Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1997

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Dropmans

Re: T4 California 1997

Bericht door Dropmans »

Die ring waar dat lint achter zit gaat heel zwaar, daardoor wringt het kabeltje op de onderste kap, wat het krakende geluid geeft

Als ik het lintje in het trommeltje helemaal op span, goe veel slagen moet ik dan weer terug? 4?
PXL_20250625_152842178.jpg
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Hanz

Bericht door Hanz »

Dat lint in het trommeltje is de wikkelveer. Deze zorgt ervoor dat de elektrische verbinding van de airbag in stand blijft als het stuur verdraaid wordt. De wikkelveer is behoorlijk kwetsbaar en als deze niet soepel loopt en kraakt en uit zijn behuizing is geweest is het zeer de vraag of hij nog goed is. Een nieuwe wikkelveer wordt in de middenstand geleverd en moet in principe niet uit zijn behuizing gehaald worden. Als je niet precies weet hoe je de wikkelveer moet monteren dan kan je dat beter aan een deskundige overlaten. Bij foute montage of beschadiging loop je de kans dat je airbag niet (goed) functioneert.
Zie ook https://t4-wiki.de/wiki/R%C3%BCckstellring
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Voor de zekerheid maar een nieuwe besteld, zo heel duur zijn die dingen nu ook weer niet
Moet wel even goed zijn natuurlijk.

Edit: ik zat trouwens er niet ver naast met vier slagen terug naar de middenpositie, het zijn er 3,5 :knipoog
Hanz

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 25 jun 2025, 22:58 Voor de zekerheid maar een nieuwe besteld, zo heel duur zijn die dingen nu ook weer niet
Moet wel even goed zijn natuurlijk.
Dan zal je ook gemerkt hebbe dat de prijzen nogal uiteen lopen, vanaf 15 euro tot ruim over de honderd euro. Op dit soort veiligheidsonderdelen zou ik niet bezuinigen. Bij mij is 2 jaar geleden de wikkelveer vervangen en mijn garage heeft toen een originele geplaatst (weet helaas het merk niet maar zelfde merk en nummer als wat erin zat) en die kostte ongeveer 100 euro. Misschien dat anderen iets kunnen zeggen over kwaliteitsverschillen of goede/slechte ervaringen met goedkoop spul.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Een wikkelveer van een polo 6N past ook in een T4 en werkt prima.
Kost een paar tientjes, veel goedkoper als die specifiek voor een T4.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 26 jun 2025, 19:58 Een wikkelveer van een polo 6N past ook in een T4 en werkt prima.
Kost een paar tientjes, veel goedkoper als die specifiek voor een T4.
Ik voelde mijzelf echt zo lomp...... trok vol enthousiasme het stuur er af, alleen was het kabeltje vergeten.... toen trok ik zo die wikkelveer uit elkaar.....
Voelde mij echt zo stom, is het echt nog maar net allemaal uitgelegd......ik was er even niet helemaal bij..

Gisteren de nieuwe kussens voorstoelen en de Alubutyl binnen gekregen.
Bekledingen zittingen los gepeuterd en de nieuwe schuimkussens aan de stalen basis geplakt.

Watertank rechts achter aan de kant geschoven, wielkast bekleed voor zover mogelijk.
Zaten wel al wat plaatjes op, maar onder het mom "baat het niet..."
Stukje van de zijwand hier waar ik bij kon.

En gelijk een mooie kans om de achterste boutjes van de deurrail eens aan te draaien, dat stond ook nog op het to do lijstje
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Nieuwe kussens voorstoelen zitten er op, dat scheelt echt een berg inderdaad, we zitten ineens weer meer fatsoenlijk.
Goede upgrade voor het comfort.

De hoezen ook nog even gewassen, dat zag je niet zo maar die waren best ranzig, schuim op het waswater was gewoon bruin

Jammer dat ze een soort karton hebben gebruikt voor de randen (opklemmen) het ging nog wel gewoon, maar moeten er geen gewoonte van maken denk ik om die hoezen in het water te gooien
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Ben nu de portieren aan de binnenkant aan het bekleden met alubutyl en 9 mm armaflex
Multivan Generation
Contacteer:

Dropmans schreef: 28 jun 2025, 11:12 Nieuwe kussens voorstoelen zitten er op, dat scheelt echt een berg inderdaad, we zitten ineens weer meer fatsoenlijk.

Leuk hè, ik voelde het meteen dat je schuim ver heen was. Nu voel jij het verschil ook, en dan denk je, waarom heb ik dat niet eerder gedaan.. :gekte

De hoezen ook nog even gewassen, dat zag je niet zo maar die waren best ranzig, schuim op het waswater was gewoon bruin

Jammer dat ze een soort karton hebben gebruikt voor de randen (opklemmen) het ging nog wel gewoon, maar moeten er geen gewoonte van maken denk ik om die hoezen in het water te gooien

Is inderdaad lastig ja, heb dan ook een keer gehad, en heb daarna besloten om een extractor te kopen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Heb een instapbak er uit getrokken, gelukkig geen gekke dingen hier onder

Iemand een idee hoe ik die witte pluggen uit de onderliggende stalen beplating krijg?

Uitboren?
Multivan Generation
Contacteer:

Die kun je vanaf de onderzijde er uitdrukken naar boven.
Dus van onder de auto.
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 28 jun 2025, 12:49
Dropmans schreef: 28 jun 2025, 11:12 Nieuwe kussens voorstoelen zitten er op, dat scheelt echt een berg inderdaad, we zitten ineens weer meer fatsoenlijk.

Leuk hè, ik voelde het meteen dat je schuim ver heen was. Nu voel jij het verschil ook, en dan denk je, waarom heb ik dat niet eerder gedaan.. :gekte

Is inderdaad lastig ja, heb dan ook een keer gehad, en heb daarna besloten om een extractor te kopen.
Zoals gezegd ook relatief goedkoop veel extra comfort.

Zo'n extractor hadden we ook bijna gekocht maar uiteindelijk voor een stoomreiniger gegaan, die werkt echter minder handig op stof, omdat die het niet ook gelijk op zuigt
Misschien eens proberen in combinatie met mijn waterstofzuiger
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 28 jun 2025, 12:54 Die kun je vanaf de onderzijde er uitdrukken naar boven.
Dus van onder de auto.
Nog een heel gerommel om die plugjes weer netjes op positie te krijgen (om weer vast te klikken)
Multivan Generation
Contacteer:

Anders heb ik nog wel iets liggen dacht ik
Dropmans

Bericht door Dropmans »

De plugjes zelf hebben het wel overleefd, is meer even een beetje lastig om ze netjes uitgelijnd te krijgen, dat ze weer netje voor de gaatjes komen.
Je hebt met die rond weg lopende bakken ook niet een lekkere referentie om terug te meten ofzo
Plaats reactie