Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)

vragen over de T5
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)

Bericht door Jakob G »

Jakob G schreef:
T5terror schreef:heb ze alle twee links en rechts vervangen om zeker te zijn dat ik binnenkort weer niet onder die " kl" bus moet gaan liggen! mijn vorige t4 altijd goed gereden en nooit geen problemen mee gehad. Heb al lang spijt van mijn T5 op 70000 intercooler stuk, op 81ooo servopomp stuk op 125000 alternator stuk op 130000 waterpomp stuk en nu op 155000 aandrijfassen vervangen. Heb het wel gehad met volkswagen!
Ander ga je toch weer terug naar de T4, het rijden om ook betaalbaar blijven, aan wat voor merk heb je gedacht als je geen VW meer zou nemen???

We hadden in stad Groningen een overbuurman die kwam even bij mijn kijken terwijl in bezig was onze T5-bus te isoleren hij gaat ook een bus kopen om het om te bouwen tot camper, hij werkt dagelijks als Wegenwacht en vertelde dat hij de Wegenwacht allerlei merken onderhanden kreeg maar zelden een Fiat bus, dus hij zou daar voor gaan om een bus tot camper om te bouwen.

Maar waar zou jij voor gaan??? :T4politie

Groet,
Jakob. :wjw
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)

Bericht door Jakob G »

Zo morgen halen we de bouten op uit Emmen, en dan kunnen we er mee aan de slag.

Heb nog een vraag gesteld over de vet, zie berichtje beneden.

We hebben nog een paar: " lm 47 langzeitfett + mos2 art.-nr.3530 " blikken staan dat is toch ook goed om te gebruiken of is de: G 060 735 A2 universeel vet 50G, beter???

Goedemiddag

De g50 060735a2 is beter is speciaal voor vw delen !
______________________________________________
Dus ook maar bij besteld.

Mhg,
Jakob. :wjw
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)

Bericht door Jakob G »

JanP schreef:Dank voor de hulp.
Hij zit er al weer onder.
Was ca. 2.5 uur werk, maar kan sneller (als je je gereedschap in de buurt hebt, er niets afbreekt en je geen koffie gaat drinken).
De messing/bronzen ring van de steekas kwam er bij mij gebroken uit. Controleer dus of je de losse delen eruit hebt voordat je de nieuwe steekas monteert.
Alle bouten nieuw monteren !

Twaalfkantdop 30 (naafmoer) 200 Nm, dan 1/2 slag los en nog eens 200 Nm
Multi-torx 14 (bouten 2x van onderste fuseekogelbevestiging) 90Nm + 90graden <- dat gaat gemakkelijker dan de kogel losmaken
Dop 13 (tussenlager ophanging 2x) 20Nm
Inbusdop 6, lang, dun (voor centrale bout van steekas) 25 Nm
Momentsleutel
Beetje vet (vertanding tussen steekas en aandrijfas). <-- niet teveel, want dan schuift de aandrijfas niet ver genoeg over de steekas.
Kleine koevoet (voor het indrukken v.d. veer v.d. steekas bij het vastzetten v.d. centrale bout)
Bij mij lekte er een beetje versnellingsbakolie uit, dus controleer het peil en vul bij. <-- bij 5-bak slijten 4e en 5e versn. erg snel als er te weinig olie in de bak zit!!

Voor mooie plaatjes:
even aanmelden bij http://www.t5-board.de/ <-- hele mooie site als je een beetje Duits kunt lezen.
en dan deze opzoeken:
http://www.t5-board.de/threads/austausc ... hts.53705/

#EDIT:
Nieuwe bouten:
2x N 010 241 24 (ophanging tussenlager), is incl. borgmiddel. Alleen halen als je de rechter as vervangt.
2x N 104 096 03 (bevestiging van onderste fuseelager) (multi-torx 14)
1x Naafmoer (als die niet bij je setje zit): WHT005286 <--dit is een veel betere dan ik bij mijn set kreeg.

:yes Een kennis van ons werkt als chefmonteur en keurmeester bij een groot auto bedrijf die heeft vertelt als je de bouten 2x N 104 096 03 (bevestiging van onderste fuseelager) (multi-torx 14) los haalt eerst merkjes moet zetten, voor je dat je het los haalt anders kan de stand van het wiel gewijzigd worden, het beter de fusiekogel los te maken die centreert wel weer als je het weer vast zet. :yes

Misschien is dit een goede aanvulling.


De kennis heeft het te druk om ons met het monteren van de aandrijfas set te helpen, maar heeft ons door verwezen naar een monteur in opleiding.

Groet,
Jakob.
Laatst gewijzigd door Jakob G op 25 mar 2015, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Jakob G
Berichten: 620
Lid geworden op: 15 mei 2011, 22:47

Re: Steekas en aandrijfas (rechts natuurlijk)

Bericht door Jakob G »

Een belangrijke aanvulling,

:yes Een kennis van ons werkt als chefmonteur en keurmeester bij een groot auto bedrijf die heeft vertelt als je de bouten 2x N 104 096 03 (bevestiging van onderste fuseelager) (multi-torx 14) los haalt eerst merkjes moet zetten, voor je dat je het los haalt anders kan de stand van het wiel gewijzigd worden, :nuts :nuts :bonk :bonk het beter de fusiekogel los te maken die centreert wel weer als je het weer vast zet. :yes

Misschien is dit een goede aanvulling.


De kennis heeft het te druk om ons met het monteren van de aandrijfas set te helpen, maar heeft ons door verwezen naar een monteur in opleiding.

Groet,
Jakob.
Mocht ik zijn vergeten de groeten van Jakob G.
Plaats reactie