Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 schuifdeur niet open

vragen over de T5
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door dhelios »

Burp schreef:Of regelmatig smeren :)
Voor nu even snel smeren voor een tijdelijke oplossing anders kan ik ook niet meer fatsoenlijk mijn bus gebruiken. Welk smeermiddel moet ik gebruiken, gewoon WD40?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door Multivan Generation »

WD-40 is smering van korte duur.
Ik zou tefspray of derailleurspray gebruiken.
runnerted
Berichten: 253
Lid geworden op: 21 feb 2013, 14:53

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door runnerted »

Zijn hier ook foto's van hoe zo een slot eruit ziet? waar zit deze bevestigd en wat kost deze nieuwe?

eventueel onderdeel nummer :zwaai
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door freek »

Ik had ook last had van een soms niet ontgrendelende schuifdeur. Ook vooral bij lage temperaturen. En omdat ik redelijk nieuwsgierig ben en niet zo maar iets nieuws koop, laat staan een slot door de dealer laten vervangen heb ik de hele boel gedemonteerd. Het zit behoorlijk ingenieus in elkaar, met inderdaad een centraal slot met een soort fiets handremkabels naar het echte slot aan de achterzijde van de deur en een kabel naar een grendel naar de onderzijde (voor). Aan de binnengreep zit een stang die aan de bovenzijde in een kommetje van het centraalslot valt en de buitengreep bedient een hefboompje die een knop aan de bovenzijde van het centraalslot indrukt.
Om met dat laatste te beginnen: toen ik de hele boel weer in elkaar had gezet leek alles goed te werken behalve juist de buitengreep. Als ik op de knop van het centraalslot drukte ging de deur wel open. Het probleem werd veroorzaakt doordat ik het centraalslot (dat met drie boutjes vast zit) niet goed had gesteld: voordat je de boutjes vast draait moet je het slot goed omhoog tegen het hefboompje van de buitengreep drukken. Je kan het slot namelijk iets verstellen omdat de gaatjes een grotere diameter hebben dan de boutjes.Wellicht is dat ook wel een belangrijke oorzaak van het net niet open kunnen doen van de schuifdeur.
Maar allereerst heb ik het centraalslot uit de deur gehaald (boutjes los en kabels los). Het slot heeft een plastic behuizing die er duidelijk niet op is gemaakt om open te maken: plastic klemmetjes waarmeer de 2 helften aan elkaar zitten breken gemakkelijk af. Bij mij braken er 3 maar dat is op zich niet zo'n probleem (later met tieraps de boel aan elkaar bevestigd). Als je het slot open hebt zie je ook de micro switch. Die hield ik als hoofdverdachte. Zo'n switch kan je niet zo maar inwendig met contactspray inspuiten omdat er een rubber manchetje om het drukpennetje zit. Maar met een speld kan je voorzichtig het manchetje een beetje openbuigen en er dan cantactspray tussen spuiten. Verder heb ik het hele slotmechanisme inwendig met siliconenspray behandeld. Ook heb ik de 'handrem'kabels ingespoten. Alles werkt nu weer perfect dus ik heb goede hoop dat het probleem verholpen is.
Bijlagen
micro switch zichtbaar
micro switch zichtbaar
WP_20151114_007.jpg
vanaf de kopse kant gezien
vanaf de kopse kant gezien
slot bij verwijderd deurpaneel
slot bij verwijderd deurpaneel
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door heemskerk »

Mooi verslag Freek!
Gebruikersavatar
dhelios
Berichten: 78
Lid geworden op: 09 dec 2013, 23:54

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door dhelios »

Sodeju Freek! Netjes hoor, goed gedaan. Als ik zo kijk is het echt een groot blok, haha :winter

Ik ga kijken van de week wat ik kan gaan doen, heb wat tijd vrij dus hopelijk kan ik het ook oplossen. En anders kom ik langs met oliebollen ;-)
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door heemskerk »

dhelios schreef:Sodeju Freek! Netjes hoor, goed gedaan. Als ik zo kijk is het echt een groot blok, haha :winter

Ik ga kijken van de week wat ik kan gaan doen, heb wat tijd vrij dus hopelijk kan ik het ook oplossen. En anders kom ik langs met oliebollen ;-)


..WD-40bollen :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door dickydick »

Ook ik heb regelmatig dat mijn schuifdeur niet van het slot af gaat.
Ik heb een multivan, met dus een hele bekleding van de schuifdeur. Is er iemand die mij kan vertellen waar je moet beginnen om die bekleding te verwijderen. Zonder dat er van alles afbreekt natuurlijk. :bifun
Alvast bedankt.
T5 Multivan Highline 128kw TDI
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door freek »

Ik weet niet of alle multivans hetzelfde zijn maar bij de mijne gaat het als volgt: eerst de raamomlijsting verwijderen. Dit zit met metalen clips. Er bestaan kunststof wiggen om bekledingspanelen te verwijderen. Deze clips klemmen absurd goed dus je moet veel kracht gebruiken. Plaats de wig vlak bij een klemmetje. Hierna het kunstof deel rondom de deurgreep verwijderen. Die zit met een imbus boutje achter de handgreep. Hierna kan het deurpaneel worden verwijderd. Dit zit met nylon clips vast. Ook hier weer de wig gebruiken. En weer met beleid. De clips zijn teleskopisch: door druk ontstaat er een soort weerhaakje waardoor de clip in het gat klemt. Bij trekkracht door plaatsen van de wig zou de clip moeten ontgrendelen maar meestal schiet de clip ui het deurpaneel (dat gelukkig sterk genoeg is). De clips die niet ontgrendelen kunnen niet opnieuw worden gebruikt (te koop bij de dealer of via ebay).
Het is een beetje puzzelen en omdat het zo vast zit hou je je hart vast maar ook mij is het gelukt. Als bv de abs deuromlijstig waar de klemmetjes vast zitten kapot gaat kan je die met een soldeerbout weer repareren.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: T5 schuifdeur niet open

Bericht door dickydick »

Dank je wel Freek.
Ga er binnenkort aan beginnen. Best irritant als hij steeds weigert.

Groeten van DickyDick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Plaats reactie