Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

vragen over de T4
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door fiddler »

DeGemeneDehler schreef:Hallo T4 liefhebbers,

Ik heb wil de distributie van mijn T4 2.5 TDI uit '97 laten vervangen bij mijn garagist en vraag me af of de prijzen die ik moet betalen normaal zijn en of daar alles mee gedaan wordt. Ik heb gevraagd om alles te doen wat er maar te doen valt bij het vervangen van de distributie, omdat die 8 jaar niet gedaan is en ik er zeker van wil zijn dat mijn auto in orde is. Kunnen jullie me helpen om te bepalen of alles gedaan zal worden wat gedaan moet worden en de prijzen normaal zijn?

Dit zijn de onderdelen waar de garagist het over had en wat ik incl. BTW betalen moet:

distributieset €180
waterpomp €180
tandriempoelie €50
krukastorsiedemper €180
multiriem €45
spanner multiriem €110
meelooprollen €100
8 uur arbeid €400

Totaal €1135

De garagist zei dat de onderdelen van het merk SKF zijn.

Ik hoor het graag. Bedankt!
ik heb 2x de complete zooi laten doen bij een T4 2,5 tdi (5 cylinder) uit '98. 1e keer was 825 euro incl BTW bij dealer Automondt in De Lier. 2de keer bij mijn locale garage Autoservice Dick Visser in Den Haag (goeie reputatie): Was 915 incl BTW, maar daar zaten 2 nieuwe voor-remschijven en blokken bij plus grote (olie) beurt en APK, dus ik vindt 1135 wel prijzig ! - F
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door DeGemeneDehler »

Bedankt voor jullie reacties, mensen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom mijn garagist zoveel duurder dan anderen is als alleen de waterpomp €70 duurder is.

Misschien dat bij sommigen niet alles vervangen is? Ik wil echt alles vervangen hebben, omdat de distributie sinds 1997 nog maar 1 keer vervangen is.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door Harry 341 »

Zoals gezegd laat ik het bij Ismet doen...en daar ben ik zelf bij...
Bijlagen
Kopie van rood en blauw.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

DeGemeneDehler schreef:Hallo T4 liefhebbers,

Ik heb wil de distributie van mijn T4 2.5 TDI uit '97 laten vervangen bij mijn garagist en vraag me af of de prijzen die ik moet betalen normaal zijn en of daar alles mee gedaan wordt. Ik heb gevraagd om alles te doen wat er maar te doen valt bij het vervangen van de distributie, omdat die 8 jaar niet gedaan is en ik er zeker van wil zijn dat mijn auto in orde is. Kunnen jullie me helpen om te bepalen of alles gedaan zal worden wat gedaan moet worden en de prijzen normaal zijn?

Dit zijn de onderdelen waar de garagist het over had en wat ik incl. BTW betalen moet:

distributieset €180
waterpomp €180
tandriempoelie €50
krukastorsiedemper €180
multiriem €45
spanner multiriem €110
meelooprollen €100
8 uur arbeid €400

Totaal €1135

De garagist zei dat de onderdelen van het merk SKF zijn.

Ik hoor het graag. Bedankt!
Ik laat liever de SKF producten voor wat ze zijn en ga voor origineel VW.
Een indicatie van onderdeelprijzen welke er bij mijn cilinderkop revisie allemaal in zijn gegaan, compleet met VW onderdeel nummers:
17. distributieriemen set (rep. Set) origineel VW, met daarin conti-riemen en spanrollen, VW onderdeelnummer 074 198 119 P
en waterpomp origineel VW, VW onderdeelnummer: 074121005MX prijs: 250 euro (voor rep. set en waterpomp samen) ebay.de

22. multiriem spanner, VW onderdeelnummer 044 903 315 C prijs: +/_ 58 euro ebay.de (VW dealer 112 euro!)
In jouw geval, vind ik de meeloop rollen een beetje dubieus,
de spanner voor de multiriem is zeker geen standaard onderdeel om te vervangen en ook zeer lastig om bij te komen; ik heb het toen gedaan en kon er veel eenvoudiger bij toen de kop er af was.
Meeloop rollen heb ik mijn bedenkingen bij, welke worden bedoeld? Die 2 rollen van de brandstofkant zitten in de distributieset, en aan de krukasdemper zijde zitten er wel 2 maar alleen vervangen als ze herrie maken, anders is het om je, wellicht onnodig, op kosten te jagen.

Trillingsdemper voor krukas zou ik goed laten bekijken en bij twijfel vervangen en ook meteen de rekbout en diamantschijfje vernieuwen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:




In jouw geval, vind ik de meeloop rollen een beetje dubieus,
de spanner voor de multiriem is zeker geen standaard onderdeel om te vervangen en ook zeer lastig om bij te komen; ik heb het toen gedaan en kon er veel eenvoudiger bij toen de kop er af was.
Meeloop rollen heb ik mijn bedenkingen bij, welke worden bedoeld? Die 2 rollen van de brandstofkant zitten in de distributieset, en aan de krukasdemper zijde zitten er wel 2 maar alleen vervangen als ze herrie maken, anders is het om je, wellicht onnodig, op kosten te jagen.

Trillingsdemper voor krukas zou ik goed laten bekijken en bij twijfel vervangen en ook meteen de rekbout en diamantschijfje vernieuwen.
Spanner vd multiriem moeilijk bij te komen ? ? Wat noem jij moeilijk dan ? Ik vind dat vrij goed bereikbaar

De spanrollen (aan beide tandriemen) zou ik zowieso altijd mee vervangen , want deze zijn in heel veel gevallen de oorzaak van tandriembreuk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door Multivan Generation »

bereikbaarheid is prima vanaf de onderzijde(voor de riem te ontspannen bijvoorbeeld),
maar het vervangen van het spanelement zelf is vanaf de bovenzijde.
En dan heb ik het niet over een sloop bus,
maar over een bus waar alles nog op en aan zit he :knipoog
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:bereikbaarheid is prima vanaf de onderzijde(voor de riem te ontspannen bijvoorbeeld),
maar het vervangen van het spanelement zelf is vanaf de bovenzijde.
En dan heb ik het niet over een sloop bus,
maar over een bus waar alles nog op en aan zit he :knipoog
buizenklem of griptang op de "arm" van de spanrol zetten , en even wringen met je ene hand , en met je andere hand neem je de multiriem zo los . De spanner zelf (dus het zwarte "potje" met de veer erin ) , kun je van bovenaf aan de achterzijde van het blok losschroeven (2 schroefjes dacht ik) en zo lostrekken (schuift gewoon over het asje/"arm" van de spanrol ) .
En ja, de luchtaanzuigbuis zit er boven , dus de 2 klemmen even losmaken , en de plastic buis even verwijderen . :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Vervangen distributie (volledigheid en prijs) T4 2.5 TDI

Bericht door koensch »

ik laat het elke keer bij de dealer doen met originel vw onderdelen. kost me tussen de 1000,= en 1500,= euro, afhankelijk wat er allemaal wordt mee genomen (remschijven, homokineethoes, oliepomp, etc)
Nu weet ik dat er wat mis is met het koelwatercircuit (corrosie schade).

Brengt me elke keer weer 90.000 km verder..... nog 10.000 (5 maanden) en ik ben weer aan de beurt. Op naar de 6 ton!
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Plaats reactie