Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dakdragers t5 california 2004-2009; gelukt!

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33851
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dakdragers t5 california 2004-2009; gelukt!

Bericht door Multivan Generation »

@ Topicstarter, hoe is de oplossing bevallen?
Zijn er verbeterpunten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
fresco
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Dakdragers t5 california 2004-2009; gelukt!

Bericht door fresco »

Hierbij mijn ervaringen van de door Peter aangedragen oplossing:

Deze dakdragers zitten als een huis op het dak. Zijn relatief snel te monteren en te verwijderen. De plank ligt met deze constructie dicht op het dak waardoor er minder wind wordt gevangen . De maat van de aluminium vierkantbuis is 2x4 cm.Te overwegen is om toch de door Peter gekozen maat 4x4 cm voor de 4 steunblokken te kiezen zodat het materiaal iets hoger komt te liggen en er minder kans bestaat dat het dak geraakt wordt, bijv door de beschermtas van de surfplank die iets uitzakt als hij ligt op de dragers. Het geheel is dan ongeveer 6 cm hoog. Op de derde foto die ik geplaatst heb kun je zien dat bij het wat steviger aandraaien van de moer de vierkantbuis ietsje gaat doorbuigen. Het is tenslotte aluminium. Vastzetten moet dus met beleid gebeuren en ik weet niet of bij regelmatig gebruik dat toch uiteindelijk erger gaat worden. Misschien een metalen bus om de slotbout binnenin de buis plaatsen als een extra steun, zodat boven- en onderkant niet naar elkaar toegetrokken kunnen worden? Of...?.
De afdekdoppen voor de buizen moet ik nog kopen , maar er was geen extra vervelend geruis te horen tijdens het rijden.dus dat gebeurt dan alleen voor een mooiere afwerking.

Voorlopig heb ik een prima alternatief systeem. Ik zal het met de enkele keren dat ik het nodig heb nu niet vervangen door een fabriesdakdragersysteem. Kortom: een prima oplossing voor mijn situatie .
Kosten van het geheel: zo’n 55 euro. Dat komt ook doordat ik de buizen en bijbehorend materiaal bij de plaatselijke vriendelijke en meedenkende eigenaar van de ijzerwarenwinkel op die bewuste maandag heb gekocht. Misschien is het elders wat goedkoper te krijgen, maar ik ben geheel tevreden met deze oplossing.
Opnieuw bedankt voor deze last-minute hulp.
Enne: met mijn schoonmoeder van 92 jaar gaat het al weer wat beter. Een echte Zeeuwse.

Groeten, Frank
Plaats reactie