Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Relais fan

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Waar hebben jullie de sensor zelf gezet. Dit zal met een extra tussenstuk in de waterslangen moeten maar neem je dan die vanaf je thermostaat komt of de andere?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt mij het gemakkelijkste om hem vlak bij je expansievaatje weg te halen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

De vraag is waar scoor je het best de juiste temperatuur. Mij lijkt Da voor het de radiator in gaat of heb ik Da mis?
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Zo ik heb de hele boel gespoeld met een product om het koelsysteem te reinigen. zo is de motor weer wat schoner. Dan een aantal dingen nieuwe gekocht en er in gestoken: radiator thermostaat (80 graden inplaats van 87) aantal waterdarmen thermoschakelaar in de radiator de relais ( alvast 2 stuks ) de eerst van links vonden ze geen bestel nr van.
En nu bij limburgse temperaturen van 37 graden alles gegeven en komt niet meer hogen dan 100 graden . bij normaal rijden zelfs iets onder de 90. nu alleen nog een andere meter want deze vertrouw ik niet. deze is onderweg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb bij onze andere hobby auto,
een golf 1 cabrio, het koelsysteem ook een goed doorgespoeld omdat ik niet wist hoe oud de koelvloeistof was.

Zie hier:
viewtopic.php?f=12&t=11209&p=353208&hil ... em#p353208

werkt super dat spul..
Het koelvloeistof naloop pompje wil ook wel eens vast gaan zitten,
dat zit op zowat het laagste gedeelte van het koelsysteem,
dus ik zou je zeker adviseren om hier ook eens goed naar te kijken.

Groetjes en doe er je voordeel mee.

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Multivan Generation schreef: 07 aug 2018, 17:08
Het koelvloeistof naloop pompje wil ook wel eens vast gaan zitten,
dat zit op zowat het laagste gedeelte van het koelsysteem,
dus ik zou je zeker adviseren om hier ook eens goed naar te kijken.

Groetjes en doe er je voordeel mee.

Peter
dat pompje heb ik al zien zitten ja maar waarvoor dient dit eigenlijk. vind het koelcircuit best een boeltje. kan het niet simpeler gemaakt? al die darmen zijn kwetsbare punten
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Dat pompje pompt nog een paar minuten koelvloeistof rond nadat jij de motor uitgezet hebt, om de ergste hitte uit je blok nog te verdelen door de koelvloeistof nog even rond te pompen. Bijvoorbeeld om scheurtjes in je kop door spanningsverschillen in het materiaal tegen te gaan. Is dus een belangrijk pompje.

Ook kan het gebruikt worden door een motorstandkachel om de opgewarmde koelvloeistof rond te pompen..als de motor niet draait.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

verstandig dus om da pompje er is onderuit te halen en na te kijken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Relais fan

Bericht door Multivan Generation »

Zeker belangrijk ja..
Je kunt daar best veel neerslag en vuil in vinden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: Relais fan

Bericht door Rob Motard »

Multivan Generation schreef: 08 aug 2018, 06:44 Dat pompje pompt nog een paar minuten koelvloeistof rond nadat jij de motor uitgezet hebt, om de ergste hitte uit je blok nog te verdelen door de koelvloeistof nog even rond te pompen.
heb hier nog een vraagje over pomp de pomp elke keer dat je de motor afzet nog even de koelvloeistof rond of enkel als deze een bepaalde temperatuur heeft?

het pompje heb ik nieuw gekocht maar betwijfel of deze pomp en vraag me af hoe ik dat makkelijk kan nakijken
Plaats reactie