Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetuitstoot te hoog

vragen over de T4
jordydereus

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door jordydereus »

Welnee. Kan er prima tegen.
Een PD motor is een ander verhaal.

Niet meer dan 3 liter. Niks aan de hand.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Pascal-141 »

jordydereus schreef:Welnee. Kan er prima tegen.
Een PD motor is een ander verhaal.

Niet meer dan 3 liter. Niks aan de hand.
De pompen van een 1.9d en een 2.4d kunnen er beter tegen , de pompen van de tdi's zijn veel gevoeliger aan vreemde stoffen , zoals schrale ,niet smerende benzine , en aan water in de diesel.
1keer 3L in de diesel gooien zal geen kwaad kunnen , maar waarom zou je dat gaan doen ? Door wat stevig door te trekken os je dat ook op. En bovendien bestaan er ook speciale producten om in de diesel te gooien , die zijn wel veilig.

Als bij Kristien de katalysator ernog onder zit , zal deze gegarandeerd ook al zo goed als dicht zitten , na jaren zo rustig te rijden , die dingen slibben snel dicht.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door rick_k »

Mijn vorige TDI met roetbox kwam zelfs gewoon door de keuring. Maar goed, die moest ook altijd aan het werk met de auto trailer erachter.
De "nieuwe" blauwe I zonder roetbox rijd eigenlijk altijd met de auto trailer erachter, dus dat ding roet helemaal niet meer...

De 2.4 D van de oprijwagen roet wel erg maar die heeft een lekke brandstofpomp dus die heeft druk verlies en daarmee dus een verkeerde inspuiting. De nieuwe pomp ligt al klaar, maar ik heb gewoon nog geen tijd gehad om deze uit te wisselen...

mvg Rick
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

Dit weekend een dikke 200km gereden. Toen de tank half leeg was heb ik het additief erin gedaan. Was 1.5 liter en moest op max 40 liter in de tank toegevoegd worden. De motor stond goed warm dus ik ben naar 3000 toeren gegaan en een aantal keer een op/afrit gedaan waar ik opgetrokken heb tot 3600 toeren (meer deed pijn aan mijn hart :huilen ). Nadien bij stilstand een 3 tal keer gas gegeven zoals ze in de keuring doen (rond de 4000 t/m) voor een halve seconde en de derde maal was de rook echt een stuk minder.. ik ga morgen terug naar de keuring voor poging 2!Ik zal hem ook eerst echt goed warm rijden. Op hoop van zege !!

Super bedankt voor alle wijze raad en ik laat morgen weten of ik er door ben!

Gr,
Kristien
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door busbart »

En, Vond je op de plaats waar je hebt staan gassen nog een berg steenkool nadien??? :proost
Groet, Bart
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

Neen dat viel heel goed mee, geen steenkool gevonden.. het was op een parking langs de autostrade vlak bij Brussel. Er rijden daar andere auto’s rond dan mijn bus. :groteogen .
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

Deze morgen naar de keuring geweest en de bus is met vlag en wimpel GESLAAGD!!!! Vorige week vrijdag had ik een roetmeting van 9.5 (wat veeeeel te hoog is) en vandaag,een week later, heb ik een roetuitstoot van 1.5!! ik vind dit echt een ongelooflijk verschil puur en alleen door een additief en een serieus aangepaste rijstijl!! Ik heb onderstaand additief toegevoegd op aanraden van m'n leraar automechanica.
P1010265.JPG
Dit is een 1.5 liter vloeistof en de brandstoftank moet tussen de 20 en de 40 liter diesel bevatten. Ik wil dit gewoon louter informatief meegeven omdat ik het resultaat toch wel spectaculair vind. De bus reageert ook veel beter op het gaspedaal dan vroeger. Ik ga echt de nieuwe rijstijl aanhouden en pas schakelen in het max koppelgebied.

iedereen bedankt voor alle wijze raad!

gr,
Kristien
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog :toppie

Je weet nu hoe je met je auto beter om kunt gaan :jump :knipoog

Geniet weer van je bus..
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Pascal-141 »

Kristienvh schreef:Deze morgen naar de keuring geweest en de bus is met vlag en wimpel GESLAAGD!!!! Vorige week vrijdag had ik een roetmeting van 9.5 (wat veeeeel te hoog is) en vandaag,een week later, heb ik een roetuitstoot van 1.5!! ik vind dit echt een ongelooflijk verschil puur en alleen door een additief en een serieus aangepaste rijstijl!! Ik heb onderstaand additief toegevoegd op aanraden van m'n leraar automechanica.
P1010265.JPG

Dit is een 1.5 liter vloeistof en de brandstoftank moet tussen de 20 en de 40 liter diesel bevatten. Ik wil dit gewoon louter informatief meegeven omdat ik het resultaat toch wel spectaculair vind. De bus reageert ook veel beter op het gaspedaal dan vroeger. Ik ga echt de nieuwe rijstijl aanhouden en pas schakelen in het max koppelgebied.

iedereen bedankt voor alle wijze raad!

gr,
Kristien
1,5 is een "normale" waarde voor een T4 TDI
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie