Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bedrijfswagen... bijtelling?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door astolk »

Klopt jo....
Het is een aardig bedrag aan bijtelling ik weet alleen niet of hij na 7 jaar vrij is van bijtelling..en ik hoef geen km registratie bij te houden...

:T54LIFE
Gr bram
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door Marcel.S »

volgens mij blijft bij telling altijd .

en registreren moet ook altijd .
tenzij je een blackbox hebt met gps .
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
Joseph
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 aug 2012, 08:42
Locatie: Stevensweert
Contacteer:

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door Joseph »

volgens mij blijft bij telling altijd .

en registreren moet ook altijd .
tenzij je een blackbox hebt met gps .
Wat zou je nog moeten registreren als je bijtelling betaald?
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door JanP »

Bijtelling blijft gewoon doorlopen tot 15 jaar.
Daarna kun je een regeling krijgen met bijtelling van 33% van de dagwaarde.
En vaak is dat veel gunstiger...
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door Marcel.S »

Joseph schreef:
volgens mij blijft bij telling altijd .

en registreren moet ook altijd .
tenzij je een blackbox hebt met gps .
Wat zou je nog moeten registreren als je bijtelling betaald?
als je geen bijtelling betaald natuurlijk he, duh
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
VWT5GP
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2012, 08:37

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door VWT5GP »

Voor meer info;

1. Welke bijtelling geldt er in 2015 voor een bestelauto?
Voor de bijtelling op een bestelauto geldt, evenals voor personenauto’s, een standaard bijtellingspercentage van 25% van de catalogusprijs inclusief btw en bpm. Zowel voor bestelauto’s als voor personenauto’s zijn daarop kortingen mogelijk afhankelijk van de CO2-uitstoot, maar door de aanscherpingen daarvan zijn deze vooral van toepassing op de meest zuinige personenauto’s.

2. Geldt de afkoopregeling van 300 euro nog in 2015?
Voor bestelauto’s die doorlopend wisselend gebruikt worden door verschillende werknemers, geldt een eindheffing in de loonheffingen. Die eindheffing bij de werkgever bedraagt € 300 per bestelauto per jaar. Er mag in dit geval geen sprake zijn van één vaste berijder en ook mogen de wisselende berijders geen vast reispatroon hebben. Privégebruik is mogelijk, daar is immers de eindheffing voor voldaan. Het feit dat het geen vaste auto van een werknemer is, zal privégebruik in de praktijk echter vaak belemmeren.

3. Welke bestelauto’s zijn uitgezonderd van de bijtelling?
Bestelauto’s die nagenoeg uitsluitend ingericht en geschikt zijn voor goederenvervoer, bestelauto’s waarvan werknemers buiten werktijd geen privégebruik kunnen maken omdat deze bestelauto’s op de zaak achterblijven, en bestelauto’s waarvoor een overeenkomst met een verbod op privégebruik is gemaakt tussen werkgever en werknemer, zijn uitgezonderd van de bijtelling.
Bij het tot stand komen van de regeling voor bestelauto’s die nagenoeg uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer, is vooral gekeken naar bestelauto’s met alleen een chauffeursstoel. In bijzondere gevallen kunnen echter specifiek ingerichte bestelauto’s mét een bijrijderszitplaats ook onder deze uitzondering vallen. Bestelauto’s met een dubbele cabine vallen echter niet onder die uitzondering.

4. Kan ik ook zonder rittenregistratie de bijtelling voorkomen?
Als een bestelauto van de zaak niet privé gebruikt worden, kan de tegenbewijsregeling van de bijtelling gebruikt worden. Uitgangspunt is dat met een sluitende rittenregistratie wordt aangetoond dat de bestelauto op jaarbasis voor niet meer dan 500 km privé wordt gebruikt. Als de bestelauto zelfs helemaal niet privé gebruikt wordt, kan een rittenregistratie achterwege blijven. De werkgever kan dan een zogenaamde ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ aanvragen bij de belastingdienst. Als de belastingdienst het vermoeden heeft dat de bestelauto voor privédoeleinden wordt gebruikt, wordt contact gezocht met de werknemer en werkgever. Zij krijgen de mogelijkheid het zakelijke karakter van de rit aan te tonen. Lukt dat niet, dan volgt een naheffingsaanslag. Als de werkgever niets te verwijten is, wordt dan nageheven bij de werknemer.

5. Telt de bpm nog steeds mee voor de bijtelling?
De bijtelling op een bestelauto wordt inderdaad geheven over de prijs inclusief btw en bpm. Allerhande aanpassingen die na afgifte van het kenteken aan de auto worden aangebracht, tellen niet mee voor de bijtelling.

6. Wanneer ben ik als ondernemer vrijgesteld van bpm?
Bestelauto’s van ondernemers zijn vrijgesteld van bpm. Het betreft dan degenen die voor de heffing van btw als ondernemer zijn aangemerkt, ongeacht of eventueel een btw-vrijstelling van toepassing is. Bij deze vrijstelling geldt wel de voorwaarde dat de auto voor minimaal 10% zakelijk wordt gebruikt.
Ook op geleaste bestelauto’s geldt de bpm-vrijstelling. Voor bestelauto’s in de verhuur of short-lease geldt de vrijstelling ongeacht wie de feitelijke gebruiker is, als de contractsduur niet langer is dan vier weken. Voor langer lopende contracten moet de leasemaatschappij kunnen aantonen dat de auto wordt gebruikt door een ondernemer die zelf ook de bpm-vrijstelling zou krijgen als hij de bestelauto gekocht zou hebben. De leasemaatschappij heeft hiervoor per auto een zogenaamde “ondernemersverklaring” van de gebruiker nodig.

7. Wat gebeurt er bij inruil met de BPM?
Als binnen vijf jaar na inzet van de bestelauto niet meer aan de voorwaarden van de bpm-vrijstelling wordt voldaan, bijvoorbeeld doordat het zakelijke gebruik stopt omdat de auto wordt ingeruild, hoeft dat niet per se te betekenen dat er alsnog bpm verschuldigd wordt. Als de auto wordt verkocht aan een andere ondernemer, in geval van inruil het garagebedrijf, kan de zogenaamde doorschuifregeling worden gebruikt. Koper en verkoper tekenen er dan voor dat de voorwaarden van de bpm-vrijstelling op de koper overgaan. Er is dan geen bpm verschuldigd en de vrijstelling loopt door bij de nieuwe eigenaar.

8. Welke investeringsaftrek krijg ik op een bestelauto?
Op de koop of financial lease van een bestelauto is de zogenaamde kleinschaligheidsinvesteringsaftrek van toepassing. Met die regeling krijgt de ondernemer die in een bestelauto investeert recht op een extra aftrekpost, bovenop de afschrijvingslasten en de gebruikskosten van de auto. De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is afhankelijk van de omvang van de investeringen in het betreffende jaar en bedraagt maximaal 28% van de investering.

9. Als ik mijn bestelauto pas volgend jaar krijg, krijg ik dit jaar dan al wel de investeringsaftrek?
Het percentage investeringsaftrek is afhankelijk van het totale investeringsbedrag in een bepaald jaar. Als verwacht wordt dat er in een volgend jaar veel geïnvesteerd zal worden, kan een deel van de investeringen wellicht naar voren gehaald worden. Hierdoor kunnen de aftrekpercentages van de investeringsaftrek optimaal benut worden. Voor het bepalen van de hoogte van het percentage investeringsaftrek is de datum van het aangaan van de verplichtingen van belang: het tekenen van de order. De aldus vastgestelde investeringsaftrek kan dan afgetrokken worden in de aangifte van jaar waarin de bestelauto in gebruik wordt genomen, of in een eerder jaar voor zover er eventueel aanbetaald is.

10. Kan ik de bestelauto beter privé of zakelijk boeken in mijn administratie?
De bijtelling wordt berekend over de nieuwprijs van de bestelauto, inclusief bpm en btw. Dat kan met name bij ondernemers die investeren in een door henzelf privé en zakelijk gebruikte bestelauto de vraag met zich meebrengen of het zinvol is om de auto niet zakelijk, maar privé aan te schaffen.
Bij zakelijke aanschaf zijn alle kosten aftrekbaar, is er eventueel sprake van investeringsaftrek, maar geldt ook de bijtelling. Dat kan een prima afweging zijn, met name als er relatief veel privé gereden wordt.
Als er relatief veel zakelijke kilometers zijn, dan kan het echter ook voordelig zijn om de auto privé aan te schaffen. Ondernemers die zelf als ondernemer kwalificeren voor de btw, zoals zzp’ers en ondernemers met een eenmanszaak, kunnen ondanks de privéboeking voor de inkomstenbelasting, de bestelauto voor de btw toch tot hun btw-ondernemingsvermogen rekenen en btw-aftrek krijgen. Ook geldt dan de bpm-vrijstelling voor ondernemers en het lage mrb-tarief voor bestelauto’s.
Voor alle zakelijke kilometers kan dan per kilometer 19 eurocent van de winst van de zaak afgetrokken worden. De bijtelling is in dit geval niet van toepassing, en dat is met name bij een occasion van belang, omdat de bijtelling berekend zou worden over de nieuwprijs van de auto.
Bij de afweging welke optie het meest voordelig is, spelen naast het aantal zakelijke en privékilometers ook aspecten als de prijs van de auto en het geldende belastingtarief een rol.

Deze informatie is samengesteld op basis van de wet- en regelgeving per december 2014
ardesch 879
Berichten: 1164
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
Locatie: ommen

Re: Bedrijfswagen... bijtelling?

Bericht door ardesch 879 »

BPM-plicht
Er komt een nieuwe schijf in het BPM-tariefstelsel. Die schijf geldt al vanaf 1 g/km CO2. Ook voor hybrides en plug-ins moet voortaan dus BPM worden betaald. De BPM heeft een starttarief van 175 euro en het tarief van de eerste schijf (t/m 82 g/km) is 6 euro per gram. Daarboven zijn nog vier schijven met hogere tarieven. Volledig elektrische auto’s zijn nog steeds BPM-vrij. Door de BPM-plicht worden met name auto’s in het A-segment flink duurder. Het prijsverschil kan oplopen tot meer dan 1.000 euro in vergelijking met de huidige prijzen. In het geval een auto van 10.000 euro betekent dat een hogere aanschafprijs van 11.000 euro.
BPM-tarieven
BPM-tarief schijf 1 (1-82 g/km): €6
BPM-tarief schijf 2 (83-110 g/km): €69
BPM-tarief schijf 3 (111-160 g/km): €112
BPM-tarief schijf 4 (161-180 g/km): €217
BPM-tarief schijf 5 (> 180 g/km): €434

Als ik dit zo lees vandaag in de Telegraaf van vandaag en ik kijk naar mijn bus 180pk DSG met een uitstoot co2 uitstoot van 214g/km dan kost ie vanaf volgende week €434x180=€ 78.120 aan BPM.
Ik geloof het eigenlijk niet, kan iemand dit controleren?
Groetjes Driekus Ardesch
Plaats reactie