Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overmatig roken t4 1.9D

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Omdat het met de rookuitstoot niet beter wordt, heb ik de conclusie getrokken dat het of kapotte zuigerveren zijn, of kapotte klepsteelpakkingen.
Van beide heb ik mij laten vertellen dat het vervangen een flinke klus is, dus daarom ben ik aan het onderzoeken of het geheel vervangen van de motor mogelijk is.
Ik heb al een oproep op het forum geplaatst, maar ik doe het hier ook.

Ik ben op zoek naar een 1.9TD motorblok voor mijn t4 uit 1994.

Als er iemand is die mij verder kan en wil helpen hoor ik dat zeer graag
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Harry 341 »

Lees net dat Ismet deze week weer terug is,die heeft wel wat liggen.
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Pascal-141 »

Nikki schreef:Omdat het met de rookuitstoot niet beter wordt, heb ik de conclusie getrokken dat het of kapotte zuigerveren zijn, of kapotte klepsteelpakkingen.
Van beide heb ik mij laten vertellen dat het vervangen een flinke klus is, dus daarom ben ik aan het onderzoeken of het geheel vervangen van de motor mogelijk is.
Ik heb al een oproep op het forum geplaatst, maar ik doe het hier ook.

Ik ben op zoek naar een 1.9TD motorblok voor mijn t4 uit 1994.

Als er iemand is die mij verder kan en wil helpen hoor ik dat zeer graag

Van de klepsteelrubbers zal het al niet zijn.
Wanneer die versleten zijn , heb je hoofdzakelijk alleen rook op stationair toerental , of wanneer je tijdens het rijden gas lost en afremt op motor , en dan terug gas geeft (dan een dot blauwe rook) .
Blijvend roken zal waarschijnlijk eerder zuigerveren zijn dan .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door jordydereus »

evt deze :

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;

of een nieuwe:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
jordydereus

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door jordydereus »

of alleen deze :
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Nu loop ik al een tijdje te twijfelen.
Continu roken doet hij niet, zuigerveren dus waarschijnlijk goed.
Ook de carterdruk is volgens mij goed. Bij het loshalen van de ventilatieslang voel in niet echt druk. Bij gas geven al helemaal niet.

Nu heb ik vandaag een nieuwe drukregelklep voor de carterventilatie gemonteerd, dit na wat overlegd te hebben met René (bekend van het forum). In het begin nog wel wat rook, maar het lijkt steeds minder te worden. Als dit de oplossing is zou het huidige roken restanten kunnen zijn die nog in mijn luchtinlaat en dergelijke zitten.

Morgen bij koude motor ff de olie peilen en dan maar zien hoeveel er nog verbruikt wordt.
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door m.c van den berg »

Heb je ook olie in je koel reservoir??
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

m.c van den berg schreef:Heb je ook olie in je koel reservoir??
Nee, in tegenstelling tot olie verbruikt de bus geen druppel koelvloeistof
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Helaas, is het verbruik nog niet over.

Inmiddels zijn ook de verstuivers nagekeken en gereviseerd (was wel nodig). Ik zit er nu sterk aan te denken om nogmaals te gaan flushen. Zoals eerder gezegd heb ik sterk mijn twijfels of de zuigerveren stuk zijn. De bus rookt niet aan één stuk door, maar als ik het gas intrap dan wel. Hij rijdt, start en trekt verder prima, daarom kan ik mij niet voorstellen dat het iets ernstigs is.

Iemand ervaring met het flushen, en dan met name dat het meerdere malen nodig was om de boel los te krijgen?
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Hendrik Jan »

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel km ervaring je bus heeft?
Als er echt een forse slijtage op bijvoorbeeld je zuigerveren zit vrees ik dat je dat niet met een toevoeging kunt oplossen.
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

De bus heeft 325.000 km gereden.
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door ailko vos »

kijk eens boven je oliefilter daar was bij mijn 1.9 td een lek en dat kwam op de warme motor en begon te stinken ook rookte de mijne en heb wat dikkere olie erin gedaan.gehaald bij de action en het verbruik was eerst een half liter op 1000km en later een halve op 5000. ik verving de olie en filter om de 10000 km
Gebruikersavatar
Nikki
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 apr 2013, 17:09

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Nikki »

Ik ben erg blij te melden dat mijn "rook probleem" is opgelost, en dat op de eerste van "stoptober"

Het afpersen van de cilinders om de kleppen op zijn plek te houden, en zo de klepseals te vervangen zonder de kop te lichten was helaas niet gelukt.
Nu heb ik het volgende gedaan. Ik heb een stuk massief springtouw gekocht.
Vervolgens heb ik het klepdeksel de distributieriem en de nokkenas verwijderd. Ook de gloeiers heb ik losgehaald.
Door het springtouw in het gat van de gloeier te "proppen" en vervolgens de zuiger omhoog te bewegen worden de kleppen door het springtouw keurig op zijn plek gehouden.
Voor het verwijderen van de veren heb ik een soort klem gekocht waarmee je van bovenaf de veer kan indrukken. Het verwijderen van de spietjes is even rommelen, maar daarna zijn de seals zeer gemakkelijk te verijderen en de nieuwe te plaatsen.

Mijn klepseals waren behoorlijk ruim geworden. Van één van de seals ontbrak zelfs het veertje.
Na montage van de nieuwe seals en het monteren van de nokkenas en de distributieriem rijdt de bus nu weer rookvrij!

Alles bij elkaar heeft het mij ongeveer 5 uur werk en heeft het nog geen 50 euro gekost.

Iedereen bedankt voor de suggestie en het meedenken!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door Pascal-141 »

Mooi dat het roken nu verbeterd is. Maar ik ben wel eens benieuwd naar het olieverbruik nu...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jordydereus

Re: Overmatig roken t4 1.9D

Bericht door jordydereus »

een seal zonder veer , is idd niet goed.

dat zal de boosdoener geweest zijn ..

mooi dat je het zelf gedaan heb !
Plaats reactie