Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dienstbus DB-9 uitgerukt

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
marrcel

Re: Dienstbus DB-9 uitgerukt

Bericht door marrcel »

Met 3M vhb tape en op de hoekpunten dotje lijmkit gaat hier prima Er afhalen met vislijn komt nog.
Capaciteit ca 100W en formaat ca 131x54cm ruimte.

Solara 5 jaar garantie op de Marine line 700€ de s515m31 115W
https://www.dropbox.com/scl/fi/ibz2kcg0 ... 9vh53&dl=0

Op Ali is de prijs ongelofelijk en ziet er uit als de toug line van Sunbeam. Misschien is het een gokje waard.
https://a.aliexpress.com/_EvRqmzY
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Die chinese heb ik ook 2 van gehad, 2 van 80Wp, net na 2 jaar deden ze niets meer, er zaten vlekken onder de toplaag, alsof er vocht onder zat en er zat corrosie in een van de junction boxen.(zelfde model)
Dus de garantie was ook net verlopen, jammer dan.
Jasper had toen een setje die ik over had, van me over genomen, ik weet niet of die het nog doen?

Maar misschien is die kwaliteit na 5 jaar ook wel verbeterd,
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
marrcel

Bericht door marrcel »

De huidige 2 panelen kostten a 250€/stuk in 2022.
Nu 60€ de stuk. Ik ga het proberen. Kww voor die prijs.
https://a.aliexpress.com/_Ezk690q
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Ik was na de defecte chinese panelen overgestapt op Sunbeam panelen, maar binnen 2 jaar is de capaciteit al met meer dan 50% gereduceerd, ik heb een garantieclaim bij de leverancier ingediend. Maar die is door Sunbeam afgewezen omdat ze verkeerd gemonteerd zouden zijn, ik had ze met 3M VHB tape vast gezet en op de hoeken, waar ook montage ringen zitten, met 4 kleine rvs schroefjes door de dibond plaat.
Dit had met kit gemoeten en door kit ben ik vorig jaar een paneel verloren, dus dat was voor mij eigenlijk geen optie meer.
En ook omdat ze in serie geschakeld waren, wat volgens de nederlandse leverancier zou mogen. Maar volgens Sunbeam zelf niet.

Dus voor mij geen Sunbeam panelen meer, die zijn prima voor op de boot, maar niet op de camperbus, waar toch andere snelheden mee bereikt worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
marrcel

Bericht door marrcel »

Stap 1 de huidige panelen eraf halen. Met vislijn kan je het vergeten als je 3M vhb tape hebt gebruikt. Dat spul is zo taai. Je lijn blijft plakken en breekt. Wat nu?
Met keg en broodmes ging niet vanzelf maar het ging wel. Zie foto.
Om de nieuwe panelen weer met vhb te plakken moest de ondergrond wel vlak zijn.
Het meeste werk is het weghalen van die taaie vhb lijm. Eerst het grootste deel met steekmes. Het tweede deel met lampolie insmeren en opnieuw met steekmes schrapen. Laatste deel met poetsdoek en lampolie.
Dan de lampolie wegwassen met een sopje en laten drogen.
IMG_0588.jpeg
marrcel

Bericht door marrcel »

Hoe kwam die solar nu stuk?
Daar durf ik eigenlijk geen uitspraak over te doen. Maar het oudste paneel 3,5jaar zat met 3 stroken van 25mm vhb en dat werkte nog. Het iets jongere paneel, dat faalde, was slechts met alleen de 2 buitenste stroken vastgeplakt.
Ik vermoed dat mechanische trillingen beter gedempt worden met 3 stroken vast. Doordat het Austops dak niet vlak is maar banen heeft kan er wel meer "punt belasting" komen. Vooral op de buitenste banen waar het paneel niet geheel opligt. Ik heb ze 55xm breed genomen maar ik denk dat 60cm breed toch net iets minder puntbelasting geeft.
Hierbij ter illustratie de nieuwe situatie. Vermogen 2x120W lijkt in orde.
IMG_0593.jpeg
chv

Bericht door chv »

Misschien gelijk overstappen op een andere manier van bevestigen van je panelen?
Zodat ze:
A - In het vervolg makkelijker zijn te vervangen.
B - Hun warmte kwijt kunnen en daardoor een beter rendement/energie-afgifte hebben.

Of is dit mosterd na de maaltijd?
Wel mooie panelen trouwens!
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
marrcel

Bericht door marrcel »

Hee ze zitten er weer op. En ik ben ook gebonden aan de gaten voor voor de kabel doorvoer.
As is verbrande turf. Maar een alternatief is om ze dwars te leggen.
Plaats reactie