Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van T4 naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Van T4 naar California

Bericht door Leo45 »

De steekbeesten kwamen zelfs langs het rubber stripje in de schuifruit. De hor hield ze tegen maar ze kwamen gewoon tussen de ramen door. Hyena's zijn lieve beesten vergeleken met schotse midges...

Afbeelding

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Haha, jongens, voorlopig heb ik er nog geen last van :knipoog , eerst nog verder bouwen. Uiteindelijk zal ik daar wel iets op verzinnen. De tip van Peter is natuurlijk wel netjes en makkelijk.

Nu eerst even een stukje standkachel. Hij zit er bij mij nog niet onder, maar ik heb alles schoongemaakt en moet alleen nog langs de Eberspacher dealer om wat onderdelen te halen. Daar wordt trouwens geadviseerd om de kachel uit te laten lezen. Men kan dan precies zien hoeveel branduren enz. enz. Bij bv. 4000 branduren moeten er dan een aantal onderdelen vervangen worden. Ik weet nog niet wat ik hier allemaal mee moet. Uitlezen vind ik prima, maar ben eigenlijk niet van plan om muv de gloeiplug, veel te vervangen als de kachel nog goed werkt. Wat is jullie ervaring hiermee? Aansluiting op de dieseltank dmv een extra stijgleiding zijn daar gewoon te koop, al zetten ze die liever zelf erin. Nou ik zie het probleem niet.

Maar goed, hier eerst een foto overzicht van de standkachel tot nu toe.
Bijlagen
Zo begon het
Zo begon het
Veel roest
Veel roest
Roest verwijderd van de ophangbeugel
Roest verwijderd van de ophangbeugel
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
Beugel weer mooi in de hamerite
Beugel weer mooi in de hamerite
Standkachelbehuizing openen
Standkachelbehuizing openen
Onderdelen weer schoon dmv veel thinner/wasbenzine
Onderdelen weer schoon dmv veel thinner/wasbenzine
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Als je de standkachel uit wil laten lezen moet je wel even de behuizing erom doen. Samen met de gegevens op het typeplaatje kunnen ze hem dan op een testbank monteren en dus alle gegevens uitlezen.
Bijlagen
Deze oxidatie gaan we nog verwijderen
Deze oxidatie gaan we nog verwijderen
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Het maken van de doorvoeringen vond ik echt een takke klusje. Vooral omdat ik zonder brug werk. Het plaatsbepalen ervan vond ik vrij lastig en het ervoor zorgen dat de 2 gaten voor de aanzuiglucht precies tegenover elkaar komen ging ook niet helemaal lekker.
Je moet zorgen dat die bocht netjes in de balk past. Het slijpen en zagen ging niet helemaal lekker, ook dat zie je aan de foto's. Met iets meer geduld had ik het beter gekund maar ja, het eindresultaat telt en daar ben ik tevreden over.
Bijlagen
Zo gaat het ook. Vorsicht!
Zo gaat het ook. Vorsicht!
Gat voor inblaaslucht afgebraamd en met zinkspray bewerkt
Gat voor inblaaslucht afgebraamd en met zinkspray bewerkt
Gat voor aanzuiglucht afgebraamd en met zinkspray bewerkt
Gat voor aanzuiglucht afgebraamd en met zinkspray bewerkt
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

.
Bijlagen
Schuimband wat gemodificeerd alszijnde rugvulling voor kit
Schuimband wat gemodificeerd alszijnde rugvulling voor kit
Oude pakking hergebruikt, de nieuwe gaf me geen goed gevoel
Oude pakking hergebruikt, de nieuwe gaf me geen goed gevoel
Sikaflex 221 voor de afdichting
Sikaflex 221 voor de afdichting
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Ook niet geheel onbelangrijk is het zo goed als mogelijk uitzuigen van de koker waar de 2 doorvoeringen voor de aanzuig in zitten. Dit geeft echter nooit voldoening is mijn ervaring. Je kunt niet alles opzuigen vanwege de plakkerige binnenkant. Tip van BenTDI om een niet al te sterk magneetje te gebruiken zou kunnen werken. Try it!

Dit zijn meteen de laatste foto's van de standkachel tot nu toe. Inmiddels ben ik verder gegaan met het isoleren van de vloer en het plaatsen van de kabelboom. Morgen zal ik even een stukje electra plaatsen, en daar heb ik nog wel wat hulp bij nodig. Dan bedoel ik met name de gele stekker bij de zekeringkast. Ik heb alle schema's maar moet daar even op weg worden geholpen. Ik snap niet helemaal hoe ik die moet lezen.

Voor nu, weltrusten! :zwaai
Bijlagen
Gat voor aanzuig afgekit
Gat voor aanzuig afgekit
Overzicht standkachelgaten :)
Overzicht standkachelgaten :)
Zo hangt het er nu bij...
Zo hangt het er nu bij...
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Stukje electra komt later. Ik wil nog wat betere foto's maken vandaar. Maar als troost een stukje vloerisolatie :knipoog

Ik heb gekozen voor een 5 mm dikke vloerisolatielaag bestaande uit PU-schuim en voorzien van alu-folie. De platen zijn onderling nog gekoppeld met alu-tape. Voor de stabiliteit een 12 mm dikke betonplexplaat erover heen. Ik ben nog altijd op zoek naar het juiste vinyl, als afwerking. Komt goed.
Sommige laten de complete vloer doorlopen onder de keuken, ik ga dat niet doen, al zou het misschien net gaan. Ik laat alleen de isolatielaag doorlopen. Momenteel ligt de betonplex nog los. Uiteindelijk kit ik hem vast op de flensen van de glijstukken/vloerrails en rondom tegen de carrosserie. Ik ga dit met acrylkit doen.
Bijlagen
Platen zijn makkelijk op maat te snijden
Platen zijn makkelijk op maat te snijden
Bij de schuifdeur 2 a 3 lagen
Bij de schuifdeur 2 a 3 lagen
Platen komen mooi gelijk met bovenkant flens
Platen komen mooi gelijk met bovenkant flens
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Het resultaat... :zwaai
Bijlagen
IMG_0131.jpg
IMG_0134.jpg
Gebruikersavatar
BenTDI
Berichten: 656
Lid geworden op: 26 mei 2009, 14:55
Locatie: G...= Kaasstad+ Stroopwafels-Zuidholland

Re: Van T4 naar California

Bericht door BenTDI »

Leuk dat je weer terug bent Jorit ....heb je gemist en mooie foto's ...ik ben er ook mee bezig (standkachel eberspacher) en als het klaar is maak ik wel een project ....
En Oscar heeft goed geleverd ...maar hij moet nog wel gaan werken he met een sensor bij mij op de regelunit in het hemeltje ...
Inmiddels hangt ie er al onder en met de zijkant aanzuig pijp aangesloten idd een K klus ...maar ook gelukt bij mij...nu nog de doorvoer warme lucht +aansluiting diesel pompje en T stuk en doorvoer kabelboom en dat wil ik net naast de aanzuig rechts doen...
Groetjes Ben
:zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,
Dat ziet er goed uit! Mooi isolatiemateriaal. Weer een bult werk verzet zo te zien. Zo te zien is het uiteindelijk goed gekomen met de geleiders voor de bedbank. Ik hoop komend weekend de kabelboom uit de donorbus te halen en over te plaatsen, maar misschien kom ik niet uit met de tijd. Ik ben nu druk bezig met het renoveren van de kastjes. Ik was niet zo weg van de paarse accenten... en ook de indeling van de hoge kast achterin vind ik onpraktisch en rijp voor herindeling. Kost allemaal tijd he, die voorbereidingen en aanpassingen. Als ik de foto's van jouw standkachel zie krijg ik de indruk dat er bij mij een ander type onder hangt. Of is dat ook de D2l? Als je nog detailfoto's nodig hebt van 't één of ander, laat maar weten. Ik probeer relevante foto's zo veel mogelijk te plaatsen op http://camperbus.webs.com/ombouwnaarwestfalia.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door erik988 op 13 jan 2012, 06:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
erik988
Berichten: 184
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Borne
Contacteer:

Re: Van T4 naar California

Bericht door erik988 »

Ha Jorrit,
Ik zag dat je met de bekabeling aan de slag ging/gaat. Heb je hier wat aan?
Afbeelding
groet,
Erik.
Al ruim 500.000 km plezier met de T4
http://www.camperbus.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pectoralis.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Hoi Erik, dat schema heb ik al, maar bedankt in elk geval! Jij bent goed bezig met die herindeling, dat ziet er inderdaad doordacht uit. Als je toch bezig bent met de complete metormafose van de kastjes kun je de herindeling idd beter meteen doen.
Ik heb idd een ander type standkachel. De D3LP is het. Weet jij waar ik die gele stekker bij de zekeringkast aansluit?
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Zo, daar zijn we weer!
Ik heb de afgelopen weken een hoop gedaan. De kabelboom, standkachel monteren en testen, stoel en bankbekleding 5x gereinigd :nuts met een waterstofzuiger en speciale tapijtreiniger, wanden geisoleerd met 25 mm armaflex, kasten erin gezet en alle verbruikers inclusief het bedieningspaneel getest.
Conclusie: alles werkt prima :yes behalve de indicatie voor de afvalwatertank. Daar heb ik al wat over gelezen en wellicht krijg ik die toch nog aan de praat. Tevens heb ik geen buitentemperatuursensor aangesloten, echter kan ik die temperatuur wel aflezen op de climadisplay. Misschien dat ik toch nog een sensor ga plaatsen om de display volledig te laten functioneren. Het opladen gaat met 14.1 tot 14.3V.
Gisteravond het hemeltje en de A-stijlbekleding geplaatst, wat een drama is dat, zeker als je aan de linkerkant naast de camper kabelboom nog extra kabels legt. Uiteindelijk dik tevreden met het resultaat. Alleen jammmer dat mijn bedieningsunit geen rood-verlichte toetsen heeft. Ben jaloers Ben! :toppie
Morgen de kasten er weer uit. Vervolgens verder met 15 mm armaflex isolatie achter het keukentje (minder ruimte aldaar), wielkas bekleden, gasafvoer en andere doorvoeringen definitief aansluiten. Daarna gaat de vloerbedekking (met een extra vloerisolatie bestaande uit oa bitumen) aan de voorzijde erin. Stoelen erop enz..

Heel erg veel tijd gestoken in het zoeken en lezen hier op het forum en t4wiki.de. Wat een bronnen van informatie. Oskar bedankt voor het ontbrekende kabeltje voor het aansluiten van de kabelboom op de zekeringkast naast het stuur en ook Ben uiteraard voor het meedenken en zoeken naar de juiste oplossingen en tips.

Nu weer even een zooi foto's.
Oja, ik denk dat we ons maar eens aanmelden voor het camperweekend, zo dicht bij huis kunnen we niet laten schieten natuurlijk!
Gebruikersavatar
jorritK
Berichten: 219
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:13

Re: Van T4 naar California

Bericht door jorritK »

Standkachel monteren zonder brug, maar met stoeptegels :)
Het was een lange dag. Van 10:00 tot 23:00 op een zaterdag, maar na een paar belletjes met BenTDI en een beetje lef en gezond verstand wel een werkende kachel!
Bijlagen
Kachel weer in elkaar gezet, pompje getest enz.
Kachel weer in elkaar gezet, pompje getest enz.
Ophangen met simpele beugeltjes en popnagels, vervolgens zinkspray erover
Ophangen met simpele beugeltjes en popnagels, vervolgens zinkspray erover
IMG_0485.jpg
Plaats reactie