Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Eberspacher D2L probleem
Re: Eberspacher D2L probleem
Nog even...is het probleem van MAIK opgelost..?? Maik?
Re: Eberspacher D2L probleem
Nou dames en heren na heeeeeel zoeken en denken erachter gekomen dat het relais in de control unit niet goed werkte.
heel voorzichtig contactpuntjes schoongemaakt en de afstand spoeltje/koperplaatje iets verkleind.
alles funktioneert weer naar behoren..
Vr.gr Coen
heel voorzichtig contactpuntjes schoongemaakt en de afstand spoeltje/koperplaatje iets verkleind.
alles funktioneert weer naar behoren..
Vr.gr Coen
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Eberspacher D2L probleem
Een ietwat late reactie, maar mijn probleem is nog niet opgelost. Ik had het probleem gelokaliseerd tot aan mijn bedieningspaneel, daar kwam immers een constante 12V af richting de brandstofpomp ipv de vereist pulserende 12V. Die pulserende 12V kwam overigens wel van de regelunit (steuergerät). Bus hangt trouwens gewoon aan de stroom, dus lage spanning is niet het probleem. Ik dacht dat ik het probleem opgelost had toen ik zag dat de printplaat in het bedieningspaneel lokaal vervuild was door een soort van corrosie op de solderingen. Schoongemaakt met een koperborsteltje, teruggebouwd en uitgeprobeerd, pomp horen tikken dus probleem opgelost......dacht ik. Afijn, het was inmiddels erg laat dus de volgende ochtend verder. De volgende ochtend: niets! Zelfde probleem, brandstofpomp functioneert niet! Ben er wel klaar mee en ben van plan om volgend jaar een Planar 2D in te bouwen. Ik open even een nieuw bericht om te zien of er mensen zijn die ervaring hebben met vervanging van een D2L door een Planar 2D, en met name hoe deze ingebouwd is (in een waterdichte box of gewoon onder de bus)?
Tot zover, bedankt voor alle hulp en suggesties! Gr. Maik.
Tot zover, bedankt voor alle hulp en suggesties! Gr. Maik.
VW T4 Westfalia 1997 hoogdak 

-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Eberspacher D2L probleem
Tot nu toe zijn de meeste D2L´s gerepareerd (al dan niet met extra aangeschafte onderdelen).
Op zich is de D2L een simpele betrouwbare kachel.
Ik heb nog een bedieningspaneel voor je.
Voor 10 Euro incl verzending mag je hem hebben.
Egbert
Op zich is de D2L een simpele betrouwbare kachel.
Ik heb nog een bedieningspaneel voor je.
Voor 10 Euro incl verzending mag je hem hebben.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Eberspacher D2L probleem
Bedankt voor je aanbod Egbert, ik stuur je even een pb.
VW T4 Westfalia 1997 hoogdak 

-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 18 apr 2020, 11:20
Re: Eberspacher D2L probleem
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Eberspacher D2L. Die zit overigens in een VW T3 Westfalia.
Wat is het probleem?
- Na ongeveer 25 seconden schakelt de verwarming vanzelf uit.
https://photos.app.goo.gl/8uTRZ82CDjgwYaHB9
De spanning valt terug naar 12,1V (gemeten op de accu).
Als ik de motor laat lopen werkt de standkachel prima! De spanning op de accu is dan 13,5V.
Na een paar minuten kan ik de motor afzetten en blijft de standkachel werken.
Wat heb ik al gedaan?
- Accu vervangen
- Gloeibougie vervangen
- 12V stekker direct aangesloten op de startaccu
- Control unit vervangen
Een paar jaar geleden kon ik de standkachel gewoon starten op de accu.
Ik heb de handleiding van Eberspacher gelezen maar volgens mij staat dit fenomeen er niet bij.
Vandaag heb ik een testkabeltje gemaakt volgens de handleiding.
Motor uit: https://photos.app.goo.gl/mu4ZFSX7RFNX4sek8
2 LEDs branden, die van de gloeibougie gaat na een tijdje uit.
Spanning motor uit: https://photos.app.goo.gl/wWSpKMFFFs9c2hXf8
Motor aan:https://photos.app.goo.gl/iWvUYPDyMRzHs6FJ7
2 LEDs branden, na een tijdje gaat het lampje voor de pomp knipperen en wordt de kachel warm.
Spanning motor aan: https://photos.app.goo.gl/WDiMM5GuxvRNVq5q9
Wat is het probleem?
- Na ongeveer 25 seconden schakelt de verwarming vanzelf uit.
https://photos.app.goo.gl/8uTRZ82CDjgwYaHB9
De spanning valt terug naar 12,1V (gemeten op de accu).
Als ik de motor laat lopen werkt de standkachel prima! De spanning op de accu is dan 13,5V.
Na een paar minuten kan ik de motor afzetten en blijft de standkachel werken.
Wat heb ik al gedaan?
- Accu vervangen
- Gloeibougie vervangen
- 12V stekker direct aangesloten op de startaccu
- Control unit vervangen
Een paar jaar geleden kon ik de standkachel gewoon starten op de accu.
Ik heb de handleiding van Eberspacher gelezen maar volgens mij staat dit fenomeen er niet bij.
Vandaag heb ik een testkabeltje gemaakt volgens de handleiding.
Motor uit: https://photos.app.goo.gl/mu4ZFSX7RFNX4sek8
2 LEDs branden, die van de gloeibougie gaat na een tijdje uit.
Spanning motor uit: https://photos.app.goo.gl/wWSpKMFFFs9c2hXf8
Motor aan:https://photos.app.goo.gl/iWvUYPDyMRzHs6FJ7
2 LEDs branden, na een tijdje gaat het lampje voor de pomp knipperen en wordt de kachel warm.
Spanning motor aan: https://photos.app.goo.gl/WDiMM5GuxvRNVq5q9