Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5tdi acv loopt rauw

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Multivan Generation »

longboy schreef: 09 jun 2018, 21:43 Dat er zoveel verschil zat in de vroegere en latere computerdozen wist ik niet.
Zie ook hier:
http://www.eldiape.com/tuningmo2/tuningmo2.htm

vanaf halverwege de pagina :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Snautzer »

Ik heb een T4 caravelle gehad 98 groen dash, 8 bit comp, die zijde zacht liep. Zowel voor als na tuning. En ik meen me te herinneren dat er ook weinig verloop was. Nu heb ik een axl, blauw dash en deze loopt net zo zacht.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door arjanzevenaar »

Interessant naar mijn bescheiden mening is het tunen van een 8 bits of zogezegd met de oude ecu weinig tot geen zin tenzij je alle mappings hebt gewijzigd omdat de LMM van het oude type niet oven de 850( maximaal 1 volt). uit komt. Hij zal hierdoor nooit meer brandstof gaan inspuiten.

2e punt zeg je dus dat je geen verschil voelde in gasreactie of oppakken en versnellen. ?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Snautzer »

Mwah ik merkte een duidelijk verschil. Ipv 2200 toeren de turbo rond de 1900 meer kracht en meer versnelling. Verloop in dacht ik inspuit moment niet zo gek groot, al met al een duidelijk verschil in performance. Ik weet niet hoeverre de mapping is gewijzigd, maar duidelijk is dat de Caravelle een heel ander beestje geworden was. Oh en ik heb niet gevraagd om alles te maxxen. Meer vermogen rond het inkomen van de turbo.
Het was een mooie bus om in te rijden.
Mocht je het fijne willen weten, vraag MV Generation eens wat er precies veranderd is. Ik was er erg content mee.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Pascal-141 »

arjanzevenaar schreef: 09 jun 2018, 22:52 Interessant naar mijn bescheiden mening is het tunen van een 8 bits of zogezegd met de oude ecu weinig tot geen zin tenzij je alle mappings hebt gewijzigd omdat de LMM van het oude type niet oven de 850( maximaal 1 volt). uit komt. Hij zal hierdoor nooit meer brandstof gaan inspuiten.

2e punt zeg je dus dat je geen verschil voelde in gasreactie of oppakken en versnellen. ?
Chippen van een oud type ACV heeft net hetzelfde effect als bij een nieuw type ACV . Mijn oude ACV had destijds ook gewoon 130pk , en die ging als een trein.
Natuurlijk voelt het misschien softwarematig wat sneller aan bij het nieuwe type , maar dat is alleen voelbaar voor een miereneuker , 9 vd 10 mensen zullen geen verschil voelen in reactietijd tussen oud en nieuw type .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
longboy
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Leuk allemaal, dat chippen. En eens mijn blokje weer spint zoals het hoort zeker te overwegen. Wat een artikel trouwens, multivan generation. Haarfijn uitgelegd, daar heb je echt wat aan. Ik ga dinsdag vanalles proberen om het rauwe weg te krijgen, en dan post ik hier het resultaat.
Het uitlezen van de vervroeger op de pomp; onder welke naam of rubriekje doe je dat op het diagnose apparaat?
En dan nog even over het diamantschijfje tussen poelie en krukastandwiel: beter wel bestellen en monteren (met nieuwe rekbout natuurlijk)?
Computerdooswissel doe ik ook, al is het maar om dat uit te sluiten.
Komt het wel eens voor dat bepaalde elektromagneetkleppen op de vacuumslangen het niet doen?
Gebruikersavatar
S E B A S
Berichten: 307
Lid geworden op: 30 nov 2012, 14:38

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door S E B A S »

Mijn bus loopt erg fijn en trekt lekker door en is nog zuinig ook 1:14 en rij redelijk door.
Maar ook schommelt de uitlezing van de brandstof pomp timing. Duidelijk te zien is dat de spanrol brandstofzijde een beetje pendelt. Mijn krukas trillingsdemper is zo goed als nieuw (origineel dealer) Die had ik preventief vervangen en hoopte ik van het pendelen af te zijn, niet dus. maakte niets uit.

Ik heb recent de hele distributie moeten vervangen omdat de krukaskeering lek was. alles wat erbij hoort vervangen. nokkenaskeeringen beide zijden, oliepomppakking, carterpakking, alles.
Wat me bij vervangen opviel was dat de krukas distributie poelie een beetje speling had op de astap van de krukas. Deze heb ik dus ook vervangen.
Nu is het pendelen bijna weg. Ik denk dat het nog beter kan maar dan zou er een nieuwe krukas in moeten want ik kon het ook zien op de krukas tap.

Ik verwacht dat het ontbreken van het diamant plaatje bij jou ervoor zorgt dat je distributie poelie (zit met 4x M8 aan het hart van de krukas trillingsdemper getrokken, dus een geheel) niet helemaal een goede verbinding vormt met de krukas, dus heen en weer wandelt afhankelijk van versnellen/vertragen van de krukas tov massatraagheid van de trillingsdemper
Deze geeft dat weer via de getande riem door aan de nokkenas. En die op zijn beurt weer aan de brandstof pomp.

Check in detail de verbinding distributie poelie op je krukas tap.

Zelf vind ik de constructie klote; radiaal positie wordt gemaakt door boring distributie poelie en een kleine spie.
en door het aantrekken van de rekbout wordt het gesplepen oppervlak van de trillinsdemper (kopse kant) op de kopse kant astap vast getrokken
had beter gekunt :politie
T4 2.5 TDI AJT zelfbouw camper -> verkocht
T5 GP 140pk
longboy
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Hah, sebas, bedankt voor je reactie. Dat verdomde diamantplaatje dus toch denk je. En meteen ook het krukastandwiel bestuderen op speling... dit zou het schommelen van het inspuitmoment kunnen oplossen/verminderen! Maar niet het rauwe, dat is dan eventueel de pompvervroeger en/of slechte motorsteunen. Ik geloof eerder jou verhaal dan dat van het vliegwiel (want ik leg bijna mijn oor tegen de bak om hem te horen). Altijd de goedkoopste oplossing eerst proberen!
Wel fantastisch hoeveel expertise hier samenkomt
longboy
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

En ja, dat onnozel aantrekmoment van die krukasbout. De eerste keer kon ik het niet geloven en dacht ik de hele boel kapot te trekken. Rare constructie idd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Multivan Generation »

Heb je een blokkeertool hiervoor?
Anders wil ik die van mij best verkopen hoor..
Daar zou ik 15 euro voor willen ontvangen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
longboy
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Dat is een koopje peter. Bedankt voor het aanbod, maar ik heb er al één, en die was een stuk duurder
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door arjanzevenaar »

Pascal-141 schreef: 10 jun 2018, 09:45
arjanzevenaar schreef: 09 jun 2018, 22:52 Interessant naar mijn bescheiden mening is het tunen van een 8 bits of zogezegd met de oude ecu weinig tot geen zin tenzij je alle mappings hebt gewijzigd omdat de LMM van het oude type niet oven de 850( maximaal 1 volt). uit komt. Hij zal hierdoor nooit meer brandstof gaan inspuiten.

2e punt zeg je dus dat je geen verschil voelde in gasreactie of oppakken en versnellen. ?
Chippen van een oud type ACV heeft net hetzelfde effect als bij een nieuw type ACV . Mijn oude ACV had destijds ook gewoon 130pk , en die ging als een trein.
Natuurlijk voelt het misschien softwarematig wat sneller aan bij het nieuwe type , maar dat is alleen voelbaar voor een miereneuker , 9 vd 10 mensen zullen geen verschil voelen in reactietijd tussen oud en nieuw type .
Ik heb geen enkel verschil gemerkt voor of na het chippen. Diverse keren rijdend uitgelezen en ook de gemeten waarden vergeleken met andere bussen. LMM waarden komt bij mij nooit boven de 850. Bus rijd goed hoor maar hij accelereert naar mijn mening langzaam. Topsnelheid met gps gemeten is ruim 165 km/h. Ik had eerst verdenkingen op de brandstofpomp en deze dus ook compleet laten reviseren. Allemaal zonder resultaat. Zelfs vaccum pomp vervangen en alle klepjes en slangen. Volgens Duits forum had chippen niet zoveel zin op deze manier. Een compleet nieuwe mappings zou misschien nog kunnen helpen werd gezegd.

Ben erg nieuwsgierig naar de resultaten van jou. Ik volg.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door Snautzer »

Zit bij jouw de katalysator er nog tussen? Bij mijn blauwe syncro was het een heel verschil toen die er tussen uit ging. De vervanger had een grotere diameter en dat scheelde een hoop.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 497
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door arjanzevenaar »

Zit er niet onder. Heb rvs tussenstuk.
longboy
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 nov 2014, 17:02

Re: 2.5tdi acv loopt rauw

Bericht door longboy »

Ik heb nog niks kunnen doen, maar zodra dat wel zo is post ik het
Plaats reactie