Dacht dat ook altijd het advies werd gegeven om de kachel aan te zetten als de motortemp. te hoog oploopt.bovis schreef: 22 jul 2024, 11:30 Vanochtend bij 6 garages langs geweest. Allemaal geen tijd helaas.
Thermostaat werd uitgesloten (leidingen zijn warm). Koppakking lijkt het ook niet te zijn.
Dus waterpomp en/of temperatuursensor blijft over denk ik.
Haal nu voor de zekerheid maar nieuwe pomp, en rij voorzichtig door.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Hete motor
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Hete motor
Re: Hete motor
Ik ben niet heel technisch, maar dit begrijp ik niet. Als de motor te warm wordt doordat de thermostaat niet goed werkt, worden de leidingen toch ook warm?
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Hete motor
Vandaag ziet temperatuur er weer normaal uit.
Zou het de warme dag gisteren zijn geweest?
Net ook getankt: 1 op 9,7. Is ook wel eens beter geweest.
We gokken het er maar op: morgen boot naar Noorwegen en neem adviezen mee
.
Zou het de warme dag gisteren zijn geweest?
Net ook getankt: 1 op 9,7. Is ook wel eens beter geweest.
We gokken het er maar op: morgen boot naar Noorwegen en neem adviezen mee
Re: Hete motor
Een goed, degelijk ouderwets advies! Zo zijn wij ook nog wel de bergen ingereden, met de kachel aan en de ramen wijdopen!Jan anno NU schreef: 22 jul 2024, 12:48 Dacht dat ook altijd het advies werd gegeven om de kachel aan te zetten als de motortemp. te hoog oploopt.
En soms moest 'ie dan ook even afkoelen...:
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
- Multivan Generation
- Berichten: 34856
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Hete motor
aanvoerend naar thermostaat wel,
maar als die niet opent, dan blijft de leiding vanaf de thermostaat kouder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
- Berichten: 830
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Hete motor
Wellicht ten overvloede , afhankelijk van hoe je route was.bovis schreef: 22 jul 2024, 13:15 Vandaag ziet temperatuur er weer normaal uit.
Zou het de warme dag gisteren zijn geweest?
Net ook getankt: 1 op 9,7. Is ook wel eens beter geweest.
We gokken het er maar op: morgen boot naar Noorwegen en neem adviezen mee.
Vergeet je niet terug te schakelen als je eens wat moet klimmen , anders krijgt elke motor het echt warm als je deze in de hoogste versnelling laat klimmen.
En vergeet nu eens die verbruikscijfers , laat die motor goed op toeren draaien dat vindt ze fijn.
Re: Hete motor
Dat snap ik dan weer wel, verschil in temperatuur tussen aan- en afvoerleidingen.Multivan Generation schreef: 22 jul 2024, 14:13aanvoerend naar thermostaat wel,bvddobb schreef: 22 jul 2024, 13:11 Ik ben niet heel technisch, maar dit begrijp ik niet. Als de motor te warm wordt doordat de thermostaat niet goed werkt, worden de leidingen toch ook warm?
maar als die niet opent, dan blijft de leiding vanaf de thermostaat kouder..
Maar ik blijf het advies van Jan ook heel goed vinden. Ik ben niet zo technisch, maar oud genoeg om te weten dat 'vroegûh' motoren het soms warm kregen, zeker als het buiten al warm was en je de auto (lange reis, zwaar beladen, evt. in de bergen) zwaar belastte. Was heel gewoon, dan idd kachel aan en raampjes open, en als het lampje dan toch aan ging: gewoon even langs de kant van de weg laten afkoelen, en dan weer verder. Was niks bijzonders, en ook geen bepaald gebrek aan de auto. Zo ging dat gewoon.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Re: Hete motor
Dag bussers,
Nog even een update: na Duitsland geen hete motor meer gehad. Naar Lofoten gereden zonder problemen (was prachtig!). Dus wat het nu was weet ik niet, maar het lijkt eenmalig.
Groet,
Boaz
Nog even een update: na Duitsland geen hete motor meer gehad. Naar Lofoten gereden zonder problemen (was prachtig!). Dus wat het nu was weet ik niet, maar het lijkt eenmalig.
Groet,
Boaz
Re: Hete motor
Ik pik even in op dit draadje. Het nalooppompje van mijn '94 AAB was lek en ik heb dit vervangen. Koelvloeistof terug bijgevuld + ontlucht. De motor loopt nu echt heet, de ventilatoren draaien als zot, een Boeing is er niks tegen wat betreft lawaai. Nalooppompje doet zijn werk zoals het moet. Ik lees over de lamellen, ik heb geen idee hoe die aangestuurd worden? Mechanisch? Electrisch? Ik heb nu nog niet getest of deze open gaan. Zou er wat kunnen misgegaan zijn met de hele radiator naar voren te trekken waardoor de lamellen dicht blijven? Voordien had ik geen koelingsprobleem.
Re: Hete motor
Lamellen worden mechanisch aangestuurd.
Bekijk onderstaande link; op het eerste plaatje zie je een pijl naar de ‘versteleinheit’ deze unit in het midden zit met twee boutjes vastgeschroefd.
Twee boutjes losschoeven en nu kan de versteleinheit er uit. Daarna lamellen open zetten (ring draaien) en met t-wrap vastzetten.
https://t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter
Succes!

Bekijk onderstaande link; op het eerste plaatje zie je een pijl naar de ‘versteleinheit’ deze unit in het midden zit met twee boutjes vastgeschroefd.
Twee boutjes losschoeven en nu kan de versteleinheit er uit. Daarna lamellen open zetten (ring draaien) en met t-wrap vastzetten.
https://t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter
Succes!
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Hete motor
Dank voor de link! De lamellen bleven dus dicht, heb ze nu in open stand gezet, de motor lijkt nu op normale temperatuur te lopen. 
- gcSunrader
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40
Re: Hete motor
ik weet niet of je bij een grote stad in de buurt bent maar bij de Biltema hebben ze voor €8,00 een thermometer liggen waarmee je alle buitenkanten prima kan meten, zowel boven als onder kant.
https://www.biltema.no/en-no/tools/meas ... 2000024200
Ik heb het zelfde gehad met onze oude AAB en kwam er na veel proberen uiteindelijk achter dat de spanningsregelaar van het dashboard niet meer goed vast zat gesoldeerd. na het opnieuw vast zolderen van de contacten was de storing weg. Volgens mij zit het rode ledje en de waarde van de temperatuur naald wel ergens gekoppeld maar pin me daar niet op vast.
echte waardes meten geeft je de eerste zekerheid, succes
Oja garages geen tijd...... is in Scandinavië nog ergers. oldtimer werkplaatsen zijn vaak iets welwillender. Mogelijk dat er nog mensen zijn op het forum die daar adressen van hebben.
https://www.biltema.no/en-no/tools/meas ... 2000024200
Ik heb het zelfde gehad met onze oude AAB en kwam er na veel proberen uiteindelijk achter dat de spanningsregelaar van het dashboard niet meer goed vast zat gesoldeerd. na het opnieuw vast zolderen van de contacten was de storing weg. Volgens mij zit het rode ledje en de waarde van de temperatuur naald wel ergens gekoppeld maar pin me daar niet op vast.
echte waardes meten geeft je de eerste zekerheid, succes
Oja garages geen tijd...... is in Scandinavië nog ergers. oldtimer werkplaatsen zijn vaak iets welwillender. Mogelijk dat er nog mensen zijn op het forum die daar adressen van hebben.
G(een)Roet(jes) Winand
Love to ride Up North in Summer and Winter
Love to ride Up North in Summer and WinterRe: Hete motor
Dat vind ik een wel héél mooie prijs! Blijkt dat je een nul vergeten bent, op de website gaat ie voor €80,00 (tachtig) weg.gcSunrader schreef: 22 jun 2025, 14:55 ik weet niet of je bij een grote stad in de buurt bent maar bij de Biltema hebben ze voor €8,00 een thermometer liggen waarmee je alle buitenkanten prima kan meten, zowel boven als onder kant.
https://www.biltema.no/en-no/tools/meas ... 2000024200
Ik heb het zelfde gehad met onze oude AAB en kwam er na veel proberen uiteindelijk achter dat de spanningsregelaar van het dashboard niet meer goed vast zat gesoldeerd. na het opnieuw vast zolderen van de contacten was de storing weg. Volgens mij zit het rode ledje en de waarde van de temperatuur naald wel ergens gekoppeld maar pin me daar niet op vast.
echte waardes meten geeft je de eerste zekerheid, succes
Oja garages geen tijd...... is in Scandinavië nog ergers. oldtimer werkplaatsen zijn vaak iets welwillender. Mogelijk dat er nog mensen zijn op het forum die daar adressen van hebben.
T4 Syncro is my game
Re: Hete motor
Is een Noorse winkel, prijs is waarschijnlijk in kronen. De bijbehorende 9 volt batterij (naar beneden scrollen) kost anders bijna €25,- 
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: Hete motor
Begrijpend lezen, ik ben nog steeds aan het oefenenJ vd Pal schreef: 12 jul 2025, 09:29 Is een Noorse winkel, prijs is waarschijnlijk in kronen. De bijbehorende 9 volt batterij (naar beneden scrollen) kost anders bijna €25,-![]()
T4 Syncro is my game