Catsailor schreef: 22 mei 2019, 18:19
20190426_122335.jpgPergolatortje, de lekkerste koffie in een minuut of 6
Grappig dat die Bialetti's door iedereen een perculator worden genoemd, terwijl dat toch echt iets anders is. Dat zijn cafetiere's of espressomakers.
Bij een perculator gaat het water door een pijpje omhoog en druppelt het van bovenaf door de koffie en komt het weer beneden en is het afhankelijk van hoe lang je de koffie op het vuur laat staan, hoe sterk de koffie wordt. Bij een espressomaker of cafetiere zoals de Bialetti kun je eigenlijk niks fout doen omdat de koffie bovenin eindigt en het proces dan klaar is en hij alleen nog maar lucht staat te pruttelen.
Multivan Generation schreef: 22 mei 2019, 19:32
@ Rataplan,
volgens mij betreffen de oplossingen van Catsailor en Chris1974 beide een Bialetti (= een merk)..
Dank voor de toevoeging.
Ik ben er nog niet helemaal aan uit wat het gaat worden.
Catsailor schreef: 22 mei 2019, 18:19
20190426_122335.jpgPergolatortje, de lekkerste koffie in een minuut of 6
Grappig dat die Bialetti's door iedereen een perculator worden genoemd, terwijl dat toch echt iets anders is. Dat zijn cafetiere's of espressomakers.
Bij een perculator gaat het water door een pijpje omhoog en druppelt het van bovenaf door de koffie en komt het weer beneden en is het afhankelijk van hoe lang je de koffie op het vuur laat staan, hoe sterk de koffie wordt. Bij een espressomaker of cafetiere zoals de Bialetti kun je eigenlijk niks fout doen omdat de koffie bovenin eindigt en het proces dan klaar is en hij alleen nog maar lucht staat te pruttelen.
Ik had eerst ook zo'n 6- hoekige. Maar doordat de binnenkant van het waterreservoir nogal ruw is kreeg ik m nooit goed afgedroogd en dus schimmel.
Dus nu maar een RVS gekocht. Probleem opgelost. En super koffie. Ik heb de 200ml maat