Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Het maakt wel degelijk verschil (egr plaatje)

vragen over de T4
Plaats reactie
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Frans 669 schreef:Bikevouwer,

Heb je mijn mailtje ontvangen? :mail
Laat anders maar komen en geef je rekeningnummer, dan maak het bedrag wel over :gekte
Frans ik heb geen mail gehad en ik ben ook door mijn plaatjes heen nu,
Ga wel weer een stel nieuwe maken als het zover is hoor je het wel.
grtz vouwer
Henk 400
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 jan 2007, 07:51
Locatie: Zwolle
Contacteer:

ERG plaatje

Bericht door Henk 400 »

Heb hier nog wel een mal liggen of de pakking er uit halen kun je hem zo na maken.

Groetjes Henk 400 uut Zwoll.
Ook foto,s te bewonderen onder.
http://henk-blom.magix.net/
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: ERG plaatje

Bericht door Bikevouwer »

Henk 400 schreef:Heb hier nog wel een mal liggen of de pakking er uit halen kun je hem zo na maken.

Groetjes Henk 400 uut Zwoll.
Tnx Henk maar ik heb zelf de mal ook (anders had ik ze de eerste keer ook niet kunnen maken) Ga eens even kijken of ik een progje kan maken zodat ze door de nibbelmachine gemaakt kunnen worden.
Laat ik er gelijk een stuk of 50 nibbelen.
Gebruikersavatar
carl
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:17
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door carl »

Chiel schreef:maakt 't voor een 150pk ook zo'n verschil??
Ja zekker ik heb het zelf ook gedaan, je heb onderin nu betere trekkracht hij pak inderdaat veel sneller je turbo voor heen was het op +- 2000 t/m nu bij 1500 t/m EN je heb ook geen last meer van dikke zwarte rook pluimmen als je gas geeft. :bifun :bifun :bifun

Groet

Carl
Afbeelding
T4 TDI caravelle 111 kw met K&N Filter, EPS katvervanger,midden demper, Twee einddempers DTM ovaal.:happy
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

matje86 schreef:1 plaatje is genoeg hoor 7 vindt ik een beetje overdreven :bonk
ik heb er drie in zitten een voor de egr een onder de egr een een aan het begin van die rvs flex buisje
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

dus je bent bang dat een plaatje niet genoeg tegenhoudt..... als ik je beschrijving goed begrijp zitten er dus drie plaatjes achter elkaar in een leiding waar verder geen aftakkingen in zitten......

dat is net zoiets als drie kranen achter elkaar in een buis monteren...


heeft het een reden dat je dit zo gedaan hebt en niet alleen tussen uitlaat en egr klep?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Bericht door JJ@ »

Roger B. schreef:dus je bent bang dat een plaatje niet genoeg tegenhoudt..... als ik je beschrijving goed begrijp zitten er dus drie plaatjes achter elkaar in een leiding waar verder geen aftakkingen in zitten......

dat is net zoiets als drie kranen achter elkaar in een buis monteren...


heeft het een reden dat je dit zo gedaan hebt en niet alleen tussen uitlaat en egr klep?
ik had eerst de aansluiting op het spruitstuk gedicht (als eerste hier op wjw :happy ) maar door de tegen druk in de lucht buis kwam die vieze smeer langs de egr naar buiten omdat er niet veel druk nodig is om het klepje te openen dus toen de aansluiting vanaf het rvs buis gedicht en werd de viezigheid al minder waarna ik de aansluiting op de luchtinlaatbuis ook gedicht heb en alles is super schoon.
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Zo vandaag even een stuk of 16 plaatjes geknipt,
Nu nog even in model slijpen en dan kan de volgende lading weg.
Geef me even een paar dagen om ze in model te maken, degene die alsnog een plaatje willen moeten me maar weer even mailen.
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Chiel had zijn plaatje al ontvangen !!
verder nog 2 enveloppen ontvangen die ik vanmiddag even op de bus ga doen dus die zullen begin volgende week wel op de mat ploffen
grtz vouwer
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

leuk initiatief,
mochten jullie de technische achtergrond willen weten?

Kijk dan eens naar het artikel over motorische tuning wat via de links te bereiken is :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

voor het schoonhouden van het inlaattraject van je motor...meteen afdichten die hap...
:politie
Maar volgens wat men mij geleerd heeft zou je er niet veel van moeten merken.... op school is ons verteld dat de egr alleen in het deellast gebied wordt ingeschakeld... dat merk je als berijder niet, wat jij merkt is of je bus plankgas hader wil, idem voor de turbo, daaraan merk je ook niet of ie een par milimeter meer gaspedaal nodig heeft, wel wat ie doet bij volgas want dat is altijd gelijk...

Deze schoolwetenschap brengt mij bij de vraag of het merkbare verschil niet veroorzaakt owrdt doordat de EGR defect was (open bleef) voordat het plaatje geplaatst werd?

Kan iemand me vertellen waarom je het dan zo duidelijk kunt merken?

(ik weet dat de EGR uitlaatgas bij de inlaatgassen mengt om zo een slechtere verbranding te veroorzaken en zodoende de uitlaatgas temperatuur te verlagen waardoor er minder NOx uitgestoten wordt.)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Bericht door Bikevouwer »

Roger B. schreef:voor het schoonhouden van het inlaattraject van je motor...meteen afdichten die hap...
:politie
Maar volgens wat men mij geleerd heeft zou je er niet veel van moeten merken.... op school is ons verteld dat de egr alleen in het deellast gebied wordt ingeschakeld... dat merk je als berijder niet, wat jij merkt is of je bus plankgas hader wil, idem voor de turbo, daaraan merk je ook niet of ie een par milimeter meer gaspedaal nodig heeft, wel wat ie doet bij volgas want dat is altijd gelijk...

Deze schoolwetenschap brengt mij bij de vraag of het merkbare verschil niet veroorzaakt owrdt doordat de EGR defect was (open bleef) voordat het plaatje geplaatst werd?

Kan iemand me vertellen waarom je het dan zo duidelijk kunt merken?

(ik weet dat de EGR uitlaatgas bij de inlaatgassen mengt om zo een slechtere verbranding te veroorzaken en zodoende de uitlaatgas temperatuur te verlagen waardoor er minder NOx uitgestoten wordt.)
Wat ik me zo kan voorstellen is dat als de egr open is (lees geen plaatje) dat er dan meer troep het inlaattraject ingaat wat een zuivere verbranding tegenwerkt, je re-route tenslotte een deel van je uitlaatgassen.Normaliter bevatten uitlaatgassen maar een heel klein beetje ontbrandbare stoffen dus in feite smoor je de motor hiermee.
Voor een verbranding heb je drie dingen nodig:
zuurstof
brandstof
catalisator (nee die onder je auto bedoel ik niet)
voor een dieselmotor geld dat ook, dus brandstof (diesel) zuurstof (duidelijk) en de catalisator is in dit geval de druk in je cilinders waardoor de diesel ontbrand (ergo de motor draait)
nu ga je de zuurstof vermengen met een deel van je uitlaatgassen met als resultaat dat de verbranding van je diesel een stuk moeizamer gaat, resultaat is dat je dus een stukje vermogen die je uit je brandstof moet halen gaat inleveren.
Door nu de egr af te sluiten krijgt je motor een pure mix van brandstof (diesel) en zuurstof, de mengverhouding word als het goed is optimaal berekent door de computer, het resultaat is dat de ontbranding optimaal is waardoor je motor minder vervuilt en onderin bij het gebied waar normaal de egr klep werkzaam is een stuk sterker word.

volgens mij is deze verklaring toch wel aannemelijk te noemen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

de enige manier waarop je vermogens winst in de auto merkt is volgens mij als je volgas geeft (anders is het een kwestie van een tikje meer gas en je hebt weer het zelfde vermogen als zonder plaatje)

en volgas (zo is mij geleerd) zou de egr juist NIET open moeten gaan.

verder klopt je beschrijving van de werking van een egr wel, maar die kende ik al (zie einde van mijn vorige bericht) JA dat beperkt je vermogen (onbedoeld bijeffect) maar het vooral bedoeld om door slechtere verbranding de temperatuur te verlagen in de verbranding en daardoor minder stikstof oxiden (nox-en (no2 en no3 etc)) uit te stoten.

Hoe de egr werkt en waarom weet ik, alleen is mij geleerd dat ie dat alleen in deellast doet (dus bij constante snelheden met relatief weinig gas) en niet op momenten dat je veel van de motor vraagt..... en dat zijn juist de momenten dat het je als bestuurder zou kunnen opvallen....

ALS de egr dus niet hoort te openen bij vollast maar je wel merkt dat ie met plaatje veel meer trekkracht heeft....dan impliceert dat dat ie voorheen dus (onterecht) wel openstaat in het vollast gebied..... dat zou dus betekenen dat er iets niet geheel werkte zoals het hoort.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Bericht door Richard-221 »

Is het dan ook zo, dat wanneer je bijvoorbeeld lange afstanden rijd op constante snelheid je verbruik omlaag gaat. dat is dan een punt waar op je de werking van je egr klep kan merken :love :klappen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, in principe zal het EGR-systeem je verbruik hooguit negatief beïnvloeden, maar waarschijnlijjk is dat niet echt merkbaar.

dat je minder verbruikt met lange afstanden constante (niette hoge) snelheid ligt meer aan het niet accellereren dus voor het benodigde vermogen de minimale brandstof verbruiken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie