Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof voorverwarming

vragen over de T5
Medus@
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2007, 15:59
Locatie: Zwolle

Bericht door Medus@ »

Sorry voor het ophalen van het topic... :lach

Maar is het nu echt nodig die verwarming te hebben? Mijn bus draait de hele dag dan kan ik het interieur toch ook in de "winter" wel warm krijgen in een gesloten bestel? Het gaat om een LWB 130pk... welke ik nog moet bestellen. Heb trouwens weinig zin aan die stinklucht... :bonk
John
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:37

Re: koelvloeistof voorverwarming

Bericht door John »

Jan 259 schreef:Altijd bij bestellen met een nieuwe bus, heel belangrijk maar.: Een nadeel, als het buiten beneden de 7 graden komt dan blijft hij door lopen al rij je ook na Rusland, er had natuurlijk ook een temperatuur sensor ergens bij de motor moeten zitten ( misschien eindelijk nu wel?) en met het bereiken van 90 graden dan afslaan. Je kunt er natuurlijk wel handmatig een aan/ uit schakelaar op zetten maar dat kan niet want hij moet een uitloop (naverbranding) hebben. Daarom loopt hij nog even een poosje door als je de motor afzet.

Dit onderwerp is al vaker hier a.d. order geweest, misschien wil er nog eens iemand uitleg over geven die voor dat probleem i.m. een technische alternatieve oplossing heeft bedacht.
Want de winter zit er weer aan te komen dat hij weer continue gaat branden de hele winter door.
Je snap Pon/ de dealers ook niet, ze kennen dat probleem, maar waar blijft nu de oplossing! of heb ik die gemist.
Heeft Pon geen informatie site, waar je bv. kunt lezen ( betreft de auto waar je in rijd )onderwerpen net als deze, en andere problemen o.a. Glaslook panelen bv. met de mededeling, ja wij kennen u probleem, excuses voor het ongemak, we zijn bezig en hopen u op korte termijn te kunnen enz. enz.
Het is maar goed dat dit forum bestaat, dan blijft je t.m. nog een beetje op de hoogte.

Alvast bedankt, Jan
Hoi jan
Wat jij beschrijft , dat de koelwatervoorverwarming continu door blijft lopen al rij je naar rusland is bij mij helemaal niet zo als de motor op temperatuur is slaat hij gewoon af, en als motertemperatuur zakt bijvoorbeeld als ik lamzamer rij of in file sta gaat hij weer bij.
Ik rij iedere winter met caravan door duitsland dikwijls vriest het dan maar omdat de moter dan zwaarder belast wordt slaat de verwarmer bijna nooit bij.
Mijn T5 is van september 2003 , en de verwarmer werkt als de temperatuur onder de tien graden komt dus geen zeven!
Misschien er er bij jou iets mis met temp sensor?
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Nu het wat kouder begint te worden ben ik er over aan het nadenken om volgend jaar zo'n standkachel of iets dergelijks in te bouwen, het duurt nogal lang eer de cabine warm is en de motor een beetje op temperatuur is! Iemand een goed adres?
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Het kan bij een Webasto-dealer of je kunt het zelf doen. Bij Tips & Trucs staat een handleiding die e.e.a. uitvoerig beschrijft. Ik zit er zelf ook over te denken om het te doen. De bijverwarming geeft al snel warmte, maar in een warme auto stappen lijkt me toch wel errug lekker....
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Afgelopen weekend weigerde bij mijn T5 de extra koelwaterverwarming. Het duurde bijna 25 km voordat de motor op 90 graden was!!!! Ook het interieur werd maar langzaam warm. Vandaag naar de dealer geweest. De diagnosecomputer gaf aan dat door een storing in de buitentemperatuursensor de verwarming veiligheidshalve vergrendeld was en daardoor niet meer kon opstarten. Ze hebben het storingsgeheugen gereset en de verwarming weer vrijgeschakeld. Morgenvroeg weet ik of alles weer functioneert :winter :winter :winter
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door theo »

vaniac schreef:Afgelopen weekend weigerde bij mijn T5 de extra koelwaterverwarming. Het duurde bijna 25 km voordat de motor op 90 graden was!!!! Ook het interieur werd maar langzaam warm. Vandaag naar de dealer geweest. De diagnosecomputer gaf aan dat door een storing in de buitentemperatuursensor de verwarming veiligheidshalve vergrendeld was en daardoor niet meer kon opstarten. Ze hebben het storingsgeheugen gereset en de verwarming weer vrijgeschakeld. Morgenvroeg weet ik of alles weer functioneert :winter :winter :winter
ik heb dit niet op me t5 zitten maar binnen 3 kilometer is bij mij alles warm
en de motor op 90 graden
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Bericht door belgacom »

ik heb dit niet op me t5 zitten maar binnen 3 kilometer is bij mij alles warm
en de motor op 90 graden[/quote]

3 kilometer???? :ie :ie Als het buiten goed koud is (zoals vanochtend rond de 2 graden) duurt het MINSTENS 10 tot 15 km voor de motor goed op temperatuur is. Maar dan rij ik natuurlijk de boel wel rustig warm. Gelukkig is door de standkachel (zonder vloeistofverwarming) de cabine 's ochtend al lekker warm!
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Medus@
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2007, 15:59
Locatie: Zwolle

Bericht door Medus@ »

Gelukkig is door de standkachel (zonder vloeistofverwarming) de cabine 's ochtend al lekker warm!
Dit zou dan een betere en goedkopere oplossing zijn denk ik. Kun je iets meer vertellen wat het kost en de werking?
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik heb de beide opties ook in mijn bus zitten. Zowel de Thermo Top C als de koelwaterverwarming. De gewone standkachel gebruik ik echt om mijn ruiten te laten ontdooien. Tot nu toe nog niet vaak nodig gehad want het heeft niet veel gevroren in de tijd dat ik mijn bus heb.

En die koelwaterverwarming is ook ideaal, maar het is inderdaad waar dat hij constant blijft doordraaien. Kost wel wat brandstof, maar het is wel lekker warm in de bus. Aangename temperaturen :lach Ben er wel blij mee.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
belgacom
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 mar 2007, 19:55
Locatie: zoutleeuw (Belgie)

Bericht door belgacom »

Medus@ schreef:
Gelukkig is door de standkachel (zonder vloeistofverwarming) de cabine 's ochtend al lekker warm!
Dit zou dan een betere en goedkopere oplossing zijn denk ik. Kun je iets meer vertellen wat het kost en de werking?
Die standverwarming die ik heb is zonder vloeistofverwarming en is gewoon een externe dieselkachel. Die kachel hangt ergens onder je auto en binnen onder de passagiersstoel zit de blazer. Die blaast dus warme lucht in de cabine en zelfs bij het vriespunt is het in een mummie van tijd 22 graden in de wagen. Het werkt met een programmeerbare klok en afstandsbediening dus je kan het regelen zoals je wil. Als ik 's ochtens wegrij laat ik die kachel nog even aanstaan totdat mijn motor warm is en pas dan zet ik hem uit. Het is door de dealer ingebouwd. Prijs was ongeveer 1200 euro dacht ik.

Wat je ook kan doen (ik geloof dat Painter dat heeft) is gewoon een elektrisch kacheltje in je wagen hangen en met een stroomsnoer naar een stopcontact van je huis / garage. Tijdklok ertussen en het werkt hetzelfde. Maar dan moet je wel dicht bij je huis kunnen parkeren!~ :bifun :bifun
met vriendelijke groet,

Wilco 244
Gebruikersavatar
theo
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:45
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door theo »

vanmorgen even goed op de teller gelet
en bij 4.7 kilometer en ook ik rij rustig was de bus op 90 graden
theo


belgacom schreef:ik heb dit niet op me t5 zitten maar binnen 3 kilometer is bij mij alles warm
en de motor op 90 graden
3 kilometer???? :ie :ie Als het buiten goed koud is (zoals vanochtend rond de 2 graden) duurt het MINSTENS 10 tot 15 km voor de motor goed op temperatuur is. Maar dan rij ik natuurlijk de boel wel rustig warm. Gelukkig is door de standkachel (zonder vloeistofverwarming) de cabine 's ochtend al lekker warm![/quote]
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Bericht door vaniac »

Ja hoor, vanmorgen deed de koelvloeistofvoorverwarming het weer. Binnen 5 km. was de motor weer op 90 graden bij 4 graden buitentemperatuur :klappen :klappen :klappen :klappen :klappen :klappen
Medus@
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2007, 15:59
Locatie: Zwolle

Bericht door Medus@ »

Nu heb ik nog steeds niet echt een antwoord op de vraag :politie

Is het nou wel of niet nodig? Van mij hoeft ie niet binnen 4km warm te zijn, als ie het maar wel warm krijgt binnen...

Opties wel of niet nemen? Heb geen zin aan stank in het interieur :gif
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Medus,

Mijn t5 102 pk is ook met 4 km op temperatuur!
Op je vraag of de cabine wel warm wordt,,Ja die wordt lekker warm. :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Medus@
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 feb 2007, 15:59
Locatie: Zwolle

Bericht door Medus@ »

harry t5 191 schreef:Medus,

Mijn t5 102 pk is ook met 4 km op temperatuur!
Op je vraag of de cabine wel warm wordt,,Ja die wordt lekker warm. :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
Kijk hier heb ik wat aan... :jumpklap

Het gaat bij mij om een 130pk automaat, maar goed dat zal weinig uitmaken...
Plaats reactie