen.


p.s Ik zou trouwens als ik Evander was, pon uitdagen om met bewijzen te komen dat het aan één keer andere olie lag.... die kosten van zo'n onderzoek kunnen er ook nog wel bij.
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Geert G »

Zoals Pascal ook al aangeeft, in dit topic:
Mechanisch is het voor een motor nooit gezond om onderin de toeren te rijden.
Alles staat te dreunen en te resoneren.
Probeer zoveel mogelijk in het maximaal koppel toerengebied te rijden (liefst iets hoger)

Juist door een voorzichtige/ rustige rijstijl is de kans op een olieslurper vele malen groter.
Veel en lang stationair draaien is ook een motor-killer. (Kachel of Airco) :bonk
In beide gevallen, verglazen de cilinderwanden en verdwijnen de hoonkrassen.
Deze hoonkrassen zorgen juist voor een goede olie-huishouding.
De zuigerveren krijgen op deze manier niet de kans op fatsoenlijk op de cilinderwand in te slijten, waardoor ze niet goed sealen.
Met een rustige luie rijstijl komt er domweg niet genoeg hitte vrij, door een té lage (niet ideale) thermische belasting. Dit werkt olieverbruik in de hand.
Op het moment dat er wel genoeg hitte is, worden de zuigerveren, als het ware, iets zachter, als de cilinderwand, en sealen dan wel. De moleculen-huishouding van het materiaal veranderd als het ware.
In het algemeen: Auto's die flink afgebeuld worden/ hoog in de toeren, verbruiken meestal minder olie als auto's die rustig/voorzichtig bereden worden.

Op de juiste manier een nieuwe of gereviseerde motor inrijden is van cruciaal belang voor de verdere levensduur van een motor. Vergeet het z.g. Nieuwe Rijden. Dit is killing voor een motor.
Motor altijd netjes warmrijden........
De eerste 750-1000km rustig aan. Alles moet zich nog zetten.
De periode hierna, vanaf de eerste 1000 tot 20.000km, trap de motor flink op z'n zak.
Laat hem hard werken in het ideale toerengebied, boven de 2200 toeren, hij moet koppel genereren.
Een zware kar erachter, zware lading, veel volk in je auto enz... versterkt het effect.
Maar vooral......BOVENIN de toeren, dus pas laat overschakelen + vroeg terugschakelen. Werkgebied 2200-3500 t.p.m.
Dan wordt een motor thermisch goed belast en slijten de zuigerveren goed in, mede door de hogere zuiger-snelheid.
De bramen gaan er als het ware af.
Bijkomend voordeel: Je verbrandingstemperatuur is hoger, wat weer resulteert in minder inwendige motorvervuiling.

Dit kost misschien in het begin wat meer diesel, maar is onderaan de streep nog altijd goedkoper als die dure garage rekeningen. :nuts
Na dit proces zal ie ook iets zuiniger zijn, vergeleken op het moment dat je bus de showroom verliet.
Plus.......je hebt meer plezier & minder zorgen over je bussie, door een verhoogde betrouwbaarheid.

En regelmatig eens de motor op z'n zak trappen en goed laten beulen, verlengt de levensduur van iedere motor.
Werken....daarvoor zijn ze gemaakt :toppie

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door mettesboy »

de werkplaatsverantwoordelijke van mijn dealer meldde me dat het olieverbruik van de bitd momenteel een 'hot item" is, dus alle dealers weten goed genoeg dat het niet aan rijstijl of slecht onderhoud ligt, het is gewoon de motor.....

Heeft de amarok er trouwens ook last van? die is er toch ook in Bitd??
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door heemskerk »

Is er al een officiële modificatie voor dit olieverbruiksprobleem en zo ja is dat verifieerbaar bij het bestellen van een nieuwe, bijvoorbeeld tot een bepaald chassisnummer?
Je zal nét de niet gemodificeerde hebben die een half jaartje bij Pon in de hoek heeft gestaan bij het bestellen van een nieuwe.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bromvlieg en olieverbruik bitd

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:de werkplaatsverantwoordelijke van mijn dealer meldde me dat het olieverbruik van de bitd momenteel een 'hot item" is, dus alle dealers weten goed genoeg dat het niet aan rijstijl of slecht onderhoud ligt, het is gewoon de motor.....

Heeft de amarok er trouwens ook last van? die is er toch ook in Bitd??
De 2.0TDI blokken met 1 turbo (170PK) hebben er geen last van , voor zover ik weet .
Ik ken 2 personen die met zo'n 170PK blok rijden (de ene zelfs gechipt naar +/-210PK) , en beide hebben géén olieverbruik .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie