Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Jullie aanrader wegwerken kleine roestplekjes

vragen over de T4
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Jullie aanrader wegwerken kleine roestplekjes

Bericht door La dame blanche »

odorf schreef: 23 apr 2023, 20:54 Mooie bus. Verlengde uitvoeringen lijken minder gevoelig voor het roestduiveltje. En zo op de foto’s af te gaan ben je er op tijd bij.

Owatrol is prima spul, alleen is het op Alkyd basis. En dit gaat niet altijd goed samen met autolakken. Ik heb zelf met andere middelen op Alkyd gehad (RX5/RX10) dat nadat ik daar autolak overheen spoot het afbladderde tot op het kale metaal. Je kunt Owatrol prima toepassen als de kleurlaag (wit dus) ook op Alkydbasis is.

Ik heb zelf goede ervaringen met Brunox Epoxy. Dit zit in een spuitbus, over het algemeen goed verkrijgbaar. Hier kun je met 2K autolakken goed overheen. 2K autolakken, ook in spuitbus zijn voor de thuisklusser het best haalbare ben ik van overuigd, Maar dit terzijde.

10 mensen, 10 meningen, :nuts

Ik zou het rondom de roestplek de verf en de roest verwijderen met bijvoorbeeld een zogenaamde ‘strip-schijf’ (in boortol of haakse slijper) stripschijf haalt zo min mogelijk metaal weg. Maar wel de losse roest. (Bij zulke kleine plekken lukt dat met de hand, en wellicht een ScotchBrite matje of iets soortgelijks misschien ook.) Of inderdaad met Dremeltje zoals hierboven genoemd. Daarna goed ontvetten, en anti roest middel. Goed laten drogen en daarna de kleurlaag.

Mijn ervaring is wel dat je wat geluk moet hebben dat je zoveel mogelijk roest moet wegkrijgen en de laatste roestpitjes moet kunnen isoleren. Zit er aan de binnenkant van het plaatwerk ook of meer roest dan komt dat er snel (maanden) weer doorheen. Is het een geisoleerde plek dan kan het voor een aantal jaar goed gaan.

En schoonhouden, zoals bij de wielrand, is ook een aanrader. Als daarbinnen in die rand veel zand en modder achterblijft dan blijft het daar veel langer vochtig en onstaan daar eerder problemen. Bij voorkeur droog stallen is ook wenselijk dat voorkomt een hoop leed, maar is natuurlijk niet altijd mogelijk.

Oja, denk aan bescherming van ogen en handen. En zeker als je met bijvoorbeeld 2K lakken aan de gang gaat een goed koolstof neus/mondmasker een vereiste.

Succes!
Odorf
Dank, dat zijn fijne tips! Brunox zag ik in mijn zoektocht ook voorbijkomen en klinkt goed. Kan ook nog als zwarte rand onderaan begreep ik, al weet ik niet of ik dat mooi vind.
Voor nu moet de bus eerst weer even starten, haha, want ik wilde vandaag inkopen gaan doen voor de klus, maar de bus wilde niet starten. Komt vast ook weer goed
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Jullie aanrader wegwerken kleine roestplekjes

Bericht door Zwartbusje »

Ik begin eerst met met wegkrabbelen van de oppervlakkige roest. Dan ga ik ontvetten met een beetje zeep/ammoniak, dan Rustyco met een klein borsteltje inwrijven. Soms maak ik zelfs borsteltjes van een trosje staaldraad en een kabelschoentje erop geknepen. Zo klein dus. Daarmee peuter ik net zo lang de roest en de zwarte puntjes weg totdat ik weer blank staal heb. Weer ontvetten en drogen. Daarna twee lagen Brunox erover met een dun penseeltje. Als dit uitgehard is kan je er meteen overheen met een lakstiftje. Ik vind het bijna leuk werk :toppie
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3754
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Jullie aanrader wegwerken kleine roestplekjes

Bericht door krekwakwol »

Deze pen is ook makkelijk om kleine roestplekjes schoon te maken, een soort glavezelharen stick. Gelijk even een navulling bij bestellen, mocht je er toe overgaan, maar ook hierbij geldt, eerst even de losse roest/lak weghalen.

Ze hebben eigenlijk alles op gebied van dit soort klussen, ook Brunox, lakstiften en spuitbussen in kleur en borsteltjes voor op de boormachine, slijpschijf. Dus te veel om op te noemen, geen binding mee, maar zelf ook spulletjes besteld voor het wegwerken van kleine plekjes.
Hieronder de link:

https://www.nonpaints.com/nl/reinigen-p ... chuurpen])
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
La dame blanche
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 mar 2023, 08:28

Re: Jullie aanrader wegwerken kleine roestplekjes

Bericht door La dame blanche »

Toevalligerwijs net bij dat bedrijf de verf op kleur en brunox besteld en binnen. Nu nog gaan beginnen. Dank voor de tips!
T4 Caravelle LWB benzine 2000 9 persoons
Plaats reactie