Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Prettig dat je weer in een prima bus rijdt Ralph! 👍
Ik laat binnenkort de EGR vervangen voor een D type in de hoop het olie probleem voor te zijn, hoewel ik daar natuurlijk geen zekerheid over heb. Uit nieuwsgierigheid nog een paar vragen als dat mag:
- Heb je een originele ruilmotor van VW met D- koeler?
- Is de katalysator ook vervangen?
- Wat waren de kosten en hoeveel coulance kreeg je nog?

Heb je trouwens de oude EGR nog bewaard? Gooi hem dan nog niet weg. Er zijn nog wat zaken die ik graag zou onderzoeken. Succes met je bus verder!
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Multivan Generation »

Gerard 136 schreef: 27 jun 2017, 11:18
Ik laat binnenkort de EGR vervangen voor een D type in de hoop het olie probleem voor te zijn, hoewel ik daar natuurlijk geen zekerheid over heb.
Ik heb uit preventief oogpunt de EGR helemaal wel laten schrijven uit de software,
dus is er ook geen aansturing meer, dus komen er geen uitlaatgassen meer langs de EGR richting inlaattraject.
Is wellicht veel goedkoper?

Vergelijk maar eens: nieuwe onderdeel + arbeidsloon versus software aanpassing.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Enkel DPF is vervangen
Het is een orginele ruilmotor van VW

Totaal was het iets van +/- 13.000 ex btw.

Beetje krom vergelijk maar hierin is alles meegenomen van het gehele traject. Olieweging 3wk huurauto etc.

Ik moet 4100 ex betalen. Rest coulance of hoe je het ook wil noemen.

Oude EGR gooi ik zeker niet weg.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

Daar heb ik ook aan gedacht. Maar de veel hogere (>100x zoveel) Nox uitstoot heeft me laten besluiten dat niet te doen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Gerard 136 »

@ Ralph: dan heb je volgens mij een goede deal. Als je de afschrijving van je motor en de kosten aan onderhoud bij deze km stand rekent, speel je bijna quitte vermoed ik.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

@Gerard,

Ik klaag niet met die €4100,- . Als ik die bus zo weg moest doen schreef ik veel harder af en moet ik tenslotte ook iets anders voor in de plaats kopen.

Nu hoef ik pas over 120d de D-riem, over 60d DSG-olie over 30d Longlife beurt. 2jr Remvloeistof. Airco heeft een beurt. Banden zullen wel sneller aan de beurt komen. :ikrij en 2 jaar garantie over de gehele reparatie. en een geldige mobiliteitsgarantie. Kortom ik kan zeker even vooruit en de radicale afschrijving is wat gereduceerd.

Heb er nu 230km mee gereden. Het oude blok viel op doordat deze nog niet optimaal warm was dat deze een beetje aan het schudden was en in de cabine was dit duidelijk waarneembaar. De nieuwe motor loopt werkelijk als een naaimachientje en heerlijk stil voor zover dat bij een CR-motor hoort.
tkorver
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2016, 20:05

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door tkorver »

Ik ben nog (steeds) niet overgegaan tot het gebruikt/test van dikkere olie. Inmiddels wordt ik onderweg (bij de stoplichten) wel vaker aangesproken op achteroprijdende automobilisten die veel last hebben van de stank en rook die mij T5 produceert. Inmiddels een olieweging bij PON Amersfoort achter de rug maar ineens rept men niet meer over enige coulance. Heb zelfs de factuur van deze olieweging ook nog niet gezien. Vind het een beetje vreemd! Heeft iemand anders in dit forum ooit klachten gehad van achteroprijdend verkeer die klaagt over de stank?? Tot slot: het zal wel uitdraaien op een revisiemotor. Wie heeft goede ervaringen met welk bedrijf? Ik kan zelf de motor niet uitbouwen dus zal het een " alles-in-1-pakket/bedrag" moeten worden. Hoop wat van jullie te mogen vernemen.
Laatst gewijzigd door tkorver op 16 jul 2017, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

tkorver schreef: 01 dec 2016, 20:32 Ook ik in het bezit van een BiTurbo 180 PK BJ 2010 met km stand 166000. Ik rijd inmiddels al +/- 10000 km met elke 1000 km 1 liter olie bijvullen. In deze periode gaat na +/- 30-40 km rijden het lampje van de roetfilter aan dus deze krijgt het ook aardig voor z'n kiezen. Reviseren van de BiTurbo heeft helaas niet geholpen. Neem aan dat mijn probleem dus ook de zuiger/zuigerveren/zuigerwand is.
Nu las ik dat het verwijderen van de roetfilter het probleem alleen maar erger maakt (veel rook uit uitlaat) en dat misschien een andere olie (OW-30 ipv 5W-30) zou kunnen helpen. Inmiddels heb ik ook al '5in1 Oil Stabilizer' gebruikt maar ook dit helpt niet. Is de enige oplossing een revisie of nieuwe motor?? Ik neem aan dat mijn lokale VW dealer (waar deze niet is gekocht en ook niet in onderhoud is) niets voor mij kan doen. Graag jullie reacties. Vr.gr. Tom
Zag deze reactie van je voorbij komen.

Als je tussentijds niets meer gedaan hebt behalve olie bijvullen kan ik je zeggen dat je blok gewoon totall loss is met dpf erbij.

Informeer eens bij JBautoservice voor een prijsopgave. Succes er mee.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

Nu inmiddels 6000km verder zonder een druppel olie verbruik. Ook is de reparatie in 1x goed opgelost. Dwz ik ben niet meer terug geweest voor een klacht. :jumpklap

Grappig detail is dat de olie nog steeds zijn eigen mooie kleur heeft ipv zwart maar dat zal terzijndertijd wel komen. :toppie
tkorver
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2016, 20:05

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door tkorver »

Hallo Ralph, dank dat je je laatste ervaring hebt gedeeld. Ben benieuwd naar de kosten die dit heeft gekost en wat er precies gereviseerd is.
De afgelopen weken met PON een stevige email wisseling gehad maar de antwoorden van hen zijn "tenenkrommend". Wat een stomme afdeling. Zij zijn zich van geen kwaad berust.
Inmiddels heb ik de olie viscositeit laten verhogen (iets dikkere) maar dat helpt niks, helaas! Vr.gr. Tom
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door heemskerk »

tkorver schreef: 25 sep 2017, 21:38 Zij zijn zich van geen kwaad berust.
Inmiddels heb ik de olie viscositeit laten verhogen (iets dikkere) maar dat helpt niks, helaas! Vr.gr. Tom
Wel een beetje naïef? Uiteraard wordt er de vermoorde onschuld geacteerd, het gaat om zakelijke belangen. Frustreren is 'gewoon' een tool: Schakel ik een jurist in (een echte en geen DAS-surrogaat) of neem ik dat (financiële) risico niet en stop ik dat in een revisie/herstel/andere auto? Naar alle waarschijnlijkheid haakt 70-80% af na een eerste actie/reactie. Da's (becalculeerde) winst voor PON.. Je zal echt de enige niet zijn die bij PON reclameert (ook voor andere klachten/modellen,er zal ongetwijfeld een medewerker fulltime in dienst zijn voor deze zaken gezien de aantallen bij VW-NL).

Ik zou zeggen: houd de poot stijf (vermits je goede gronden hebt), publiceer het hier en/of elders (dat vindt geen enkel bedrijf prettig niet leuk) (al loop je dan weer het risico dat de websitebeheerder alhier daar tegen protesteert, daar spelen ook weer belangen..
tkorver
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 dec 2016, 20:05

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door tkorver »

Iemand goede ervaringen inmiddels met Audiclaim? Ik heb mij hier vorig jaar voor opgegeven. Afgelopen maart een nieuwsbrief gehad maar daar blijft het bij.
FrankdeSchipper
Berichten: 45
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:19

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door FrankdeSchipper »

Weet iemand hoe dat zit met ge-tune-de 2.0 motoren? Of doet het zich alleen voor bij de 'af fabriek' 180PK variant?
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Ralph Bakker »

FrankdeSchipper schreef: 30 nov 2017, 12:11 Weet iemand hoe dat zit met ge-tune-de 2.0 motoren? Of doet het zich alleen voor bij de 'af fabriek' 180PK variant?
Enkel affabriek 179pk/132kw motor.

Vanaf een bepaald bouwjaar met de juiste combikoeler is het probleem verholpen.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 660
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door jos_br »

tkorver schreef: 28 nov 2017, 12:10 Iemand goede ervaringen inmiddels met Audiclaim? Ik heb mij hier vorig jaar voor opgegeven. Afgelopen maart een nieuwsbrief gehad maar daar blijft het bij.
Die hebben inmiddels voldoende aan deze ellende verdient.......... :proost

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie