Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aankoop 2.5 tdi

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Ernst1124
Berichten: 128
Lid geworden op: 24 mei 2007, 09:09
Locatie: Buinen

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door Ernst1124 »

Haha, mooie reactie, Het is ook lastig via zo'n forum een geluid uit te leggen. Maar als ik het probeer bij onze Sorento diesel dan krijg ik inderdaad een wat "donkerder" geluid. Bij die bus was het niet alleen een donkerder geluid, maar echt klok klok. Ik heb mijn vaste garage nog gebeld, en het deed hem bijna pijn aan de oren, maar hij wilde niet mer 100% zekerheid zeggen dat het niet goed was. Dan moesten we het eigenlijk ook eens bij een andere bus proberen, maar zijn advies was in eerste instantie voorzichtig te zijn met deze bus.
Daarom maar eens hier gevraagd dus. Achteraf had ik eigenlijk een filmpje moeten maken.

Wat ik nu zoek is eigenlijk een mooie verlengde T5 met de 151 pk diesel uit de T4 erin. Zou de perfecte combinatie zijn denk ik :yes
T6.1 Multivan 2020 199 pk 4-motion lwb
Transporter T4 Caravelle Business 1998 151 pk camper
Passat VR6 GLX 1995
AUDI TT 3.2 2008
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door heemskerk »

Pascal-141 schreef:
Ernst1124 schreef:Doe ik zeker! Doordat ik het forum al jaren volg doordat ik eerder drie T4's gehad heb weet ik inmiddels dat Pascal zeker weet waar hij het over heeft.

Maar nu iets anders. Zijn de 2.5 tdi motoren vanaf een bepaald bouwjaar misschien beter geworden? De problemen zoals de verstuivers misschien gemodificeerd?
Ik heb het idee dat ik beter een 1900 kan nemen, maar ben bang voor een teleurstelling nadat ik een T4 151 pk gehad heb...
Ben benieuwd naar jullie mening
Ja , er zijn 2 uitvoeringen van de R5 tdi motor. Vanaf 2007 was de omschakeling , vanaf dan zat er een beter uitlaatspruitstuk op , een watergekoelde EGR ,en een DPF ipv alleen roetfilter. Maar beide types kunnen last hebben van loskomende verstuivers .
En de blokken voor 2007 moesten LL2 motorolie hebben , en de blokken vanaf 2007 hebben LL3 olie nodig. Dat heeft te maken met de DPF , maar vooral ook : bij niet correcte olie kunnen smering problemen ontstaan , met versleten nokkenassen enz tot gevolg.
En net dat van die olie is volgens mij een van de oorzaken dat vele van deze R5tdi blokken vroegtijdig sneuvelen , omdat vele garages er gewoon maar wat olie ingooien zonder de correcte specs .

De 1.9tdi blokken zijn goed , en veel minder problemen mee dan de 2.5tdi

Ter aanvulling: de eerste types (tot 2007) hadden af fabriek een katalysator, geen roetfilter. Middels een milieusubsidie kon er een retro (wel origineel geleverde) roetfilter aan toe gevoegd worden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door Multivan Generation »

Pompverstuivers, wie is er niet groot mee geworden?
Wie is er niet op leeg gelopen? (ik noem geen namen)
Bij de introductie in de T5 waren de pompverstuivers eigenlijk al achterhaald.
Commonrail techniek had zijn intrede namelijk al gedaan bij concern-dochter Audi.
Met name voor betrouwbaarheid, loopcultuur en hogere mogelijke inspuitdrukken(brandstof verbruik en lagere emissies).

Defecte pompverstuivers zelf en uitgeslagen cilinderkoppen, komen naar verhouding meer voor bij een 5 cilinder,
maar ook concernbreed bij de 1,2, 1,4 en 1,9 TDI komt het voor.
Een van de redenen voor mij(ik heb er overigens nog meer) om de T5 met pomp verstuivers aan me voorbij te laten gaan.

Als het dan per se een 5 cilinder TDI zou moeten worden, dan eentje van na de update/nieuwe motoren introductie, zonder roetfilter en softwarematig roetfilter laten uitschrijven. Ook zou ik de 174 pk laten staan evenals een auto met een automaat. Te grote financiële risico's.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door Pascal-141 »

heemskerk schreef:
Ter aanvulling: de eerste types (tot 2007) hadden af fabriek een katalysator, geen roetfilter. Middels een milieusubsidie kon er een retro (wel origineel geleverde) roetfilter aan toe gevoegd worden.
Ter aanvulling : het was een "roetkat" , wat de modellen tot 2007 hadden :knipoog :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door heemskerk »

Pascal-141 schreef:
heemskerk schreef:
Ter aanvulling: de eerste types (tot 2007) hadden af fabriek een katalysator, geen roetfilter. Middels een milieusubsidie kon er een retro (wel origineel geleverde) roetfilter aan toe gevoegd worden.
Ter aanvulling : het was een "roetkat" , wat de modellen tot 2007 hadden :knipoog :lach
Inbetween :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door Multivan Generation »

heemskerk schreef:Inbetween :knipoog :knipoog
Nee, gewoon een roetkat :zwaai
Niks inbetween...
Deki
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 apr 2007, 20:05
Locatie: Den Haag

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door Deki »

Rij al 10 jaar :driveT5 2.5l met een mooie tikkende geluid als het olie dopje eraf is :toppie rijd nog steeds als een trein :sjaal

:T54LIFE
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door heemskerk »

Multivan Generation schreef:
heemskerk schreef:Inbetween :knipoog :knipoog
Nee, gewoon een roetkat :zwaai
Niks inbetween...

Wel even om het scherp te krijgen voor mijn mogelijk foutieve beeldvorming: Een (diesel)katalysator (scheikundig element) zorgt voor de omzetting van bepaalde chemische elementen of composities hiervan naar het minder belastende koolstofdioxide, stikstof, ect. Bij mijn beste weten werd het roet zelf niet omgezet. Juist voor dat doeleinde (de fijnstofuitstoot van roetdeeltjes) is er later (van overheidswege gesubsidieerd initiatief)een (retro)roetfilter (géén scheikundige omzetting alleen keramisch element DPF)) in serie gemonteerd met de katalysator. Dit roetfilter had als doel de fijnstofuitstoot te beperken door klontering en naverbranding (geen of weinig chemische omzetting) van de roetdeeltjes in grovere partikels.

De kwestie is: (diesel)katalysator of roetfilter? Combinatie van beide? Waarom destijds een (gesubsidieerde) roetfilter monteren als er al een 'roetkat' af fabriek werd gemonteerd?



Ik weet het; Subsidies en functionaliteit/effectiviteit maar toch..
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door heemskerk »

Voor de beeldvorming dit item toch even bij een deskundige (EPS-uitlaten> levert professionele RVS uitlaatdelen en katalysatoren en DPF systemen) aan de kaak gesteld.

Een katalysator zoals onder de T4 en de eerste generatie T5 gemonteerd zat was bedoeld als oxidatie-omvormer van schadelijke stoffen in de uitlaatgassen. Deze oxidatiekatalysator had per definitie geen functie als partikelfilter zoals de later (middels subsidie) toegevoegde DPF en in de meer recente T5 toegepaste actieve DPF (met naverbranding). De ietwat verminderde roetuitstoot bij de uitsluitend van katalysator voorziene T4 & T5 was een 'bijvangst' doordat de grove roetdeeltjes enigszins geremd werden in het binnenwerk van de katalysator.

De term roetkat is op de keeper genomen een foutieve aanduiding aldus EPS. Het is óf een (oxidatie)katalysator, óf een DPF (dieselpartikelfilter) onderverdeeld in een passieve en actieve varianten.

Geen 'roetkat' dus :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door Multivan Generation »

Dat weten we,
alleen een roetkat gebruiken we, heel simpel omdat het korter is.
Als je oxidatiekatalysator gebruikt haken heel veel mensen meteen af.
Een watte? kun je dan als reactie verwachten.

Trouwens bij mijn scheikunde en klinische chemie/biochemie/organische chemie, en interne geneeskunde lessen werd de functie van een katalysator ietsjepietsje anders uitgelegd als zoals jij het "te kort" door de bocht doet :knipoog
Maar dat is niet iets voor het forum en wil ik je best even uitleggen via een mailtje hoor..

Eerste oxidatiekatalysator (laatste keer dat ik dat woord gebruikt heb, kreeg meteen kramp in mijn vingers) werd geleverd in de T4 als omschrijving milieudiesel en was volgens mij een 1,9 TD. Ja, toen waren het al woordkunstenaars bij VW :knipoog
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Aankoop 2.5 tdi

Bericht door freek »

Ben het met heemskerk eens: Roetkat is echt een foute en misleidende aanduiding. ALS je voor simpel en kort gaat norm hem dan katalysator of Kat. Die 'roet' slaat nergens op
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie