Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Chris met T4 California 2002
Re: Chris met T4 California 2002 | open hart operatie
De bus heeft in de afgelopen weken een - niet helemaal geplande - open hart operatie gekregen nadat de koppeling niet meer functioneerde.
Versnellingsbak is gereviseerd, 2 massa vliegwiel vervangen, want daar zat speling op en uiteraard de drukgroep en koppeling vernieuwd.
De keerringen bleken al een tijdlang te lekken, heel langzaam... dus viel niet echt op. Maar dit heeft al wel een tijdje gesluimerd.
Er zat zelfs vijzel in de olie, dus 't was echt nodig om dit goed aan te pakken. Na uitvoering van de reparatie anderhalve week mee gereden en toen raakte de aandrijfas tijdens het rijden los. Noodgedwongen op de A12 vluchtstrook geparkeerd en daar door de auto ambulance opgepikt. Er bleken wat borgboutjes versleten, die dus weer losgekomen waren na reparatie. Garage heeft dit overigens netjes onder service opgelost en nu rijdt het weer soepel.
Volgende stap: chassis en holle ruimtes tectyleren.
Chiptuning staat ook nog op m'n wensenlijstje.
Edit: te vroeg gejuicht...
Versnellingsbak is gereviseerd, 2 massa vliegwiel vervangen, want daar zat speling op en uiteraard de drukgroep en koppeling vernieuwd.
De keerringen bleken al een tijdlang te lekken, heel langzaam... dus viel niet echt op. Maar dit heeft al wel een tijdje gesluimerd.
Er zat zelfs vijzel in de olie, dus 't was echt nodig om dit goed aan te pakken. Na uitvoering van de reparatie anderhalve week mee gereden en toen raakte de aandrijfas tijdens het rijden los. Noodgedwongen op de A12 vluchtstrook geparkeerd en daar door de auto ambulance opgepikt. Er bleken wat borgboutjes versleten, die dus weer losgekomen waren na reparatie. Garage heeft dit overigens netjes onder service opgelost en nu rijdt het weer soepel.
Volgende stap: chassis en holle ruimtes tectyleren.
Chiptuning staat ook nog op m'n wensenlijstje.
Edit: te vroeg gejuicht...
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
Re: Chris met T4 California 2002
Inmiddels na de vorige updates weer twee jaar verder. Vrij probleemloos - kapotte dynamo en ontluikende roest niet meegerekend.
Deze week bij Ismet in Vijfhuizen een roetkatvervanger laten monteren, APK, fuseekogels en distributiewissel laten doen.
Ook een roestbeoordeling en plan van aanpak voor laswerk voor dit najaar gemaakt. De bekende plekken zijn aan de beurt: instapbakken, dorpel, rondom de voorruit en de voorschermen.
Volgens Ismet staat de basis er verder goed bij.
De vervanger van de roetkat heeft helaas het probleem dat af en toe op de snelweg, bij hogere snelheden en toerentallen, het vermogen wegvalt niet opgelost.
Daarom vandaag op basis van de beschikbare info over de werking van de wastegate op dit forum eerst de vacuumslangen gecontroleerd. Voordat ik het wist stond ik met twee losse slangetjes in m'n handen omdat de uiteinden gescheurd en verdroogd waren.
Deze gedeelten eraf gesneden en na wat gepruts de - nu iets te korte - slangetjes weer geplaatst.
De bus trekt nu als nooit te voren, in 1 rechte lijn door naar de 4000 toeren, dus wel duidelijk dat de slangetjes het probleem veroorzaakten.
Binnenkort allemaal maar even vervangen om het echt goed te krijgen.
Verder deze meivakantie ook optimaal gebruik gemaakt van de VW fietsendrager, via forumlid Jasper verkregen en de slimme kastdeur annex tafel via forumlid Charles. Kleine zaken die het camperleven toch weer iets makkelijker maken.
Op de wensenlijst staat verder nog het vervangen van een aandrijfas (met ABS), het twee jaar geleden gemonteerde sloopexemplaar blijft toch teveel trillen. Ismet belt me zodra er een sloop exemplaar binnenkomt, hij raadt imitatie af en 't heeft ook geen haast.
Deze week bij Ismet in Vijfhuizen een roetkatvervanger laten monteren, APK, fuseekogels en distributiewissel laten doen.
Ook een roestbeoordeling en plan van aanpak voor laswerk voor dit najaar gemaakt. De bekende plekken zijn aan de beurt: instapbakken, dorpel, rondom de voorruit en de voorschermen.
Volgens Ismet staat de basis er verder goed bij.
De vervanger van de roetkat heeft helaas het probleem dat af en toe op de snelweg, bij hogere snelheden en toerentallen, het vermogen wegvalt niet opgelost.
Daarom vandaag op basis van de beschikbare info over de werking van de wastegate op dit forum eerst de vacuumslangen gecontroleerd. Voordat ik het wist stond ik met twee losse slangetjes in m'n handen omdat de uiteinden gescheurd en verdroogd waren.
Deze gedeelten eraf gesneden en na wat gepruts de - nu iets te korte - slangetjes weer geplaatst.
De bus trekt nu als nooit te voren, in 1 rechte lijn door naar de 4000 toeren, dus wel duidelijk dat de slangetjes het probleem veroorzaakten.
Binnenkort allemaal maar even vervangen om het echt goed te krijgen.
Verder deze meivakantie ook optimaal gebruik gemaakt van de VW fietsendrager, via forumlid Jasper verkregen en de slimme kastdeur annex tafel via forumlid Charles. Kleine zaken die het camperleven toch weer iets makkelijker maken.
Op de wensenlijst staat verder nog het vervangen van een aandrijfas (met ABS), het twee jaar geleden gemonteerde sloopexemplaar blijft toch teveel trillen. Ismet belt me zodra er een sloop exemplaar binnenkomt, hij raadt imitatie af en 't heeft ook geen haast.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
- eindgebruiker
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Chris met T4 California 2002
'de slimme kastdeur annex tafel'?
Re: Chris met T4 California 2002
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
- eindgebruiker
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Chris met T4 California 2002
Ah, die had ik gemist. Ziet er handig uit, maar zelf heb ik daar al een schuifdeur.
Re: Chris met T4 California 2002 | Kachelradiateur lek
Tijdens de terugweg van een weekend weg kreeg ik een koelwater waarschuwingslampje te zien. Na direct bijvullen kwam deze na 15 kilometer weer terug. Het reservoir was bijna leeg. Omdat we nog zo'n 60 kilometer naar huis moesten rijden heb ik 5 liter koelvloeistof gekocht en elke 15 kilometer even bijgevuld.
Op de laatste dag voor z'n vakantie heeft de onderhoudsgarage de diagnose gesteld: kachelradiateur lek.
Omdat het kachelhuis foam ook nog hersteld moet worden is dit dan eindelijk het moment om het dashboard te gaan demonteren.
Uiteraard is er geen garage te vinden in deze tijd die op korte termijn tijd heeft.
Door het eerstvolgende weekendje weg gaat alvast een dikke streep.
Ik overweeg om het zelf te gaan doen, zodat we daarna toch met vakantie kunnen gaan. Ook al heb ik geen ervaring en zal ik moeten doen met online informatie. De beschrijvingen op dit forum en T4-wiki zijn er natuurlijk wél en dat is erg fijn. Daar ga ik me op inlezen dit weekend.
Voordeel is dat ik de bus in een stalling heb staan met stroom, water en verlichting en vrije toegang overdag en 's avonds. Hij staat dus hoog en droog.
Op de laatste dag voor z'n vakantie heeft de onderhoudsgarage de diagnose gesteld: kachelradiateur lek.
Omdat het kachelhuis foam ook nog hersteld moet worden is dit dan eindelijk het moment om het dashboard te gaan demonteren.
Uiteraard is er geen garage te vinden in deze tijd die op korte termijn tijd heeft.
Door het eerstvolgende weekendje weg gaat alvast een dikke streep.
Ik overweeg om het zelf te gaan doen, zodat we daarna toch met vakantie kunnen gaan. Ook al heb ik geen ervaring en zal ik moeten doen met online informatie. De beschrijvingen op dit forum en T4-wiki zijn er natuurlijk wél en dat is erg fijn. Daar ga ik me op inlezen dit weekend.
Voordeel is dat ik de bus in een stalling heb staan met stroom, water en verlichting en vrije toegang overdag en 's avonds. Hij staat dus hoog en droog.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
Re: Chris met T4 California 2002 | Kachelradiateur en foam kachelhuis
Inmiddels halverwege de sleutelklus om de kachelradiateur te vervangen en de kleppen van het kachelhuis te beplakken met nieuwe isolatie.
Dankzij de eerder gegeven tips en t4-wiki was het demonteren goed te doen, rustig en gestructureerd werken en je niet gek maken.
Er zat bijna niets meer op de kleppen, het foam was helemaal vergaan.
Het verwijderen van de kachelradiateur is lastiger dan gedacht. De radiateur gaat in een schuine hoek vanuit het kachelhuis richting voorruit (welke ingenieur heeft dát bedacht). Het kachel huis moet dus los en naar voren gekanteld worden. Pollenfilter verwijderen en zes schroeven in de motorruimte. De laatste van de zes schroeven, midden op het schutbord naast de motor kan ik niet bereiken. Vooralsnog lukte het zo ook om het kachelhuis naar voren de wrikken en de radiateur met enige moeite eruit te schuiven. Of het op die manier ook lukt om het nieuwe exemplaar onbeschadigd te monteren zal de tijd leren.
Nu wachten op levering van het onderdeel uit Duitsland en dan weer verder...
Dankzij de eerder gegeven tips en t4-wiki was het demonteren goed te doen, rustig en gestructureerd werken en je niet gek maken.
Er zat bijna niets meer op de kleppen, het foam was helemaal vergaan.
Het verwijderen van de kachelradiateur is lastiger dan gedacht. De radiateur gaat in een schuine hoek vanuit het kachelhuis richting voorruit (welke ingenieur heeft dát bedacht). Het kachel huis moet dus los en naar voren gekanteld worden. Pollenfilter verwijderen en zes schroeven in de motorruimte. De laatste van de zes schroeven, midden op het schutbord naast de motor kan ik niet bereiken. Vooralsnog lukte het zo ook om het kachelhuis naar voren de wrikken en de radiateur met enige moeite eruit te schuiven. Of het op die manier ook lukt om het nieuwe exemplaar onbeschadigd te monteren zal de tijd leren.
Nu wachten op levering van het onderdeel uit Duitsland en dan weer verder...
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
Re: Chris met T4 California 2002 | kachelradiateur en foam kachelhuis vervangen
Inmiddels zit alles weer op z'n plek. De kachelradiateur kon met wat voorzichtig duw- en trekwerk toch worden geplaatst zonder schroef achter het hitteschild te verwijderen, tot mijn opluchting.
Daarna alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd. Rustig werken en je niet gek laten maken is wel belangrijk hierbij.
Proefrit gemaakt en er lekt geen koelvloeistof meer, ook merk je duidelijk dat de warme en koude luchtstromen weer goed geleid worden door de met Armaflex beklede kleppen in het kachelhuis.
Wat rest is het resetten van het airbag-lampje, want die brandt nu als gevolg van de werkzaamheden.
Uiteindelijk heeft de boel een week open gelegen en netto sleuteltijd ongeveer 2,5 dagen.
Daarna alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd. Rustig werken en je niet gek laten maken is wel belangrijk hierbij.
Proefrit gemaakt en er lekt geen koelvloeistof meer, ook merk je duidelijk dat de warme en koude luchtstromen weer goed geleid worden door de met Armaflex beklede kleppen in het kachelhuis.
Wat rest is het resetten van het airbag-lampje, want die brandt nu als gevolg van de werkzaamheden.
Uiteindelijk heeft de boel een week open gelegen en netto sleuteltijd ongeveer 2,5 dagen.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002