Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervangen leeslampje door led

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: vervangen leeslampje door led

Bericht door Mickel Moen »

Wat is gemeengoed?

Led-lampen of led-lampen met de gewenste kleurtemperatuur EN kleurherkenningswaarde?

Is wel even een verschil. Bij gloeilampen en halogeen heb je dat probleem niet. Dat licht wordt door iedereen als prettig ervaren. Bij led-verlichting doet zich dit probleem wel voor. Met name in het goedkopere segment. Veel mensen beoordelen voor interieurverlichting led daarom als onaangenaam. Men zoekt het dan terecht eerst in de juiste kleurtemperatuur. Maar als de kleurherkenningswaarde vervolgens te laag is, wordt het licht alsnog als onaangenaam ervaren.

Als de watersportwinkelier hier van weet zit je goed, anders loop je nog steeds het risico, dat je onaangenaam licht koopt.

Maar nogmaals, er zijn zat mensen die malen hier niet om. Als het maar licht geeft. Ben je wel gevoelig voor prettig licht, dan zul je dus gerichter moeten zoeken.

Ik ben ook pas na diverse goedkope aankopen wijs geworden. Die eerste lampjes werden door mijn vrouw resoluut afgewezen en ze had gelijk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Mercury
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 mei 2015, 19:03

Re: vervangen leeslampje door led

Bericht door Mercury »

Ik had voor de vakantie ook de lampen vervangen voor LED uitvoeringen met als reden het stroomverbruik die je accu te snel leeg trekt mocht je een dag zonder stroom ergens staan en de warmte productie, een aantal glaasjes waren al verkleurd rond het lampje.

Ik heb goedkope chinese LED lampjes geplaatst. Dit werkt erg goed. Prima licht en goed leesbaar. Je kunt er perfect bij lezen en Rumicubben.

Toch ga ik ze weer vervangen. Het is gewoon niet mooi. De kleur is zo onecht. Vooral als ik mijn halogeen keukenverlichting erbij aan heb of er een kaarsje op tafel staat. Ik volg het advies van Mickel.



Groeten Adam
1992 T4, lang, AAB, camper
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: vervangen leeslampje door led

Bericht door ThomasH »

Mbv de link zelf ook de lampjes besteld. Voor die prijs is het iig leuk om eens te kijken hoe het bevalt. Dank
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: vervangen leeslampje door led

Bericht door Mickel Moen »

Goh, leuk om te lezen. Al weer een draadje van 2015.

Ik ben benieuwd hoe het bevalt. Bij Topledshop kun je ook altijd terugsturen. Heb ik voor in huis al eens gedaan.
Het komt ook zo precies. Helder, gemateerd, kleurtemperatuur, lumen, kleurherkenningswaarde

Het is soms echt even experimenteren wat juist is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie