Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro IJsland-proof maken en daarna...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

powerpiep schreef:Wat doet een seikel kit eigenlijk meer dan gewoon wat oplegschijven op de veren steken?
Ik vind het nog altijd duur :P

Een Seikelset is niet alleen veren en oplegschijven maar ook schokbrekers voor alle wielen.
Onze bedoeling met deze set is dat hij nog hoger komt hiermee en het spul net iets beter op elkaar afgestemd is dan nu bij ons het geval is.
We hebben namelijk wel al syncro veren eronder van de donorauto maar nog steeds onze schokbrekers van toen onze bus 2WD was. De schokbrekers van de donorauto waren niet meer goed.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Pascal-141 »

De Seikelkit bevat ook afstandblokjes voor het achterste diff . ( bij een syncro uiteraard) , maar daarvoor hoef je geen dure Seikel kit te kopen . Het zijn immers maar simpele alu blokjes , die je zelf kan maken op een draaibank.
Verder gebruikt Seikel niks speciaals , een setje hogere veren , en de schokdempers kopen ze zelf in bij Bilstein...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door jones »

je betaald dus vooral dat hoge bedrag omdat hij bij seikel vandaan komt eigenlijk
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door bvddobb »

Hallo Hans,

Leuk idee, met je bus naar IJsland! Wij gaan dit jaar, aan het eind van de zomer (half augustus/half september). Niet met een T4 Synchro, maar met onze T5 4Motion. Wij hebben de afgelopen twee jaar ook wat aanpassingen gedaan om onze bus wat meer geschikt te maken voor ruiger werk. Op onze reizen gaan wij graag van de gebaande paden af. Veel van wat wij hebben gedaan hebben we gedocumenteerd, hier op WJW. Misschien heb je er wat aan, of aan onze overwegingen, ondanks dat je een andere bus hebt.

Verhogen van de bus:
  • Wij hebben geen Seikel verhogingskit, maar hebben VB luchtvering laten monteren. E.e.a is beschreven in dit WJW-draadje. Er is veel te zeggen over de voordelen en nadelen van resp. luchtvering of een permanente verhoging à la Seikel. Dat zullen we allemaal hier maar niet herhalen, maar wij vonden de grotere flexibiliteit (verhoging/verlaging wanneer je hem nodig hebt, waterpas stellen) en de mindere kans op slijtage aan het aandrijfsysteem als je niet permanent verhoogd rijdt (van de Seikel site: "Die zu erwartende Lebensdauer der Gelenkwellen kann sich durch die Höherlegung verkürzen!") doorslaggevend.
  • 's Zomers rijden wij met iets grotere banden.
  • Met de 'off-road' stand van onze luchtvering en de grotere banden hebben we dan zo'n 5 cm. meer bodemvrijheid (en waaddiepte) als een standaard 4-Motion.
Vergroten van de waaddiepte:
  • Wij hebben de ontluchting van de aandrijftrein (versnellingsbak, L-koppeling, achterdifferentieel) omhoog gebracht naar direct onder de motorkap. Die ontluchtingsgaten zijn eigenlijk het laagste punt (ca 300 mm bij een standaard 4Motion) waar water en vuil een probleem vormen: dat wil je niet in je aandrijftrein. E.e.a. is beschreven in dit WJW-draadje.
  • Omhoogbrengen van de luchtaanzuiging van de motor. Die is bij een 4Motion standaard op zo'n 400 mm. Wij vonden een snorkel wat overdreven, maakt ook best een hoop herrie. Wij hebben een eenvoudigere oplossing gekozen die de aanzuiging omhoogbrengt naar direct onder de motorkap. E.e.a. is beschreven in dit WJW-draadje.
  • Dat brengt onze waaddiepte tot zo ongeveer de accubak onder de motorkap. Dat wilden we overigens maar niet gaan proberen... 40/50 cm is meer dan genoeg voor onze gemoedsrust!
  • Puntje van aandacht is nog de luchtaanzuiging van de standkachel en de motorvoorverwarming. Die zit ook laag. Daarvoor bestaan ook setjes om die omhoog te leggen. Op diverse fora wordt daar verschillend over gedacht. Er zijn mensen die zeggen dat je best zonder kunt, die ook zonder door rivieren zijn gereden en nooit problemen met hun kachels hebben gehad. Wij vinden ze nogal duur, dus voorlopig laten we het maar zo.
Banden:
Daar kun je hele forums over vullen. Ook hier is daar het nodige over geschreven. Wij moeten in april onze zomerbanden vernieuwen, en dan komen er Michelin Lattitude Cross banden onder, 225/70/R16 103 H. De BFG vonden wij minder geschikt, omdat dat eigenlijk nogal onveilige banden zijn in het gewone verkeer, en dat is toch wat we het meest rijden. De Michelin's zijn een wat modernere band, die goede 'gewone' wegeigenschappen zou combineren met goede off-road eigenschappen. Seikel biedt die nu ook aan in hun 'Cruiser' aanpassingsset. Na de zomer weten we meer! In dit WJW-draadje wordt er ook e.e.a. over gezegd.

Overige aanpassingen/uitrusting:
  • Wij hebben de standaard kunststof motorbeschermplaat vervangen door een aluminium beschermplaat. E.e.a. beschreven in dit WJW-draadje.
  • Wij hebben extra verstevigde sleepogen laten plaatsen, dit setje. We moeten nog even een bergingslint en wat sluitingen regen. En dan maar hopen dat we ze nooit nodig gaan hebben!
  • Wij nemen ons normale reservewiel en daarnaast nog een reserveband mee. Het is niet gezegd dat ons type band overal voorradig is, mochten we één band kapot rijden, dan kunnen we bij een garage de andere band op het wiel laten leggen. Er gaat ook een extra lange wielsleutel mee...
  • Een busmuts tegen de kou en de nattigheid onder het hefdak!
  • Wij koken op Campinggaz, dus nemen we daar een extra reservetank van mee: dat is op IJsland niet te krijgen!
Reisvoorbereiding:
Wat losse punten:
  • Heb je al een idee welke binnenlandwegen jullie willen gaan rijden? Waar denk je de zandladders nodig te hebben? Je mag in het binnenland nergens van de 'gebaande' wegen af... Dus echt het lava-zand in is streng verboden, er staan inmiddels grote boetes op echt 'off-road' rijden' en er wordt steeds meer 'dichtgetimmerd'. Ook bij het DC3-vliegtuigwrak mag je sinds kort niet meer met je auto komen.
  • In onze planning zitten voorlopig in ieder geval de F35 (Kjölur), de F26 (Sprengisandur) en de F208 (Skaftafjell). Die zijn tegenwoordig helemaal niet zo extreem meer, trouwens. De Kjölur heeft bijv helemaal geen doorwadingen meer, alles is daarop nu met duikers en bruggen en dammen gereguleerd. De Sprengisandur wordt nu ook door Dacia Dusters enzo bereden, maar kent nog wel een paar doorwadingen...
  • Þórsmörk en de waterlopen daar lijken wel het lastigst en onbetrouwbaarst. Bijna alle You-tube filmpjes van wegspoelende autobussen e.d. komen van daar. Wij weten nog niet of we daar heen gaan. Jullie?
  • Beckontheroad schrijft dat verschepen in een container en zelf naar Reijkjavik vliegen goedkoper is dan de pont. Wij zijn dat voor 2014 en 2015 nagegaan, en beide opties kwamen toen in dezelfde grootte-orde wat kosten betreft uit. Op de site van de Ijslandspecialist kun je de prijzen voor de diverse opties bekijken. Wij hebben besloten voor de pont, vooral omdat we dan ook een paar dagen de Faröer aan kunnen doen. Daar kom je anders ook niet zo gauw...
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Beckontheroad »

bvddobb schreef:Hallo Hans,

Leuk idee, met je bus naar IJsland! Wij gaan dit jaar, aan het eind van de zomer (half augustus/half september). Niet met een T4 Synchro, maar met onze T5 4Motion. Wij hebben de afgelopen twee jaar ook wat aanpassingen gedaan om onze bus wat meer geschikt te maken voor ruiger werk. Op onze reizen gaan wij graag van de gebaande paden af. Veel van wat wij hebben gedaan hebben we gedocumenteerd, hier op WJW. Misschien heb je er wat aan, of aan onze overwegingen, ondanks dat je een andere bus hebt.

Verhogen van de bus:
  • Wij hebben geen Seikel verhogingskit, maar hebben VB luchtvering laten monteren. E.e.a is beschreven in dit WJW-draadje. Er is veel te zeggen over de voordelen en nadelen van resp. luchtvering of een permanente verhoging à la Seikel. Dat zullen we allemaal hier maar niet herhalen, maar wij vonden de grotere flexibiliteit (verhoging/verlaging wanneer je hem nodig hebt, waterpas stellen) en de mindere kans op slijtage aan het aandrijfsysteem als je niet permanent verhoogd rijdt (van de Seikel site: "Die zu erwartende Lebensdauer der Gelenkwellen kann sich durch die Höherlegung verkürzen!") doorslaggevend.
  • 's Zomers rijden wij met iets grotere banden.
  • Met de 'off-road' stand van onze luchtvering en de grotere banden hebben we dan zo'n 5 cm. meer bodemvrijheid (en waaddiepte) als een standaard 4-Motion.
Vergroten van de waaddiepte:
  • Wij hebben de ontluchting van de aandrijftrein (versnellingsbak, L-koppeling, achterdifferentieel) omhoog gebracht naar direct onder de motorkap. Die ontluchtingsgaten zijn eigenlijk het laagste punt (ca 300 mm bij een standaard 4Motion) waar water en vuil een probleem vormen: dat wil je niet in je aandrijftrein. E.e.a. is beschreven in dit WJW-draadje.
  • Omhoogbrengen van de luchtaanzuiging van de motor. Die is bij een 4Motion standaard op zo'n 400 mm. Wij vonden een snorkel wat overdreven, maakt ook best een hoop herrie. Wij hebben een eenvoudigere oplossing gekozen die de aanzuiging omhoogbrengt naar direct onder de motorkap. E.e.a. is beschreven in dit WJW-draadje.
  • Dat brengt onze waaddiepte tot zo ongeveer de accubak onder de motorkap. Dat wilden we overigens maar niet gaan proberen... 40/50 cm is meer dan genoeg voor onze gemoedsrust!
  • Puntje van aandacht is nog de luchtaanzuiging van de standkachel en de motorvoorverwarming. Die zit ook laag. Daarvoor bestaan ook setjes om die omhoog te leggen. Op diverse fora wordt daar verschillend over gedacht. Er zijn mensen die zeggen dat je best zonder kunt, die ook zonder door rivieren zijn gereden en nooit problemen met hun kachels hebben gehad. Wij vinden ze nogal duur, dus voorlopig laten we het maar zo.[/list
  • Beckontheroad schrijft dat verschepen in een container en zelf naar Reijkjavik vliegen goedkoper is dan de pont. Wij zijn dat voor 2014 en 2015 nagegaan, en beide opties kwamen toen in dezelfde grootte-orde wat kosten betreft uit. Op de site van de Ijslandspecialist kun je de prijzen voor de diverse opties bekijken. Wij hebben besloten voor de pont, vooral omdat we dan ook een paar dagen de Faröer aan kunnen doen. Daar kom je anders ook niet zo gauw...
In 2004 waren we €750 voor de bus kwijt (rotterdam-hafnafjurdur) en €1100,- tickets via iceland Expresse en Easy Jet met 2 volwassenen en 2 betalende kinderen.
Hirsthals-seydisfjurdur vv was voor 2 personen toen 2200,- plus de reis en kms.
Met een busbra nagenoeg geen schade door steenslag.
Geen lekke banden en in totaal in 4 weken ca 2200 km weg gekacheld.

Veel plz
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Mannen bedankt voor deze schitterende aanvulling en fijn dat we dat hier steeds terug kunnen lezen!
Welke wegen we gaan nemen is nu nog niet duidelijk omdat we dit jaar ook eerst gewoon op vakantie gaan maar wel voor de voorbereiding ruim de tijd wilde nemen.

Fijn zo'n forum met mensen die met ons meedenken :jumpklap :ikrij :winter
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Ondertussen zijn de vorderingen weer een stuk verder en is op de kentekenplaat + verlichting, de beugel klaar om het wiel rechtop onder tegen de fietsendrager te plaatsen, gedeeltelijk op de bumper en ook op de trekhaak (die wij niet gebruiken). Aan de fietsendrager heb ik ook een horizontale stang gemaakt waardoor het wiel recht staat en niet kan omvallen. Die foto zal ik plaatsen in een volgende stap. De fietsendrager zelf is ook al omhoog geplaatst waardoor er voldoende ruimte ontstaat om het reservewiel eronder kwijt te kunnen en ja ook wij kleine mensen kunnen er dan nog bij :jumpklap

De schroeven die aan de bovenkant te zien zijn, worden aan de fietsendrager vast gemaakt. De 2 schroeven binnenin zijn om het wiel vast te zetten en de "poortheng" (van 1 meter) is in een bocht gebogen zodat er als het ware een arm ontstaat waarmee het wiel afgesloten/vergrendeld kan worden.


We gaan nu eerst even de auto van binnen weer uitsoppen om aankomende week naar Mammut Park te gaan. Daar krijgen we hulp en word de Seikel-set onder de auto gebouwd. Na volgend weekend kunnen we weer verder "bouwen" en verplaatsen van het wiel, de verlichting bovenop het dak en dan zou de imperiaal weer eraf kunnen. Hij gaat niet weg, we houden 'm want voor de IJslandreis zal hij vast goed zijn werk kunnen doen. Wel moeten we even een oplossing zoeken/maken voor de lampen bovenop. Ikzelf dacht aan één dakdrager om ze daarop te monteren. Als ik dan voor IJsland weer de imperiaal wil gebruiken is het alleen de lampen eraf halen, dakdrager verwijderen en imperiaal met daarop de lampen weer terug zetten.



IMG_3029_small.jpg
IMG_3028_small.jpg
Groetjes, Petra
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Beckontheroad »

Weet niet of t zo al ter sprake is gekomen, maar reken je niet rijk aan invoer van levensmiddelen.
Bij aankomst in Seydisfjurdur wordt regelmatog gecontroleerd op wat je mee neemt. Campers maar ook ijslanders worden door een aparte loods geleid.
Met de motor had ik daar geen last van. :yes

Veel plz
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Hans Syncro
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 nov 2015, 20:16
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hans Syncro »

Daar maak ik mij geen zorgen om , eten mag tot 3 kg en of het iets meer onderin is is geen bezwaar .
Sigaretten 200 p.p en bier of wijn ook zat . Maar bedankt voor de tip .
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Drie weken terug is de Seikel Set geplaatst en vandaag hebben we beide Branrup Toprails geplaatst waarvan we wat foto's maakte. (foto's staat in een wat vreemde volgorde)
Bijlagen
Boorgaatjes zonder rail
Boorgaatjes zonder rail
Kit aanbrengen op de Toprail
Kit aanbrengen op de Toprail
Passen en meten
Passen en meten
Boorgaten verzinkt
Boorgaten verzinkt
Aftekenen waar de gaatjes in de Toprail geboord moeten worden (wij hebben een LWB en hiervoor zijn de gaten niet gemaakt) Wel voor de korte rail.
Aftekenen waar de gaatjes in de Toprail geboord moeten worden (wij hebben een LWB en hiervoor zijn de gaten niet gemaakt) Wel voor de korte rail.
Laatst gewijzigd door Hanssyncro op 07 mei 2016, 18:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

En nu minimaal 24 uur laten uitharden....Morgen gaat het weer verder...
Bijlagen
Linker zijde
Linker zijde
Rechtse zijde
Rechtse zijde
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Vandaag het zonnepaneel verplaatst van het achterste deel naar het hefdakje zodat we het achterste deel later als bagagedakje kunnen gebruiken.

De Toprails worden definitief gebruikt voor de luifel en nu zijn we aan het brainstormen voor het bagagedakje. Onze voorkeur gaat uit naar een compacte rail/profiel die in de dakgoot komt en daar dan de dakdragers op zodat het geheel zo laag mogelijk blijft. Maar bestaan er compacte rails/profielen die in de dakgoot passen waar we dan de dakdragers op zouden kunnen maken?

We denken aan zoiets als op deze link: http://freizeitmobile-profi.de/shop/sho ... cts_id=325.

Foto's van het verplaatste zonnepaneel komen zodra het achterste deel van het dak ook weer mooi schoon gemaakt zijn en de gaten weer netjes dicht zijn..
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Zonnepaneel nu op het hefdak en het achterste dakdeel schoon gemaakt zodat dit vrij komt voor een klein bagagerek waar minimaal een (extra) reservewiel en nog wat ernaast op zal gaan passen.
Bijlagen
IMG_3248_blog.jpg
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Gisteren van Thule voeten (9512) en dragers (962 zijn dus de wingbars) besteld. Vandaag helaas een mail dat ze pas weer begin juli leverbaar zijn en dat terwijl wij ze eind mei/begin juni al zouden willen hebben ivm vakantie.
We zijn nu uitgeweken naar andere van Thule (de standaard 951 voeten en 762 dragers) en hopen deze morgen bezorgd te krijgen via een koerier. Deze passen ook op onze toprails maar vonden wij minder mooi.

Verder hebben we vandaag een Fiamma F45S cassetteluifel gekocht, geinspireerd door RalphCC uit Duitsland die ook zo'n mooie luifel heeft. Wij hebben 'm alleen in het zwart gekocht en hopen dit weekend met de post de adapter voor de toprail te ontvangen want die zou worden nagestuurd.

Zal foto's plaatsen zodra het erop zit.
Groetjes, Petra
Hanssyncro
Berichten: 918
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

De Thule voetjes en dragers vandaag ontvangen. Morgen gaan ze erop en komt het reservewiel voorlopig op het dak!
Vandaag lukte niet omdat onze auto bij de garage heeft gestaan om het remvloeistofvaatje, remvloeistof, differencieel- en versnellingsbakolie vervangen en APK te doen... glansrijk erdoor gekomen.
Groetjes, Petra
Plaats reactie