Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hete motor

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 830
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Hete motor

Bericht door Jan anno NU »

bovis schreef: 22 jul 2024, 11:30 Vanochtend bij 6 garages langs geweest. Allemaal geen tijd helaas.
Thermostaat werd uitgesloten (leidingen zijn warm). Koppakking lijkt het ook niet te zijn.
Dus waterpomp en/of temperatuursensor blijft over denk ik.
Haal nu voor de zekerheid maar nieuwe pomp, en rij voorzichtig door.
Dacht dat ook altijd het advies werd gegeven om de kachel aan te zetten als de motortemp. te hoog oploopt.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1701
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hete motor

Bericht door bvddobb »

bovis schreef: 22 jul 2024, 11:30 Thermostaat werd uitgesloten (leidingen zijn warm).
Ik ben niet heel technisch, maar dit begrijp ik niet. Als de motor te warm wordt doordat de thermostaat niet goed werkt, worden de leidingen toch ook warm?
bovis
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 mei 2017, 18:37

Re: Hete motor

Bericht door bovis »

Vandaag ziet temperatuur er weer normaal uit.
Zou het de warme dag gisteren zijn geweest?
Net ook getankt: 1 op 9,7. Is ook wel eens beter geweest.
We gokken het er maar op: morgen boot naar Noorwegen en neem adviezen mee👍.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1701
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hete motor

Bericht door bvddobb »

Jan anno NU schreef: 22 jul 2024, 12:48 Dacht dat ook altijd het advies werd gegeven om de kachel aan te zetten als de motortemp. te hoog oploopt.
Een goed, degelijk ouderwets advies! Zo zijn wij ook nog wel de bergen ingereden, met de kachel aan en de ramen wijdopen! :ikrij

En soms moest 'ie dan ook even afkoelen...:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34856
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hete motor

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef: 22 jul 2024, 13:11
bovis schreef: 22 jul 2024, 11:30 Thermostaat werd uitgesloten (leidingen zijn warm).
Ik ben niet heel technisch, maar dit begrijp ik niet. Als de motor te warm wordt doordat de thermostaat niet goed werkt, worden de leidingen toch ook warm?
aanvoerend naar thermostaat wel,
maar als die niet opent, dan blijft de leiding vanaf de thermostaat kouder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 830
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Hete motor

Bericht door Jan anno NU »

bovis schreef: 22 jul 2024, 13:15 Vandaag ziet temperatuur er weer normaal uit.
Zou het de warme dag gisteren zijn geweest?
Net ook getankt: 1 op 9,7. Is ook wel eens beter geweest.
We gokken het er maar op: morgen boot naar Noorwegen en neem adviezen mee👍.
Wellicht ten overvloede , afhankelijk van hoe je route was.
Vergeet je niet terug te schakelen als je eens wat moet klimmen , anders krijgt elke motor het echt warm als je deze in de hoogste versnelling laat klimmen.
En vergeet nu eens die verbruikscijfers , laat die motor goed op toeren draaien dat vindt ze fijn.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1701
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hete motor

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef: 22 jul 2024, 14:13
bvddobb schreef: 22 jul 2024, 13:11 Ik ben niet heel technisch, maar dit begrijp ik niet. Als de motor te warm wordt doordat de thermostaat niet goed werkt, worden de leidingen toch ook warm?
aanvoerend naar thermostaat wel,
maar als die niet opent, dan blijft de leiding vanaf de thermostaat kouder..
Dat snap ik dan weer wel, verschil in temperatuur tussen aan- en afvoerleidingen.

Maar ik blijf het advies van Jan ook heel goed vinden. Ik ben niet zo technisch, maar oud genoeg om te weten dat 'vroegûh' motoren het soms warm kregen, zeker als het buiten al warm was en je de auto (lange reis, zwaar beladen, evt. in de bergen) zwaar belastte. Was heel gewoon, dan idd kachel aan en raampjes open, en als het lampje dan toch aan ging: gewoon even langs de kant van de weg laten afkoelen, en dan weer verder. Was niks bijzonders, en ook geen bepaald gebrek aan de auto. Zo ging dat gewoon.
bovis
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 mei 2017, 18:37

Re: Hete motor

Bericht door bovis »

Dag bussers,

Nog even een update: na Duitsland geen hete motor meer gehad. Naar Lofoten gereden zonder problemen (was prachtig!). Dus wat het nu was weet ik niet, maar het lijkt eenmalig.

Groet,

Boaz
stefke
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 nov 2010, 19:36

Re: Hete motor

Bericht door stefke »

Ik pik even in op dit draadje. Het nalooppompje van mijn '94 AAB was lek en ik heb dit vervangen. Koelvloeistof terug bijgevuld + ontlucht. De motor loopt nu echt heet, de ventilatoren draaien als zot, een Boeing is er niks tegen wat betreft lawaai. Nalooppompje doet zijn werk zoals het moet. Ik lees over de lamellen, ik heb geen idee hoe die aangestuurd worden? Mechanisch? Electrisch? Ik heb nu nog niet getest of deze open gaan. Zou er wat kunnen misgegaan zijn met de hele radiator naar voren te trekken waardoor de lamellen dicht blijven? Voordien had ik geen koelingsprobleem.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2435
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Hete motor

Bericht door odorf »

Lamellen worden mechanisch aangestuurd.

Bekijk onderstaande link; op het eerste plaatje zie je een pijl naar de ‘versteleinheit’ deze unit in het midden zit met twee boutjes vastgeschroefd.

Twee boutjes losschoeven en nu kan de versteleinheit er uit. Daarna lamellen open zetten (ring draaien) en met t-wrap vastzetten.

https://t4-wiki.de/wiki/L%C3%BCfter

Succes!
:toppie
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
stefke
Berichten: 23
Lid geworden op: 22 nov 2010, 19:36

Re: Hete motor

Bericht door stefke »

Dank voor de link! De lamellen bleven dus dicht, heb ze nu in open stand gezet, de motor lijkt nu op normale temperatuur te lopen. :ikrij
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 117
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Hete motor

Bericht door gcSunrader »

ik weet niet of je bij een grote stad in de buurt bent maar bij de Biltema hebben ze voor €8,00 een thermometer liggen waarmee je alle buitenkanten prima kan meten, zowel boven als onder kant.
https://www.biltema.no/en-no/tools/meas ... 2000024200

Ik heb het zelfde gehad met onze oude AAB en kwam er na veel proberen uiteindelijk achter dat de spanningsregelaar van het dashboard niet meer goed vast zat gesoldeerd. na het opnieuw vast zolderen van de contacten was de storing weg. Volgens mij zit het rode ledje en de waarde van de temperatuur naald wel ergens gekoppeld maar pin me daar niet op vast.

echte waardes meten geeft je de eerste zekerheid, succes
Oja garages geen tijd...... is in Scandinavië nog ergers. oldtimer werkplaatsen zijn vaak iets welwillender. Mogelijk dat er nog mensen zijn op het forum die daar adressen van hebben.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Hansindia
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 jun 2024, 00:07
Locatie: Madrid Spanje

Re: Hete motor

Bericht door Hansindia »

gcSunrader schreef: 22 jun 2025, 14:55 ik weet niet of je bij een grote stad in de buurt bent maar bij de Biltema hebben ze voor €8,00 een thermometer liggen waarmee je alle buitenkanten prima kan meten, zowel boven als onder kant.
https://www.biltema.no/en-no/tools/meas ... 2000024200

Ik heb het zelfde gehad met onze oude AAB en kwam er na veel proberen uiteindelijk achter dat de spanningsregelaar van het dashboard niet meer goed vast zat gesoldeerd. na het opnieuw vast zolderen van de contacten was de storing weg. Volgens mij zit het rode ledje en de waarde van de temperatuur naald wel ergens gekoppeld maar pin me daar niet op vast.

echte waardes meten geeft je de eerste zekerheid, succes
Oja garages geen tijd...... is in Scandinavië nog ergers. oldtimer werkplaatsen zijn vaak iets welwillender. Mogelijk dat er nog mensen zijn op het forum die daar adressen van hebben.
Dat vind ik een wel héél mooie prijs! Blijkt dat je een nul vergeten bent, op de website gaat ie voor €80,00 (tachtig) weg.
T4 Syncro is my game
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3495
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hete motor

Bericht door J vd Pal »

Is een Noorse winkel, prijs is waarschijnlijk in kronen. De bijbehorende 9 volt batterij (naar beneden scrollen) kost anders bijna €25,- 😳
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Hansindia
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 jun 2024, 00:07
Locatie: Madrid Spanje

Re: Hete motor

Bericht door Hansindia »

J vd Pal schreef: 12 jul 2025, 09:29 Is een Noorse winkel, prijs is waarschijnlijk in kronen. De bijbehorende 9 volt batterij (naar beneden scrollen) kost anders bijna €25,- 😳
Begrijpend lezen, ik ben nog steeds aan het oefenen :lach
T4 Syncro is my game
Plaats reactie