Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Batterij
Re: Batterij
Alvast bedankt allemaal voor de reacties en het nadenken.
Ik ga al zeker de batterij vervangen.
Een AGM van 100ah. Moest er 120ah op de plaats kunnen dan koop ik die.
Wat de ijskast betreft is idd een 12v, gas of 220v aansluiting.
Deze heb ik al redelijk lang en werkt goed. Maar altijd enkel gebruikt met 12v tijdens het rijden en Walstroom. Dit was de 1ste keer off grid.
Ik ga al zeker de batterij vervangen.
Een AGM van 100ah. Moest er 120ah op de plaats kunnen dan koop ik die.
Wat de ijskast betreft is idd een 12v, gas of 220v aansluiting.
Deze heb ik al redelijk lang en werkt goed. Maar altijd enkel gebruikt met 12v tijdens het rijden en Walstroom. Dit was de 1ste keer off grid.
- Multivan Generation
- Contacteer:
Wil je langer off-grid, dan kun je denken aan grotere accu,
maar zeker ook richting compressorkoelkast/koelbox zoals reeds genoemd.
Die zijn namelijk heel veel energie efficiënter
maar zeker ook richting compressorkoelkast/koelbox zoals reeds genoemd.
Die zijn namelijk heel veel energie efficiënter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Deze kun je niet off grid op 12V op je accu laten draaien, ook niet op een 120Ah. Koelkast zal dan op gas moeten.
Een compressor koelkast op 12V is geen probleem, ook niet met een 80Ah accu.
gr
René
Mercie,
Ik weet wat mij te doen staat.
Eerst een andere batterij en is uitkijken naar een andere ijskast.
Toevallig iemand 1te koop?
Groeten Egwin
Ik weet wat mij te doen staat.
Toevallig iemand 1te koop?
Groeten Egwin
Hier vind je nog wat meer info over koelkasten voor campers en daar lees je ook dat een absorptie koelkast zoals je die nu hebt niet geschikt is om langdurig op 12V te laten werken. Succes met de aankopen en ook mooi dat nu duidelijk is dat het niet aan je elektrische installatie ligt.egwin schreef: 05 jun 2025, 11:41 Ik weet wat mij te doen staat.
https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/c ... -koelkast/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Bedankt voor de link, super uitgelegd.
Ik kan verder nu, en ben idd blij dat de installatie goed werkt.
Mercie allemaal.
Groeten Egwin.
Ik kan verder nu, en ben idd blij dat de installatie goed werkt.
Mercie allemaal.
Groeten Egwin.
Hoi,
Ik kom deze tegen .
Zou dit een goede zijn voor mijn busje '
Hybrid compressor.
Groeten Egwin
Ik kom deze tegen .
Zou dit een goede zijn voor mijn busje '
Hybrid compressor.
Groeten Egwin
Nee, op 12 volt werkt de compressor niet en wordt er gebruik gemaakt van een peltier element voor de koeling. Deze verbruikt veel stroom!
Dit geldt voor alle hybride koelboxen.
Dit geldt voor alle hybride koelboxen.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
Ok dank u voor de duidelijke uitleg,
Dus moet het een gewone compressor ijskast zijn?
Zoiets?
Groeten Egwin
Dus moet het een gewone compressor ijskast zijn?
Zoiets?
Groeten Egwin
Zoiets inderdaad maar als je hem vooral in de bus gaat gebruiken dan kan je beter een 12 volt versie kopen. Jouw voorbeeld is een 230v koelbox met een omvormer van 12-230v. Dat is minder efficiënt en dus heb je dan een grotere accu nodig.
Groeten
Jasper
Jasper
Ik heb vorige week deze gekocht bij Obelink
https://www.obelink.nl/obelink-coolmove ... 82830.html
Ik kan je nog geen ervaringen vertellen alleen dat ie er degelijk en robuust uitziet!
Er is nog een type kleiner en groter.
Grt.wallietax
https://www.obelink.nl/obelink-coolmove ... 82830.html
Ik kan je nog geen ervaringen vertellen alleen dat ie er degelijk en robuust uitziet!
Er is nog een type kleiner en groter.
Grt.wallietax
Laatst gewijzigd door Wallietax op 28 jun 2025, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- krekwakwol
Wjj hebben de afgelopen weken soms 3 dagen achtereen alleen op de accu en zonnepanelen gestaan.
1 dometic compressor koellade van 45watt, verder wat lampjes, laders en een keer de electrische tandenborstel via de omvormer opgeladen.
We hebben 2 in serie aangesloten Sunbeam zonnepanelen van elk 54Wp, een victron smartsolar controller en een 5 jaar oude Beaut AGM accu van 100Ah.
Ook gedeeltelijk schaduw gehad, zodat de panelen geen volledige opbrengs hadden.
Dus de Beaut Accu heeft zich prima gehouden en is niet onder de 12volt geweest. Dus een aanrader.
1 dometic compressor koellade van 45watt, verder wat lampjes, laders en een keer de electrische tandenborstel via de omvormer opgeladen.
We hebben 2 in serie aangesloten Sunbeam zonnepanelen van elk 54Wp, een victron smartsolar controller en een 5 jaar oude Beaut AGM accu van 100Ah.
Ook gedeeltelijk schaduw gehad, zodat de panelen geen volledige opbrengs hadden.
Dus de Beaut Accu heeft zich prima gehouden en is niet onder de 12volt geweest. Dus een aanrader.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Martens-Tvier
FWIW: wij hebben de originele kk in onze 2003 California en staan de hele vakantie off-grid in Frankrijk. 3-5 nachten per camping. Het weer hier is in het algemeen zonnig en warm.
We hebben een 140 Ah Exide gel (deep cycle) accu van ongeveer 7 jaar oud, een 60 Wp Victron zonnepaneel (verplaatsbaar, dus op de zon gericht) en een Victron PWM laadregelaar.
De accuspanning is 1 nacht rond 11,7 V geweest, na een bewolkte dag. Voor de rest is de spanning 12 V of meer. Belasting is de kk (temperatuur 6 graden) en laders voor iPad en iPhone. En ‘s avonds een keer de originele verlichting.
In ons geval werkt deze combinatie nèt, voor wat meer marge is wellicht een 80 Wp paneel, en/of een wat nieuwere accu beter.
We hebben een 140 Ah Exide gel (deep cycle) accu van ongeveer 7 jaar oud, een 60 Wp Victron zonnepaneel (verplaatsbaar, dus op de zon gericht) en een Victron PWM laadregelaar.
De accuspanning is 1 nacht rond 11,7 V geweest, na een bewolkte dag. Voor de rest is de spanning 12 V of meer. Belasting is de kk (temperatuur 6 graden) en laders voor iPad en iPhone. En ‘s avonds een keer de originele verlichting.
In ons geval werkt deze combinatie nèt, voor wat meer marge is wellicht een 80 Wp paneel, en/of een wat nieuwere accu beter.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Dank u allemaal,
Ik heb nu een 100ah AGM batterij gekocht.
En nu op zoek naar een compressor
Komt in orde.
Ik heb nu een 100ah AGM batterij gekocht.
En nu op zoek naar een compressor
Komt in orde.
Denk ook na over de afmetingen van de koelbox. Ik heb sterk de indruk dat men snel geneigd is om een lekkere grote te kopen. Ook dat kost stroom. Wij hebben een indel B. Zie https://www.obelink.nl/indel-b-travelbox-koelbox.html
Dit is een uitstekende, zuinige, compressor koelbox. Als hij ingeschakeld is (en dat is maar af en toe) verbruikt hij 2,9 A. Prima voor wat koude drankjes en 1 a 2 dagen voorraad.
Natuurlijk doet de buitentemperatuur er ook toe, maar onze victron accumonitor geeft na 1 dag meestal nog zo'n 90%. Wij hebben onder beide voorstoelen Beaut AGM accu's van 75Ah, dus totaal 150Ah. Stel dat je niet onder de 50% wil zakken dan kan je nog steeds makkelijk zo'n 3 dagen staan zonder bijladen. Nu staan wij meestal maar 1 a 2 dagen dus zonnepanelen hebben we ook niet maar zou ook bij 3 dagen nog niet nodig zijn
Dit is een uitstekende, zuinige, compressor koelbox. Als hij ingeschakeld is (en dat is maar af en toe) verbruikt hij 2,9 A. Prima voor wat koude drankjes en 1 a 2 dagen voorraad.
Natuurlijk doet de buitentemperatuur er ook toe, maar onze victron accumonitor geeft na 1 dag meestal nog zo'n 90%. Wij hebben onder beide voorstoelen Beaut AGM accu's van 75Ah, dus totaal 150Ah. Stel dat je niet onder de 50% wil zakken dan kan je nog steeds makkelijk zo'n 3 dagen staan zonder bijladen. Nu staan wij meestal maar 1 a 2 dagen dus zonnepanelen hebben we ook niet maar zou ook bij 3 dagen nog niet nodig zijn
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986