Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
A ha, heb je de 2e keer dan het vliegwiel opnieuw van de krukas gehaald?
Bij de nieuwe set zaten ook nieuwe bouten, die heb ik gebruikt. Ik heb ze niet netjes 90 graden verder gedraaid na het voorgeschreven aanhaalmoment, maar gewoon vastgeragd met de luchttol
Maar inmiddels 5000km gereden dus zal wel goed zijn
Bij de nieuwe set zaten ook nieuwe bouten, die heb ik gebruikt. Ik heb ze niet netjes 90 graden verder gedraaid na het voorgeschreven aanhaalmoment, maar gewoon vastgeragd met de luchttol
Maar inmiddels 5000km gereden dus zal wel goed zijn
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Laatste update.
Onder tussen rijd m'n bus weer met een nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep van een 102 pk en een druklager van een 88 pk.
De gaffel heb ik aangepast ivm het aanlopen tegen de drukgroep.
Aan de achterkant verstevigd en daarna aan de voorkant iets van de rand afgehaald en bolling stukje naar binnen geperst (warm gemaakt)
Hierna toch voor de zekerheid twee dunne 8 mm platte ringen achter de kogel gemonteerd met locktite.
Nu rijd de bus zonder bijgeluiden en de koppeling grijpt mooi in het midden van de pendaalslag aan (zat altijd al helemaal boven aan)
Dank voor het mee denken en goede adviezen
Groet Ab
Ps; beetje dom maar vergeten om foto's te maken
Onder tussen rijd m'n bus weer met een nieuw vliegwiel, koppelingsplaat en drukgroep van een 102 pk en een druklager van een 88 pk.
De gaffel heb ik aangepast ivm het aanlopen tegen de drukgroep.
Aan de achterkant verstevigd en daarna aan de voorkant iets van de rand afgehaald en bolling stukje naar binnen geperst (warm gemaakt)
Hierna toch voor de zekerheid twee dunne 8 mm platte ringen achter de kogel gemonteerd met locktite.
Nu rijd de bus zonder bijgeluiden en de koppeling grijpt mooi in het midden van de pendaalslag aan (zat altijd al helemaal boven aan)
Dank voor het mee denken en goede adviezen
Groet Ab
Ps; beetje dom maar vergeten om foto's te maken
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Omdat er voor onze 88pk T4 een tuning zit aan te komen wil ik de koppeling ook vervangen naar een 102pk versie. Mijn huidige garage heeft het alleen over een compleet andere versnellingsbak die onder de 102pk versie zou zitten dus andere schakelstangen etc.
iemand ervaring mee of evt. een goede garage om dit te laten doen? Ik twijfel nu een beetje door de hogere kosten om dit allemaal wel door te voeren.
iemand ervaring mee of evt. een goede garage om dit te laten doen? Ik twijfel nu een beetje door de hogere kosten om dit allemaal wel door te voeren.
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
als je met je huidige EWB bak blijft rijden: als je aan een nieuwe koppeling toe bent, ben je waarschijnlijk zo'n 350.000 km ver.
controleer het olie nivo van de versnellingsbak. zorg dat je de bak maximaal vult, anders krijgen de tandwielen van de 5e versnelling te weinig olie (tandwielen zitten tegen de buitenkant van de EWB bak). scheelt je misschien een bak-revisie.
dit heeft mij kort na het vervangen van m'n koppeling een bak revisie gekost.
viewtopic.php?p=243835#p243835
controleer het olie nivo van de versnellingsbak. zorg dat je de bak maximaal vult, anders krijgen de tandwielen van de 5e versnelling te weinig olie (tandwielen zitten tegen de buitenkant van de EWB bak). scheelt je misschien een bak-revisie.
dit heeft mij kort na het vervangen van m'n koppeling een bak revisie gekost.
viewtopic.php?p=243835#p243835
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Je kunt in jouw 88 pk prima een 102 pk koppeling monteren, dat past prima. Je gebruikt dan wel een nieuw vast druklager van een 88 pk.Giela schreef: ↑24 apr 2020, 11:57 Omdat er voor onze 88pk T4 een tuning zit aan te komen wil ik de koppeling ook vervangen naar een 102pk versie. Mijn huidige garage heeft het alleen over een compleet andere versnellingsbak die onder de 102pk versie zou zitten dus andere schakelstangen etc.
iemand ervaring mee of evt. een goede garage om dit te laten doen? Ik twijfel nu een beetje door de hogere kosten om dit allemaal wel door te voeren.
Je hoeft dus helemaal geen ombouw naar 102 pk versnellingsbak te doen. Dat zouden onnodige kosten zijn..
Wil je echt heel veel meer vermogen, zeg 130+ pk en tegen de 300Nm, dan is het wel houdbaarder om een 102 pk bak te monteren.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Michiel PB beantwoord
Ab
Ab
-
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Maar lees even terug dat dan je gaffel gaat aanlopen tegen de drukgroep, en je dus iets je gaffel of zijn scharnierpunt moet aanpassen. Het is milimeter werk, en daarom doet de ene dat misschien net wel en de andere net niet. Maar beter het zekere voor het onzekere om te voorkomen dat je bak er weer onder vandaan moet.Multivan Generation schreef: ↑24 apr 2020, 19:39Je kunt in jouw 88 pk prima een 102 pk koppeling monteren, dat past prima. Je gebruikt dan wel een nieuw vast druklager van een 88 pk.Giela schreef: ↑24 apr 2020, 11:57 Omdat er voor onze 88pk T4 een tuning zit aan te komen wil ik de koppeling ook vervangen naar een 102pk versie. Mijn huidige garage heeft het alleen over een compleet andere versnellingsbak die onder de 102pk versie zou zitten dus andere schakelstangen etc.
iemand ervaring mee of evt. een goede garage om dit te laten doen? Ik twijfel nu een beetje door de hogere kosten om dit allemaal wel door te voeren.
Groetjes Peter
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Thanks, ik ga het eens opvragen bij diverse garages maar denk dat ik ook tegen de bovenstaande problemen ga aanlopen, het niet precies weten wat wel en niet past en dus een origineel 88pk koppeling terug te plaatsen. Garage met goede kennis van T4's is in het zuiden van Brabant toch lastiger te vinden..pwhooftman schreef: ↑25 apr 2020, 09:46Maar lees even terug dat dan je gaffel gaat aanlopen tegen de drukgroep, en je dus iets je gaffel of zijn scharnierpunt moet aanpassen. Het is milimeter werk, en daarom doet de ene dat misschien net wel en de andere net niet. Maar beter het zekere voor het onzekere om te voorkomen dat je bak er weer onder vandaan moet.Multivan Generation schreef: ↑24 apr 2020, 19:39Je kunt in jouw 88 pk prima een 102 pk koppeling monteren, dat past prima. Je gebruikt dan wel een nieuw vast druklager van een 88 pk.Giela schreef: ↑24 apr 2020, 11:57 Omdat er voor onze 88pk T4 een tuning zit aan te komen wil ik de koppeling ook vervangen naar een 102pk versie. Mijn huidige garage heeft het alleen over een compleet andere versnellingsbak die onder de 102pk versie zou zitten dus andere schakelstangen etc.
iemand ervaring mee of evt. een goede garage om dit te laten doen? Ik twijfel nu een beetje door de hogere kosten om dit allemaal wel door te voeren.
Groetjes Peter
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Hoi Michiel,
Ik dacht dat jij ook een paar Pk meer zou willen!
Bij mij ging het niet goed met de standaard koppeling, bij de 2e run op de testbank ging de koppeling er al door.
Als je wilt laten tunen ....... dan zit je aan een zwaarder koppeling vast.
Suc6 met beslissen en hier in het hoge noorden zijn wel garages en goede tuning bedrijven hoor.
Groet Ab
Ik dacht dat jij ook een paar Pk meer zou willen!
Bij mij ging het niet goed met de standaard koppeling, bij de 2e run op de testbank ging de koppeling er al door.
Als je wilt laten tunen ....... dan zit je aan een zwaarder koppeling vast.
Suc6 met beslissen en hier in het hoge noorden zijn wel garages en goede tuning bedrijven hoor.
Groet Ab
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Steek je licht eens op bij vwgarage in Oirschot.
Sjef is erg kundig en goed.
Groetjes Peter
Sjef is erg kundig en goed.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
HI Ab,Bikeman schreef: ↑30 apr 2020, 09:25 Hoi Michiel,
Ik dacht dat jij ook een paar Pk meer zou willen!
Bij mij ging het niet goed met de standaard koppeling, bij de 2e run op de testbank ging de koppeling er al door.
Als je wilt laten tunen ....... dan zit je aan een zwaarder koppeling vast.
Suc6 met beslissen en hier in het hoge noorden zijn wel garages en goede tuning bedrijven hoor.
Groet Ab
Dat klopt, ik lees mijn berichtje terug en zie dat ik het wat onhandig heb geschreven. Punt is dat ik inderdaad wat meer vermogen wil, dus een sterkere koppeling nodig heb. Alleen als ik de onderdeel nummers, van de sterkere koppelingset, naar de garage moet gaan sturen en ze dan alsnog melden dat er geen zwaardere koppeling mogelijk is dan heb ik er gelijk weinig vertrouwen meer in..
Nu verwacht ik ook niet dat elke garage verstand heeft van T4's en welke koppelingsets allemaal mogelijk zijn om te monteren maar toch.
- Multivan Generation
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Het zou kunnen dat je gaffel gaat aanlopen,pwhooftman schreef: ↑25 apr 2020, 09:46
Maar lees even terug dat dan je gaffel gaat aanlopen tegen de drukgroep, en je dus iets je gaffel of zijn scharnierpunt moet aanpassen. Het is milimeter werk, en daarom doet de ene dat misschien net wel en de andere net niet. Maar beter het zekere voor het onzekere om te voorkomen dat je bak er weer onder vandaan moet.
maar het is niet zo, dat dit altijd zo is.
In mijn geval was dat dus niet aan de hand.
T4 2003 AJT
Misschien even goed m helder te omschrijven, voordat dit een een geheel eigen leven gaat leiden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Ik haal dit topic even naar boven.
Ik ben nu bezig met een T4 2.5TDI AJT uit 2003. Anderhalve week geleden is de complete koppelingset vervangen. LUK 417000811. Nieuw druklager gemonteerd, LUK 500044010 (bleek een INA-onderdeel te zijn in een LUK-doosje, maar dat terzijde. Een week later begon de koppelingcilinder (externe uiteraard) te lekken. NIeuwe gemonteerd, na proefrit gemaakt te hebben leek het probleem opgelost. 50 km later begint de koppeling te ratelen bij het intrappen van het pedaal. Vrij kort daarna stond er geen druk meer op het pedaal. Na het opnieuw demonteren van de versnellingsbak zag ik slijtsporen op zowel de drukgroep, als op de hevel. Ik zal morgen dan de nodige aanpassingen verrichten zoals omschreven door Pwhooftman en Bikeman.
Voor het drukverlies heb ik nog niet een directe verklaring, kan zijn dat de cilinder voor zijn werking te ver 'uithaalt' en daardoor lucht hapt, maar dit is een extern onderdeel, dus dat komt nog wel. Als de problemen zijn opgelost, laat ik het hier weten.
Ik ben nu bezig met een T4 2.5TDI AJT uit 2003. Anderhalve week geleden is de complete koppelingset vervangen. LUK 417000811. Nieuw druklager gemonteerd, LUK 500044010 (bleek een INA-onderdeel te zijn in een LUK-doosje, maar dat terzijde. Een week later begon de koppelingcilinder (externe uiteraard) te lekken. NIeuwe gemonteerd, na proefrit gemaakt te hebben leek het probleem opgelost. 50 km later begint de koppeling te ratelen bij het intrappen van het pedaal. Vrij kort daarna stond er geen druk meer op het pedaal. Na het opnieuw demonteren van de versnellingsbak zag ik slijtsporen op zowel de drukgroep, als op de hevel. Ik zal morgen dan de nodige aanpassingen verrichten zoals omschreven door Pwhooftman en Bikeman.
Voor het drukverlies heb ik nog niet een directe verklaring, kan zijn dat de cilinder voor zijn werking te ver 'uithaalt' en daardoor lucht hapt, maar dit is een extern onderdeel, dus dat komt nog wel. Als de problemen zijn opgelost, laat ik het hier weten.
Re: Koppeling T4 2.5 tdi AJT 88pk
Ook benieuwd. Kunnen de experts reageren?
T4 2.5 tdi AJT/88pk 2002 - Alkmaar