Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Inmiddels na het vervangen van de vacuümpomp vond ik olie op de oprit.
Om een lang verhaal kort te maken bleek deze lekkage van de nieuwe pomp te komen (was geen Pierburg)
Deze lekte langs de afdichting van de platte deksel van de pomp.
Maar dat zie je met olieshit niet direct het heeft FF geduurd voor ik dit werkelijk kon vinden.
Teruggebracht en een Pierburg er opgeschroefd.
Groeten Wim
Om een lang verhaal kort te maken bleek deze lekkage van de nieuwe pomp te komen (was geen Pierburg)
Deze lekte langs de afdichting van de platte deksel van de pomp.
Maar dat zie je met olieshit niet direct het heeft FF geduurd voor ik dit werkelijk kon vinden.
Teruggebracht en een Pierburg er opgeschroefd.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Wij zijn (nog in de guldentijd..) begonnen de pompen uit elkaar te halen, schoon te maken en met een nieuwe afdichting (manchet) weer in elkaar te zetten waarna het tikken wegbleef. Je ziet eigenlijk nooit slijtage aan wat dan ook in/aan die pomp, ook de stift niet. De olie die erin loopt zorgt ervoor dat de klepjes kleven waardoor je het tikkend geluid krijgt. Toen waren de pompen schrikbarende duur (F 750,=/F 950,=, er waren toen 2 types), dus het rendeerde om deze manchette te gebruiken. Nu is er inderdaad de Pierburg voor een normaal bedrag die goed is, dus repareren kan niet meer uit aangezien die manchette ook duur en het best wel wat werk is deze te monteren.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Nou Jos ik ben benieuwd of die revisie onderdelen nog te koop zijn.
Zelf al 2 stuks uit elkaar gehad en weer in elkaar.
Want als de prijs hiervan mogelijk interessanter is dan een nieuwe is dit voor doe het zelf bezitters wel een optie toch.
Groetjes Wim
Zelf al 2 stuks uit elkaar gehad en weer in elkaar.
Want als de prijs hiervan mogelijk interessanter is dan een nieuwe is dit voor doe het zelf bezitters wel een optie toch.
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- arjanzevenaar
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Ik geloof dat ik een artikel gevonden hebt van een persoon die deze pompen reviseert.
https://thosbryant.wordpress.com/2015/1 ... p-rebuild/
Alles hangt een beetje af hoe goed de revisieonderdelen zijn. Vooral de passing van de klepjes en o-ringen is erg belangrijk.
Uit economisch opzicht ben ik niet zeker wat nu beter is. In het artikel rekent hij voor elke gereviseerde pomp 120 dollar. Het bericht is van 27 dec 2015 dus dit geeft wel een goede indicatie. Je vind soms nieuwe pierburgs voor rond de 140 a 160 euro op ebay.
Maar als je alle vacuümpompen hier op weetjewel kan reviseren dan bouw je aardig wat ervaring op en zal je net zoals de persoon in het artikel de pompen kunnen reviseren. ( in het artikel liggen er 11 stuks op de werkbank ) Hij claimt dat ze daarna nog honderden "miles" zonder problemen hebben gedraaid.
Ik heb dan ook wel interesse.......haha
https://thosbryant.wordpress.com/2015/1 ... p-rebuild/
Alles hangt een beetje af hoe goed de revisieonderdelen zijn. Vooral de passing van de klepjes en o-ringen is erg belangrijk.
Uit economisch opzicht ben ik niet zeker wat nu beter is. In het artikel rekent hij voor elke gereviseerde pomp 120 dollar. Het bericht is van 27 dec 2015 dus dit geeft wel een goede indicatie. Je vind soms nieuwe pierburgs voor rond de 140 a 160 euro op ebay.
Maar als je alle vacuümpompen hier op weetjewel kan reviseren dan bouw je aardig wat ervaring op en zal je net zoals de persoon in het artikel de pompen kunnen reviseren. ( in het artikel liggen er 11 stuks op de werkbank ) Hij claimt dat ze daarna nog honderden "miles" zonder problemen hebben gedraaid.
Ik heb dan ook wel interesse.......haha
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Mijn vacuumpomp tikte ook heel erg,had een link via hier gevonden vanuit duitsland ergens,kost een pierburg 136,- euro,kwam nog wat verzendkosten bij,totaal 160,- een nieuwe pierburg pomp.eindelijk van het getik af,heb de oude pomp nog liggen,misschien heeft iemand hier interesse in voor evt. revisie?
Het vervangen van de pomp was in een kwartier gedaan en alleen een steek/ring sleutel nodig gehad.
Het vervangen van de pomp was in een kwartier gedaan en alleen een steek/ring sleutel nodig gehad.
- Pascal-141
- Berichten: 10818
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
tja , ik vind dat reviseren aan een prijs van 120dollar kompleet nutteloos als je gewoon een nieuwe pierburg hebt voor 135eur , of een goede vacuumpomp van een ander merk voor 65eur .arjanzevenaar schreef:Ik geloof dat ik een artikel gevonden hebt van een persoon die deze pompen reviseert.
https://thosbryant.wordpress.com/2015/1 ... p-rebuild/
Alles hangt een beetje af hoe goed de revisieonderdelen zijn. Vooral de passing van de klepjes en o-ringen is erg belangrijk.
Uit economisch opzicht ben ik niet zeker wat nu beter is. In het artikel rekent hij voor elke gereviseerde pomp 120 dollar. Het bericht is van 27 dec 2015 dus dit geeft wel een goede indicatie. Je vind soms nieuwe pierburgs voor rond de 140 a 160 euro op ebay.
Maar als je alle vacuümpompen hier op weetjewel kan reviseren dan bouw je aardig wat ervaring op en zal je net zoals de persoon in het artikel de pompen kunnen reviseren. ( in het artikel liggen er 11 stuks op de werkbank ) Hij claimt dat ze daarna nog honderden "miles" zonder problemen hebben gedraaid.
Ik heb dan ook wel interesse.......haha
Waar zit dan de winst in reviseren als je het materiaal en vooral de werktijd uitrekend ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Mocht ik aan onderdelen kunnen komen en is dit in zinvol is gaat dit wel voor prijzen.
Ik hoef er niet rijk van te worden is ook een stukje lol.
Groeten Wim jansen
Ik hoef er niet rijk van te worden is ook een stukje lol.
Groeten Wim jansen
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
@ Wim,
ik heb er zo eentje liggen die je kunt gebruiken om te oefenen.
ik heb er zo eentje liggen die je kunt gebruiken om te oefenen.
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Alvast bedankt Peter wie weet?
En Thijs ook FF bewaren
Misschien wordt dit nog leuk.... ook voor de club
Groeten Wim
En Thijs ook FF bewaren
Misschien wordt dit nog leuk.... ook voor de club
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
JA Thijsthijs schreef:Mijn vacuumpomp tikte ook heel erg,had een link via hier gevonden vanuit duitsland ergens,kost een pierburg 136,- euro,kwam nog wat verzendkosten bij,totaal 160,- een nieuwe pierburg pomp.eindelijk van het getik af,heb de oude pomp nog liggen,misschien heeft iemand hier interesse in voor evt. revisie?
Het vervangen van de pomp was in een kwartier gedaan en alleen een steek/ring sleutel nodig gehad.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
En wat vinden jullie van deze oplossingen?
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... umpomp.htm
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... umpomp.htm
Laatst gewijzigd door LAYCA op 28 jul 2016, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Dit is absoluut geen oplossing, de plujerstang gebeurt niets mee, dus oplassen is compleet onzinnig. Het gaat echt om de olie die in de pomp terecht komt.LAYCA schreef:En wat vinden jullie van deze oplossing?
http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... umpomp.htm
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Dat leek mij ook niet juist.
Als de stift net iets te lang zou zijn ramt deze de pomp van het blok.
Toch nog bezig geweest met mijn oude pomp en ben benieuwd wat de hier aan toe kunnen voegen of verbeteren.
De pomp heeft 5 klepjes.
1 klep is naar buiten de vacuümslang aansluiting.
klep 2 en 3 zijn voor de bovenste zijde van de plunjer.
klep 4 en 5 zijn voor de onderste zijde van de pomp.
Klepje 1 en 4 zitten boven elkaar.
De pomp genereert dus vacuüm zowel in heengaande slag als teruggaande slag.(dubbelwerkend)
Stelling.... nog niet bewezen
Dus een goed werkende pomp heeft in bedrijf dus aan beide zijde van de plunjer dezelfde onderdruk.
En de stift en plunjer bewegen daardoor mooi over de nok mee heen en weer. (dus kan niet TIKKEN)
Mijn vermoeden is dat de lekkage het makkelijkst ontstaat langs de geleidestift van de plunjer naar carter.
Dus de rugkant van de plunjer.
Zuigt hierdoor dan ook olie naar binnen.
Hierdoor gaat de vacuümpomp "zweven" door drukverschil daardoor .......TIKKEN.
Ik zal dit verduidelijken met een foto.
Dit is mijn oude pomp en deze is niet schoongemaakt.
Zat wel een klein beetje olie in.
Als de stift net iets te lang zou zijn ramt deze de pomp van het blok.
Toch nog bezig geweest met mijn oude pomp en ben benieuwd wat de hier aan toe kunnen voegen of verbeteren.
De pomp heeft 5 klepjes.
1 klep is naar buiten de vacuümslang aansluiting.
klep 2 en 3 zijn voor de bovenste zijde van de plunjer.
klep 4 en 5 zijn voor de onderste zijde van de pomp.
Klepje 1 en 4 zitten boven elkaar.
De pomp genereert dus vacuüm zowel in heengaande slag als teruggaande slag.(dubbelwerkend)
Stelling.... nog niet bewezen
Dus een goed werkende pomp heeft in bedrijf dus aan beide zijde van de plunjer dezelfde onderdruk.
En de stift en plunjer bewegen daardoor mooi over de nok mee heen en weer. (dus kan niet TIKKEN)
Mijn vermoeden is dat de lekkage het makkelijkst ontstaat langs de geleidestift van de plunjer naar carter.
Dus de rugkant van de plunjer.
Zuigt hierdoor dan ook olie naar binnen.
Hierdoor gaat de vacuümpomp "zweven" door drukverschil daardoor .......TIKKEN.
Ik zal dit verduidelijken met een foto.
Dit is mijn oude pomp en deze is niet schoongemaakt.
Zat wel een klein beetje olie in.
Laatst gewijzigd door LAYCA op 29 jul 2016, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
Iemand ervaring met Meso vacuumpompen? Kwam ik tegen op ebay en is wel erg goedkoop, misschien wel interessant om te proberen.
http://www.ebay.nl/itm/VACUUM-PUMP-FOR- ... OSweW5VeM8~
http://www.ebay.nl/itm/VACUUM-PUMP-FOR- ... OSweW5VeM8~
Re: vacuümpomp tik.........oud probleem..... nieuwe vraag
kijk hier maar even :
http://mam.kspg.com/mc/epaper?guid=14c14583dc179e2c
staat precies wat er gebeurd.
sommige dingen zijn al uitgezocht en probleem achterhaald, ga zelf het wiel niet meer proberen uit te vinden.
Er werken een leger mensen op de afdelingen research en development en deze gaan echt tot de bodem om het probleem uit te zoeken bij pierburg
probleem is duidelijk ook de oorzaak
stift oplassen is symptoom bestrijden. lees de info nou eens goed.
http://mam.kspg.com/mc/epaper?guid=14c14583dc179e2c
staat precies wat er gebeurd.
sommige dingen zijn al uitgezocht en probleem achterhaald, ga zelf het wiel niet meer proberen uit te vinden.
Er werken een leger mensen op de afdelingen research en development en deze gaan echt tot de bodem om het probleem uit te zoeken bij pierburg
probleem is duidelijk ook de oorzaak
stift oplassen is symptoom bestrijden. lees de info nou eens goed.